Hoppa till innehåll

Varför vadarjacka?


Engstroem

Recommended Posts

Hej,

Jag äger själv ingen vadarjacka utan jag kör oftast med min friluftsjacka som jag tycker fungerar utmärkt. Bara det inte spöregnar dvs, men då brukar jag ta en paus i fisket ändå.

Varför använder ni egentligen vadarjacka?

Är det för att den tål regn? Har bra fickor? Ser snygg ut?

Anledningen att jag frågar är för att jag försöker förstå (och till viss del motivera mig själv till att köpa en) hur det kan vara värt att lägga de pengarna på en till jacka :)

Ha de bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mest av praktiska skäl då vadarjackan har anpassade fickor till diverse askar och skit som man släpar med sig. Annars så skulle jag köra på en skaljacka för att få så mycket ut av mina plagg som möjligt. Fiskar ju rätt ofta då det är instabilt väder ute så jackan behöver vara vattentät och ska ha bra andningsförmåga för att släppa ut så mycket kondens som möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att fickorna sitter högt, och för att jackan är "kort" skuren. Om man vadar med en vanlig jacka som går en bit ner på höften och som har fickor långt ner så blir ju allt man har i fickorna dränkt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att fickorna sitter högt, och för att jackan är "kort" skuren. Om man vadar med en vanlig jacka som går en bit ner på höften och som har fickor långt ner så blir ju allt man har i fickorna dränkt....
indeed. Vadade i minusgrader meddelst skaljacka. Resultatet dyngsur i vatten + minusgrader blev en jacka stel som betong. Köpte vadarjacka. Inga problem efter det

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att fickorna sitter högt, och för att jackan är "kort" skuren. Om man vadar med en vanlig jacka som går en bit ner på höften och som har fickor långt ner så blir ju allt man har i fickorna dränkt....

 

 

Exakt.

 

Däremot så använder jag egentligen enbart vadarjacka när det regnar eller är typ svinkallt och blåsigt. Skönt med en jacka så det inte rinner ner regnvatten i vadarna.

Är det mildväder så är det enbart skjorta och väl anpassat antal av undertröjor :)

 

Västen innehåller numera det som behövs för fisket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vadar oftast inte speciellt djupt. Upp mot knän/lår på sin höjd.

Då finner jag inget behov av en ren vadarjacka.

 

Nu råkar jag ha en ändå för att jag tänkte jag skulle ha en bra regnjacka med Gore-Tex och då föll valet på en av Simms vadarjackor, fast som vanlig regnjacka är de ju helt odugliga.

Tack vare att de är så korta så funkar de inte ihop med vanliga byxor.

Jag har ett par Haglöfs "Vandra"-byxor i Gore-Tex som funkar som vanliga byxor, friluftsbyxor och regnbyxor på en gång och med vadarjackan till dessa så blir det en glipa i midjan, både kallt och blött.

Så jag fick helt enkelt skaffa mig ytterligare en Gore-Tex jacka i normallängd för att kunna använda när jag inte har vadare på mig.

 

Hade jag kunnat styra om mina val idag så hade jag låtit bli att köpa vadarjackan.

 

Det är vad som passar min typ av fiske/vadning.

Skulle jag vada djupare eller oftare så kanske prioriteringen sett annorlunda ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant att höra era anledningar. 

Jag köper väldigt många av dem. Det beror ju självklart till stor del i vilka situationer man fiskar och än så länge tror jag att avvaktar med köp av vadarjacka. 
Kanske ändrar mig sommar när jag står med dyblöt väst som vägrar torka eller jag råkar dränka något viktigt som jag har i jackfickan :) 


Jag kör med en Lundhagsjacka och en väldigt tunn väst. Den lösningen har som sagt fungerat bra för mig hitintills. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite längre modell av vadarjacka som fungerar som en vanlig skaljacka samtidigt. Använder endast den om det regnar, annars kör jag med midjeväska.

Har också en liten kort vadarjacka som kan rulllas så den blir jätteliten,perfekt att ha med på dagsturer när man bara behöver en jacka om det börjar att regna.

Blir alltid likafulli skatt när man ser fiskare iklädda överfyllda vadarjackar i gassande solsken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite längre modell av vadarjacka som fungerar som en vanlig skaljacka samtidigt. Använder endast den om det regnar, annars kör jag med midjeväska.

Har också en liten kort vadarjacka som kan rulllas så den blir jätteliten,perfekt att ha med på dagsturer när man bara behöver en jacka om det börjar att regna.

Blir alltid likafulli skatt när man ser fiskare iklädda överfyllda vadarjackar i gassande solsken.

Vilken modell har du som kan rullas ihop och bli jätteliten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan fördel med vadarjackan om man fiskar i lite större älv är att om man plurrar har man någon sekund på sig att komma på fötter igen utan att bli alltför blöt. Och även om man skulle plurra lite mer rejält så forsar vattnet in alls lika snabbt och med lite tur är man relativt torr efteråt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag trodde aldrig jag skulle köpa en vadarjacka. Har alltid använt olika Gore-tex-jackor från Haglöfs och andra tillverkare.

Men för kustfisket ser jag bara fördelar med en kort vadarjacka (och VDn på mitt företag tycker min korta jacka är snygg) när jag till slut börjat ha jackan utanpå vadarbyxorna. Salt sliter en del på kläderna och att slippa ha en vanlig skaljacka ständigt nedsänkt i saltvatten är värt en del.

Men för en normal fiskekväll i mina skånska hemligåar använder jag aldrig vadarjackan utan föredrar min tvålagers skaljacka i lättviktsmodell de gånger regnet kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En otroligt snäll läsare av den här tråden donerade i princip en vadar-jacka till mig så då slapp jag fundera på om det är värt att köpa en eller inte :) 

Stort tack till dig

Detta är det edge som fått mig att komma tillbaka efter mitt uppehåll.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...