Hoppa till innehåll

Vision Vipu?


Troll

Recommended Posts

Nån av er gamla rävar som har koll på detta spö?

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=30&pid=343

 

Tänkte jag skulle ersätta mitt gamla fina Shimano Sportsman från 1400talet (ok, 1992 eller så, men nära nog) med nåt nytt och fräsigt. För ca 1200 riksdaler känns ju Vipu som ett ganska överkomligt spö, frågan är dock om det kan tänkas vara något att ha. 

 

Värt att chansa, eller ska man satsa på något beprövat?

Fortfarande nybörjare, och kommer sikta på ett #5 till öring/regnbåge, oavsett om det blir nytt eller beg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ju mycket nöjd med min Koma-rulle, och XLA'n jag norpade åt mig precis lagom till jul känns gedigen och bra, återstår dock att testa, men jo, vision känns som bra grejer helt klart .

 

Ingen panik än med #5-spö, måste sälja av lite annat stuff här hemma innan det blir till att ta på sig spenderarbyxorna. Planera är dock halva nöjet :P

 

Med tanke på vilka spön jag går från (som sagt, ett snart 20 år gammalt shimano för lättare fiske, och ett Daiwa Black Widow för "tyngre) så finns det nog bara kliv i rätt riktning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Jag fick hem ett vipu igår och jag fiskade en liten sväng med det så jag fick känna på det. Ett väldigt lättkastat spö som är lite styvare än spöna jag är van vid. Ett mycket trevligt och bra spö för ett spö i den prisklassen.

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån av er gamla rävar som har koll på detta spö?

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=30&pid=343

 

Tänkte jag skulle ersätta mitt gamla fina Shimano Sportsman från 1400talet (ok, 1992 eller så, men nära nog) med nåt nytt och fräsigt. För ca 1200 riksdaler känns ju Vipu som ett ganska överkomligt spö, frågan är dock om det kan tänkas vara något att ha. 

 

Värt att chansa, eller ska man satsa på något beprövat?

Fortfarande nybörjare, och kommer sikta på ett #5 till öring/regnbåge, oavsett om det blir nytt eller beg.

Man ska aldrig chansa! prova dig till vad du tycker om är vettigare innan du köper!!

Men till det priset hade JAG chansat, om jag var nybörjare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

-Vipu-vänner! En kort fråga:

Hur är klassningen? Om jag köper en #5 kan jag då räkna med att lina i samma klass är rätta valet? Har ni förslag på några linor som borde fungera bra i just #5?

 

Jag kör en #5 lina till mitt #5 spö och det passar bra tillsammans.

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med gl experience och loop stillwater. Båda passar bra till spöt. Har även prövat linor i lägre klass men det fungerade sämre. Men det fungerade men det blev inte samma tryck. Jag var även lite sugen på en 4cast lina för jag tror att den skulle fungera bra till det spöt. Men jag har aldrig prövat den linan tyvär. Men eftersom taperingen och klumplängd liknar stillwatern så tror jag att det fungerar. Jag ville ha en lite längre klump så därför valde jag experiencelinan. Nu vet jag inte vad du ska använda spöt till för slags fiske så jag vet inte vilken lina som jag kan rekomendera av dom jag prövat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att klassningen stämmer bra. Men vissa gillar tyngre linor till spön så det är en smaksak. En lina som jag tror skulle passa är vision target. Men den är lite begränsad för längre kast. Men det är inte så ofta man kastar längre än 20-25 m när man fiskar. Men eftersom du funderat på stillwatern så skulle jag köra på den. Jag har fiskat med den linan i 7-8 år nu och är riktigt nöjd. Jag kände att jag vill pröva något nytt nu när jag ändå bytte spö så därför gick jag ifrån den linan. Linan har passat alla spön jag har prövat den på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...
På 2015-11-18 at 22:10 Jonas sa:

8' #4 spöt är i alla fall kanonfint och väldigt prisvärt.

Har däremot ingen koll på tvåhandsspöna?

Vilken lina tycker du passar bra till denna? Fick nyss hem mitt 8' #4 och en RIO Gold WF4, väntar på rullen bara så får man se hur det ter sig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör en Cortland precision Trout på mitt men det mesta bör sitta fint bara inte man har för aggressiv klump? Är tveksamt på om toppen trivs med det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...