Jump to content
Sign in to follow this  
Christian

Hembyggt glasfiber - Lemon Drop 7'3'', klass 4/5

Recommended Posts

Då var det dags för ett nytt spö igen. :)

Det här är en klinga som Fred Paddock utvecklade för ett par år sedan och rullade på CTS. Den kallas för Lemon Drop, och är ett kort, kraftfullt spö för mindre strömmande vatten med skaplig fisk. 

Rullfästet har jag tillverkat själv av aluminium och kork. Butt capen är av laminerad bambustav med linolja och terpentin. Alla lindningar i vit Pearsall med Thread Master Lite, två omgångar. Inga dekorlindningar. Inte ens runt signaturen, där det faktiskt bara ligger lack. Tanken var att få till en lite japansk stil på det. 

Det här spöt är egentligen för kort och snabbt för mig. Men Fred har hjälpt mig så mycket i mitt byggande, så jag kommer att ha svårt att sälja det här spöt vidare...

God Jul!

Christian

IMG_3296.jpg

IMG_3297.jpg

IMG_3306.jpg

IMG_3303.jpg

IMG_3309.jpg

IMG_3314.jpg

Du anar inte vilka krav som ställs på dig, när du ska ta hand om Scottklingan åt mig  ^_^

Vackert! 

Tack tack! Butten blir mer som en fighting butt, vilket beror på att själva metalldelen har en ficka. Skulle man köra med en cylindrisk butt så skulle diametern bli mindre på korken, vilket skulle ge ett lättare intryck. 

Ju mer jag använder Gossamer, desto mer gillar jag det. Eftersom tråden är så tunn, så bygger lindingarna väldigt lågt. Jag är ingen vän av feta lackningar, därför passar det mig bra. Brukar normalt köra en utspädd runda först, sedan en outspädd. Det blir knappt nåt lack alls på klingan, vilket känns bra. Dock är det tunna silket svårt att arbeta med. Det kräver nästan att man lindar med spöbyggnadsmaskin och trådhållare, så man kan reglera spänningen. Å andra sidan är den vita tråden förlåtande, eftersom den i princip försvinner när man lackar den. 

:)

Grymt fint igen! :)

Och ett plus också för fotot på spöna du lagt ut sista tiden! :)

Du är grym på att ta fram detaljerna.

Ännu ett snyggt bygge! :) Jag har för mig att jag såg en bild på den serien in action ute i solljuset och det riktigt "glödde" om klingan.