Hoppa till innehåll

Catskill style Dry Fly Swap


Niklas Dahlin

Recommended Posts

Eric vallas bok kom med posten idag. Efter att ha bläddrat lite i den så blev jag osäker på hur Mr. Jennings egentligen band sin March Brown? Om jag har förstått Valla Rätt så är det Flicks version som binds med orange tråd och ljusare kropp och inte Jennings. Annars blandar ju Flick brunt och grizzly hackel i stjärten till skillnad från Jennings som bara använder brunt. Dessutom, så använde Jennings Mallard i vingarna och inte woodduck. Någon med mer input om detta?

 

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Mike Valla sorterar isär varianterna rätt bra. Välj en variant du gillar, eller som du har material till. Ljust hackel, ljusare kropp t ex. Så länge det är en Catskill March Brown, och inte en Old English Style, blir nog Swapmeister inte upprörd ! ^_^

Redigerad med Huckis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir nog Art Flicks variant tror jag. Hur brett har ni mellan vingarna förresten? Jag antar att de ska ligga ganska tätt. Vilken föredrar ni?

Kul, Art Flicks variant.. Ska bli kul att se en med en kropp av "Urine stained underfur from a Vixen" :D

 

Vingarnan montering ska enligt mig och mina tankar enligt den högra, som för övrigt ser grymt bra ut, snyggt jobbat..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir nog Art Flicks variant tror jag. Hur brett har ni mellan vingarna förresten? Jag antar att de ska ligga ganska tätt. Vilken föredrar ni?

Kul, Art Flicks variant.. Ska bli kul att se en med en kropp av "Urine stained underfur from a Vixen" :D

 

Vingarnan montering ska enligt mig och mina tankar enligt den högra, som för övrigt ser grymt bra ut, snyggt jobbat..

hahah. Väldigt spännande. Själv väntar jag på min Atherton bok som borde komma i veckan

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul, Art Flicks variant.. Ska bli kul att se en med en kropp av "Urine stained underfur from a Vixen" :D

 

Vingarnan montering ska enligt mig och mina tankar enligt den högra, som för övrigt ser grymt bra ut, snyggt jobbat..

 

Det är precis det jag hade tänkt använda....  :ph34r: 

Jag vet inte ens vad en Vixen är och inte bliv man klokare av google:

https://www.google.se/search?q=Vixen&hl=sv&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=nTsWUaLxL4z74QT6_4GoCA&ved=0CAoQ_AUoAA&biw=1366&bih=643

Jag antar att det betyder honräv?

Kul att flugorna är Nicklas approved! ;):D

Skulle egentligen vilja ha en längre stjärt men hittar inga så pass långa bruna fibrer på min sadel, en nacke. Inte ens på min indiska nacke finns det tillräckligt långa fibrer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag hade tänkt använda....  :ph34r: 

Jag vet inte ens vad en Vixen är och inte bliv man klokare av google:

https://www.google.se/search?q=Vixen&hl=sv&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=nTsWUaLxL4z74QT6_4GoCA&ved=0CAoQ_AUoAA&biw=1366&bih=643

Jag antar att det betyder honräv?

Kul att flugorna är Nicklas approved! ;):D

Skulle egentligen vilja ha en längre stjärt men hittar inga så pass långa bruna fibrer på min sadel, en nacke. Inte ens på min indiska nacke finns det tillräckligt långa fibrer.

Att hitta stjärtspröt med rätt längd är en utmaning. Jag har fått skickat till mig Coq de Leon fjädrar, som finns i en hel del olika färger.. dessa ger grymt bra förutsättningar för rätt utseende på de bakre regionerna.

 

Vixen är som du nämner, honräv..

 

Over and out

Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det således okej att använda Coq de Leon som stjärtfjäder även för min fluga? Jag vill helst göra så nära originalet som möjligt. Coq de Leon har jag i färg som hyfsat matchar den rödbruna nacken jag ska använda.

Nästa vecka sätter jag igång. Är sjuk nu och tar det lugnt ett par dagar till.

Skickat från min telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns det fina fjädrar för stjärtar: http://www.troutline.ro/coq-de-leon-indio.html

Kan man hitta en nacke med tillräckligt långa fibrer för stjärtar tycker jag nog ändå att det är bättre. Hackelfibrer är lite styvare än CDL vilket gör att man behöver använda färre fibrer för en välfungerande stjärt..

/David S,

Redigerad med David S.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gokväll mina Swapbröder

Började idag att binda mitt mönster Catskill, som jag fann bland Reuben Cross´s Effective Patterns´s ur hans bok "The Complete Flytier". Tyvärr hade jag ingen nacke "light brown" så jag fick lova att fuska med min "Ginger". Hoppas det funkar med er, ska givetvis leta upp en "light brown" asap, hur skulle jag annars klara mig :wacko:  

 

Denna fluga har ett kroppshackel, när jag binder kroppshackel tar jag bort fibrer på ena sidan av hacklet. Anledning till detta är att jag vill att kroppsmaterialet ska synas bra genom hacklet.

 

En annan kul grej jag upptäckte med denna fluga är att man inte måste använda 2 fjädrar till varje vinguppsättning, till denna använde jag mig av min låda med "already used woodduck", plockade fina fibrer från flera redan använda fjädrar. Bra att ge fåfängan en spark i röva då och då... :D

 

Catskill_web_zps2ced2d48.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gokväll mina Swapbröder

Började idag att binda mitt mönster Catskill, som jag fann bland Reuben Cross´s Effective Patterns´s ur hans bok "The Complete Flytier". Tyvärr hade jag ingen nacke "light brown" så jag fick lova att fuska med min "Ginger". Hoppas det funkar med er, ska givetvis leta upp en "light brown" asap, hur skulle jag annars klara mig :wacko:  

 

Denna fluga har ett kroppshackel, när jag binder kroppshackel tar jag bort fibrer på ena sidan av hacklet. Anledning till detta är att jag vill att kroppsmaterialet ska synas bra genom hacklet.

 

En annan kul grej jag upptäckte med denna fluga är att man inte måste använda 2 fjädrar till varje vinguppsättning, till denna använde jag mig av min låda med "already used woodduck", plockade fina fibrer från flera redan använda fjädrar. Bra att ge fåfängan en spark i röva då och då... :D

 

Catskill_web_zps2ced2d48.jpg

 

Swapmaster visar var skåpet ska stå. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt. huckis va det inte du som band en kroppshacklad i senaste swapen? ;)

 

Gav mig själv en spark i röven förra veckan och köpte en macro lins, hoppas på bättre bilder från och med nu:)

Våtflugeswapen ! Wickhams Fancy ..... inte riktigt same shit <_<

Mattias L:s fluga, Queen of Waters är oxå palmered. I love `em ! ^_^  Sooo Sweeeet ! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...