Hoppa till innehåll

Fiskeresa v.26, tips sökes!


Engstroem

Recommended Posts

Hej på er, 

 

Antar att detta ämne inte är unikt men jag har letat noga utan att lyckas komma fram till så mycket vettigt. 

 

Vi är ett gäng grabbar som vill iväg och fiska över helgen v.26 (dvs helgen efter midsommar) och har lite bryderier vart man ska åka. 
Avstånd spelar ingen roll utan vi vill hitta riktigt bra strömmande vatten med bra tältläge. 

 

Vi har funderat på att dra upp till Tjirtjam alt Sandåslandet då båda dessa resmål lockar otroligt mycket, men vågar man åka dit så tidigt på säsongen? 

Finns det andra tips på ställen så skulle jag bli evigt tacksam. 

 

Vill ni inte tipsa om specifika vatten så blir jag ändå väldigt glad över tips på områden som brukar vara hett vid den tidpunkten. 

 

Har inte så mycket att byta med, men är någon sugen på att fiska runt Pite (Åby, byskeälven m.m) så har jag en del tips iaf. 

 

Tack på förhand! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att vi har så svårt att få ihop att åka tillsammans. Lixom enda helgen som passar. Sen kommer jag åka iväg fler gånger med annat folk, men just men det här gänget blir det lite svårt. 


Men som sagt, min fundering är ju om det överhuvudtaget är lönt att åka upp långt norrut redan v.26. 
Som 5meterskastararen antyder, ligger typ isen då uppe i norr?  :)

 
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror väl alldeles på hur tidig eller sen våren blir, hurdant vädret är osv, men i fjol så satte fisket igång runt midsommar för min del. Upplevde inga stora kläckningar på hela sommaren, Men fisket var helt ok genom hela sommaren. Dock mycket lättare med harrfisket än öringsfisket.

 

Lyckades med öring på torrt redan den 15-16 juni uppe runt bågede. (Statliga kortet)

 

Men som sagt, det beror väl på ett flertal faktorer.  Har väl inte varit snörekord än så länge i år, så snösmältningen borde väl inte vara något hinder. Hoppas på tidigare och stadigare vår än i fjol, när den var både sen och klen...

 

Men upp till norra jämtland, borde det i alla fall funka, säkert en bit upp i västerbotten också.  I alla fall upp till fjällgränstrakterna.

 

Sen vet jag inte hur långt man är beredd att åka, ju kortare sträcka man åker, desto mer tid till själva fisket.   ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att vi har så svårt att få ihop att åka tillsammans. Lixom enda helgen som passar. Sen kommer jag åka iväg fler gånger med annat folk, men just men det här gänget blir det lite svårt. 

Men som sagt, min fundering är ju om det överhuvudtaget är lönt att åka upp långt norrut redan v.26. 

Som 5meterskastararen antyder, ligger typ isen då uppe i norr?  :)

 

Du nämnde i tidigare inlägg att Sandåslandet eller Tjirtjam var på förslag.

Jag har fiskat vecka 26 på sandåslandet ett antal gånger, och där skulle jag säga att det snarare är en fördel att vara tidigt ute iaf för harrfisket i många av jokkarna. Även haft mina bästa rödingfisken där tidigt.

Tjirtjam vecka 26 däremot känns mera chansartat den veckan, inget jag skulle chansa på.

Redigerad med Matte
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Personligen tycker jag Sandåslandet är mest intressant då jag som sagt alltid velat åka upp dit men det finns en chans att kostnaden drar iväg lite för mycket för det lilla fisket vi får under helgen. 

Men då vet jag iaf lite mer om vad man kan förvänta sig i lite olika delar under v.26. Verkar ju ganska lovande ändå :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror väl alldeles på hur tidig eller sen våren blir, hurdant vädret är osv, men i fjol så satte fisket igång runt midsommar för min del. Upplevde inga stora kläckningar på hela sommaren, Men fisket var helt ok genom hela sommaren. Dock mycket lättare med harrfisket än öringsfisket.

 

Lyckades med öring på torrt redan den 15-16 juni uppe runt bågede. (Statliga kortet)

 

Men som sagt, det beror väl på ett flertal faktorer.  Har väl inte varit snörekord än så länge i år, så snösmältningen borde väl inte vara något hinder. Hoppas på tidigare och stadigare vår än i fjol, när den var både sen och klen...

 

Men upp till norra jämtland, borde det i alla fall funka, säkert en bit upp i västerbotten också.  I alla fall upp till fjällgränstrakterna.

 

Sen vet jag inte hur långt man är beredd att åka, ju kortare sträcka man åker, desto mer tid till själva fisket.   ;)

Brukar vara zuperrklasse på torrisfisket häromkring den tiden! :) Kan vara lite lurigare om man far upp på fjällbjörk- och kalfjällsnivåer...

Redigerad med jani
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips på områden! 

Vi har tyvärr uteslutit Kirunatrakten då resekostnaden blir för hög mot fiskedagarna vi får ut. Däremot ska jag upp dit ngn sväng i sommar. 

Saxnäs känns riktigt intressant och det ska kollas upp närmare, har skickat en fråga om tips till Saxnäs fishing (eller vad dom heter) och hoppas på bra svar!
Finns det fler med härliga tips på områden med kanonfiske under v.26 så är ni såklart varmt välkomna att skriva en rad. 

