Jump to content

Recommended Posts

Posted

Reglerna är enkla.

• Deltagarna i respektive kval/deltävling får två minuter på sig att försöka sätta ett så långt kast som möjligt inom banans avgränsning
  • Kastets längd mäts med laser från banans början (linjen) till tussens position.
  • Gör man övertramp i framkastet (passerar linjen som markerar startpunkt) blir kastet ogiltigt. Christer Appelgren kommer att vara ansvarig vid startpositionen.
  • Kast utanför banan mäts inte - banans begränsning utgörs av den inhägnad som finns i form av rep.
  • Christer Appelgren kommer att vara ansvarig för tidtagning (startpositionen) samt utrustning
  • Lisa Appelgren kommer att ansvara för resultatlistor och monter
  • Jag (Staffan Dahlbom) kommer att ansvara för mätning och rapportering av resultat samt vara konferencier

Utrustning Edge Casting Cup:
Spö: Vision Mag 9'  #4/5
Lina: Guideline High Water WF #5
Tafs: 9' taperad nylontafs + tuss
Rulle: Vision GT #4/5

Alla tävlar med samma utrustning och det kommer att finnas ett par uppsättningar av 'tävlingscombot' som de tävlande får låna då de tävlar.

Datum och tider hittar du här -  Sportfiskemässan 2013

Lycka till 

/Tävlingsledningen

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Jag har inte funderat på det Lasse, men det tror jag inte. Flugkastning är inte en farlig sport och det är dessutom svårt att kontrollera. Inom banans gränser vid delivery gäller tills vidare. Jag återkommer i ärendet master caster ;)

Posted

Jag har inte funderat på det Lasse, men det tror jag inte. Flugkastning är inte en farlig sport och det är dessutom svårt att kontrollera. Inom banans gränser vid delivery gäller tills vidare. Jag återkommer i ärendet master caster ;)

Hej Staffan

Takker for svar :)  Det var mere, at det var en regel i 2011, vett at det inte blev dömt i 2012, men kan jo se at banan kun er 4 meter bred, så måste man jo höra ;)

Mvh

Lasse

Posted

Hej Staffan

Takker for svar :)  Det var mere, at det var en regel i 2011, vett at det inte blev dömt i 2012, men kan jo se at banan kun er 4 meter bred, så måste man jo höra ;)

Mvh

Lasse

Jo, regler justeras allt eftersom... I fjol hade vi bara icke giltiga kast utanför banans avgränsning vid delivery och inget annat är sagt för i år. Även vid delivery kan svårigheter uppstå då banans begränsningar utgörs av ett rep en halv meter upp i luften, vår policy blir att hellre fria än fälla vid tveksamma fall. Vid klara fall gäller dock repet en bit upp ;)

Posted

Jo, regler justeras allt eftersom... I fjol hade vi bara icke giltiga kast utanför banans avgränsning vid delivery och inget annat är sagt för i år. Även vid delivery kan svårigheter uppstå då banans begränsningar utgörs av ett rep en halv meter upp i luften, vår policy blir att hellre fria än fälla vid tveksamma fall. Vid klara fall gäller dock repet en bit upp ;)

Hej Staffan

Dvs. at man kan blindkasta utanfor banans begränsninger och inte bliva diskat, bra :)  Sista år var der flera backkast som var mycket utanfor, med en mindre bredde på banan, kommer det nok at ske igen....

Mvh

Lasse

Posted

Såg precis att den här tävlingen är på söndagen. Först var den väl lagd på fredagen? Då måste jag börja fundera på om det inte är värt att åka ner.

Ni har inte bestämt något om kval via Edge och hur det fungerar?

Posted

Såg precis att den här tävlingen är på söndagen. Först var den väl lagd på fredagen? Då måste jag börja fundera på om det inte är värt att åka ner.

Ni har inte bestämt något om kval via Edge och hur det fungerar?

One-Shot Fredag

Switch Lördag

Trout Söndag

Man kan kvala på Edge också

Jonas har satt samman allt om tävlingen på FP :)

VH

Staffan

PS Klart du skall vara med Mathias

• 1 month later...
Posted

Sista år skulla der et kast på 27 meter for at komma i final, hur langt tror I at der skal kastas i år? Och hur langt blivar vinderkastat?

Mvh

Lasse

Posted

Vi har sagt att vi kikar på förra årets finallängder och avgör om resultatet håller måttet. Ett medelvärde kanske vore bra? Just nu verkar kvalet via edge inte locka många, det är roligare att kvala på plats än ensam. Men, möjligheten finns.. 

