Jump to content

Riktigt bra saxar, vad ska man köpa?

Schull

Recommended Posts

Jag har ett gäng saxar som min pappa en gång köpt. Till saken hör att han var (som jag själv) född i Eskilstuna. Han kallade alltid Eskilstuna för "SMEDSTAN". E-tuna var ju en gång kännt för sitt smide. Dessa saxar jag har därifrån kanske inte saknar motstycke men bättre finns inte att få.

Jag har även ett par gamla modeller fårsaxar av indisk härkomst. Dessa sålde Flydressing för drygt 30 år sedan. Skarpa som den men jag handplockade dessa exemplar.

Kontentan av detta utlägg är att köp kvalitet. De håller och fungerar när du ska använda dem. Sitta och klippa fjäder med en taskig sax tar bort hela glädjen av bindandet.

Jag har ett gäng saxar som min pappa en gång köpt. Till saken hör att han var (som jag själv) född i Eskilstuna. Han kallade alltid Eskilstuna för "SMEDSTAN". E-tuna var ju en gång kännt för sitt smide. Dessa saxar jag har därifrån kanske inte saknar motstycke men bättre finns inte att få.

Jag har även ett par gamla modeller fårsaxar av indisk härkomst. Dessa sålde Flydressing för drygt 30 år sedan. Skarpa som den men jag handplockade dessa exemplar.

Kontentan av detta utlägg är att köp kvalitet. De håller och fungerar när du ska använda dem. Sitta och klippa fjäder med en taskig sax tar bort hela glädjen av bindandet.

Rekommendera en sax från Eskilstuna.

http://www.ebay.co.u...=item2a17ff20d7

http://cgi.ebay.co.u...em=180984129395

Jag har testat de här + några andra från Ebay, bra grejor till suveränt pris!

Då jag aldrig haft någon av de dyraste saxarna från flugbindningsfirmorna kan jag inte jämföra med dem 

men dessa klipper softhackelfibrer ända ut i spetsen utan problem, gott nog för mig.

Det är ju inte särskilt dyrt att testa heller....

STILLE använder ju läkare vid operationer så dem borde vara grymma men där ser man=)

Exakt min tanke, saxen fungerar men den missar att klippa tråden ibland längst ut i spetsen.

När jag skaffade den så trodde jag att nu har jag det bästa jag kan ha.

Kjøp KAI broderisaks. Den er billig og fås kjøpt hos alle som selger symaskiner, garn etc. 

Fantastiske sakser som koster rett over 100 kroner og er sykt skarpe.

Jeg har brukt det meste av fluebindings sakser og ingen kan måle seg med KAI broderi sakser. Nå bruker jeg kun KAI broderi saks.

http://www.cansew.com/product/378.aspx

Terje

Bor i Eskilstuna och vet en som tillverkar just STILLE här men någon annan sax-tillverkare har jag aldrig hört talas om.

De jag har är från 50 - 60tal. Jag har tyvärr ingen aning om om det tillverkas saxar där i dag. Självklart finns kvalitet att köpa även idag. Budskapet var att "köp kvalitet" så du inte sitter och blir galen av att det inte går att klippa ens ett papper. Det finns faktiskt såna skitsaxar på marknaden. 

Jag har provat mååånga, TMC, Dr Slick, Anvil m.fl. Numera använder jag en sax som jag köpte på skoj, den visade sig vara riktigt bra. Den är spetsig, vass som fan, jämn i klippningen och lätt att hålla i. Den har inget märke, jag har köpt den på Stoff & Stil i Malmö.

Den är så billig att de som testar den har en förutfattad mening om saxen bara p.g.a. priset. Hade det stått TMC så hade de automatiskt tyckt att den var fantastisk.

Den kostar 29:-.

Jag har kört med min sax från Fiskars sedan 1980-talet och använder den fortfarande. Levererades med en saxslip, så det är lätt att alltid hålla den vass. Inte världes tunnaste spets, men tillräckligt. Köpte en till i helgen som gick, med lite mindre och tunnare blad. 69 kr på extrapris, 159 ordinarie. Kvalle behöver inte kosta skjortan!

http://www.ebay.co.u...=item2a17ff20d7

http://cgi.ebay.co.u...em=180984129395

Jag har testat de här + några andra från Ebay, bra grejor till suveränt pris!

Då jag aldrig haft någon av de dyraste saxarna från flugbindningsfirmorna kan jag inte jämföra med dem 

men dessa klipper softhackelfibrer ända ut i spetsen utan problem, gott nog för mig.

Det är ju inte särskilt dyrt att testa heller....

Dessa kan jag också rekomendera, köpte fempack av dessa och de lär räcka ett par år.