 

Ha de bra! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För oss lutar det att inte åka allt för lång norrut och välja Älvdalen för denna resa. Nordligare resmål får jag ta när jag åker upp till Pite i augusti. 
 

När det kommer till Älvdalen känns övre Rotälven mest intressant mest pga att det verkar ödsligare. Vi vill inte bo på en camping utan i tält, så ensamma man kan vara, precis vid vattnet. 
 

Aldrig varit i Älvdalen och det verkar ju minst sagt vara blandade recensioner vad gäller fisket, men jag antar att det borde gå att kroka någon stackare under den perioden. 

Någon som har synpunkter på Rotälven? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tarraätno efter Padjelantaleden vill jag rekommendera. Ta flyg till Gällivare, hyrbil till Kvikkjokk och sedan helikopter upp till Luobbal strax nedanför Tarraätno och bara tälta på södra stranden.

 

Är ni 4 st så blir det inte så dyrt. 

 

 

4 st personer Fredag till Måndag   flyg Stockholm-gällivare nextjet ca 4000 kr hyrbil AVIS mellanklassbil med bränsel ca 2000 kr Liten hkp Fiskflyg tur och retur ca 4800 kr Flyg Gällivare Stockholm nextjet ca 4000 kr Totalt 14 800 kr

 

Per person blir 3700 kr. Kollade själv upp priserna för nån dag sedan.

Redigerad med articchar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För oss lutar det att inte åka allt för lång norrut och välja Älvdalen för denna resa. Nordligare resmål får jag ta när jag åker upp till Pite i augusti. 

 

När det kommer till Älvdalen känns övre Rotälven mest intressant mest pga att det verkar ödsligare. Vi vill inte bo på en camping utan i tält, så ensamma man kan vara, precis vid vattnet. 

 

Aldrig varit i Älvdalen och det verkar ju minst sagt vara blandade recensioner vad gäller fisket, men jag antar att det borde gå att kroka någon stackare under den perioden. 

Någon som har synpunkter på Rotälven? 

Värt att tänka på är att denna del av världen (övre Rot) är ett militärt övningsområde och i enlighet med lagen om alltings jävlighet kan vägarna vara bomade och platsen avlyst. Lite snopet att bila upp bara för att stå med lång näsa vid en avspärrning. Österdalälven bör inte avfärdas fullständigt. Det finns iordningställda tältplatser högre upp efter älven, vilka kan vara helt ok. Sen lönar det sig alltid att snacka med Uggen och Co på Älvdalens fiskecenter, där finns all information man kan önska.

 

/Järk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För oss lutar det att inte åka allt för lång norrut och välja Älvdalen för denna resa. Nordligare resmål får jag ta när jag åker upp till Pite i augusti.

När det kommer till Älvdalen känns övre Rotälven mest intressant mest pga att det verkar ödsligare. Vi vill inte bo på en camping utan i tält, så ensamma man kan vara, precis vid vattnet.

Aldrig varit i Älvdalen och det verkar ju minst sagt vara blandade recensioner vad gäller fisket, men jag antar att det borde gå att kroka någon stackare under den perioden.

Någon som har synpunkter på Rotälven?

Värt att tänka på är att denna del av världen (övre Rot) är ett militärt övningsområde och i enlighet med lagen om alltings jävlighet kan vägarna vara bomade och platsen avlyst. Lite snopet att bila upp bara för att stå med lång näsa vid en avspärrning. Österdalälven bör inte avfärdas fullständigt. Det finns iordningställda tältplatser högre upp efter älven, vilka kan vara helt ok. Sen lönar det sig alltid att snacka med Uggen och Co på Älvdalens fiskecenter, där finns all information man kan önska.

/Järk

Tack för tipsen.

Som jag skrev tidigare har jag haft kontakt med fiskecentrum och fått matnyttiga tips. Vi kommer veta två veckor innan avfärd om det är avstängt eller inte och givetvis kommer vi kolla vad som gäller just så innan vi bestämmer oss :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För oss lutar det att inte åka allt för lång norrut och välja Älvdalen för denna resa. Nordligare resmål får jag ta när jag åker upp till Pite i augusti.

När det kommer till Älvdalen känns övre Rotälven mest intressant mest pga att det verkar ödsligare. Vi vill inte bo på en camping utan i tält, så ensamma man kan vara, precis vid vattnet.

Aldrig varit i Älvdalen och det verkar ju minst sagt vara blandade recensioner vad gäller fisket, men jag antar att det borde gå att kroka någon stackare under den perioden.

Någon som har synpunkter på Rotälven?

Värt att tänka på är att denna del av världen (övre Rot) är ett militärt övningsområde och i enlighet med lagen om alltings jävlighet kan vägarna vara bomade och platsen avlyst. Lite snopet att bila upp bara för att stå med lång näsa vid en avspärrning. Österdalälven bör inte avfärdas fullständigt. Det finns iordningställda tältplatser högre upp efter älven, vilka kan vara helt ok. Sen lönar det sig alltid att snacka med Uggen och Co på Älvdalens fiskecenter, där finns all information man kan önska.

/Järk

En sak till. Vi är fullt medvetna om att det återstår att se hur fiskelyckan blir, men vi hoppas på det bästa :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...