Vad beträffar årets vinnarkast så tror jag 32-33 meter kan räcka. Spöt i år är en Vision Mag #4/5, ett snabbt spö men inte lika snabbt som i fjol. 

Posted

Hej Staffan

Yup, tänkta på kval på mässan, och postede faktisk forkert, 27 er i oneshot, distance skula have 29 och switch skulla have 24,7 for at ta sig til final. Tänkta det kunna vära roligt at gætte lite på dette års längdar :)

Mvh

Lasse

Posted

Hej Lasse, vi får ta diskussionen om det kommer in några kvalresultat till mig, just nu inga. Personligen gillar jag tävlingsmomentet där man ställs inför varandra på plats. 

Ingen nämnd och ingen glömd, men helt klart kommer det bli ett bra startfält 

Happy Easter to all of you :)

PS Vilka tar hem det i de olika disciplinerna då?

Jag gissar inte, jag måste vara opartisk ;)

Posted

Hej Lasse, vi får ta diskussionen om det kommer in några kvalresultat till mig, just nu inga. Personligen gillar jag tävlingsmomentet där man ställs inför varandra på plats. 

Ingen nämnd och ingen glömd, men helt klart kommer det bli ett bra startfält 

Happy Easter to all of you :)

PS Vilka tar hem det i de olika disciplinerna då?

Jag gissar inte, jag måste vara opartisk ;)

Bara et gätt:

Besta Svensk i trout distance blir Magnus "Sasse" Uhr

Besta Svensk i switch blir Ronny Landin

Besta Svensk i oneshot blir Staffan Dahlbom

;)

Happy easter back!

Mvh

Lasse

Posted (edited)

Sista år skulla der et kast på 27 meter for at komma i final, hur langt tror I at der skal kastas i år? Och hur langt blivar vinderkastat?

Mvh

Lasse

Hej Lasse!

Jag och Mathias L här på forumet gjorde våra livs första tävlingskast (TD) förra året på mässan, fick iväg 28.64 vilket räckte till en 11:e plats i kvalet och jag missade final (10 i finalen) med ynka 14 cm, Mathias var inte heller långt efter.

Förhoppningsvis blir det även tävling i år, men det är inte spikat då vi ska fiska ett par dagar i Göteborg och ev åka förbi mässan på väg hem, ska träffa Mathias och kasta nu på söndag, skulle säkerligen kunna kvala in den vägen men tycker det är mera "fair" om man kvalar in på mässan, hoppas på tävling, det var kul förra året!

Edited by Kingen
Posted

Hej Lasse!

Jag och Mathias L här på forumet gjorde våra livs första tävlingskast (TD) förra året på mässan, fick iväg 28.64 vilket räckte till en 11:e plats i kvalet och jag missade final (10 i finalen) med ynka 14 cm, Mathias var inte heller långt efter.

Förhoppningsvis blir det även tävling i år, men det är inte spikat då vi ska fiska ett par dagar i Göteborg och ev åka förbi mässan på väg hem, ska träffa Mathias och kasta nu på söndag, skulle säkerligen kunna kvala in den vägen men tycker det är mera "fair" om man kvalar in på mässan, hoppas på tävling, det var kul förra året!

Hej Kingen

Ja det var jeg som skrev fel, 27 var får at ta sig til final i one shot :)

Jeg husker det var tæt løb på distancerne sist.

Hoppas at se jer igen!

Mvh

Lasse

Posted

Bara et gätt:

Besta Svensk i trout distance blir Magnus "Sasse" Uhr

Besta Svensk i switch blir Ronny Landin

Besta Svensk i oneshot blir Staffan Dahlbom

;)

Happy easter back!

Mvh

Lasse

Ok, jag skall våga mig på en gissning också...

Bästa Dansk i Switch - Lasse Karlsson

Bästa Norrman i Switch - Mikael Blomberg

Bästa Svensk i Switch - Magnus Hammarström 

Jarle kommer inte, jag har talat med honom... å andra sidan vet man ej med Jarle ;) . Magnus "Sasse" Uhr kommer kanske till Trout Distance men vi skall inte räkna med det. Riktigt Roligt att Micke Blomberg kommer.

Själv har jag tränat 20 minuter sedan oktober... :wacko: Jag har vilat mig i form  :P  

Posted

Ok, jag skall våga mig på en gissning också...

Bästa Dansk i Switch - Lasse Karlsson

Själv har jag tränat 20 minuter sedan oktober... :wacko: Jag har vilat mig i form  :P  

:D Den er for lett, Bo kommer jo inte i år ;)

Jeg har tränat 30 minutter sedan Oktober, och klarat at knäkke två spö :blink:

Mvh

Lasse