Hoppa till innehåll

Coolaste Flugasken till Laxflugor :)


Totte

Recommended Posts

En handgjord Lars Andersson ask kanske ?

 

Vet inte om han gör för tuber men för krokflugor såg jag några riktigt fina modeller på flugfiskemässan för några år sen.

Har för mig att han inte var alltför dyr heller på sina askar med tankte på hantverksjobbet han lagt ner på dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coolaste är bröstfickan och då blir ju dyrt onödigt precis som du vill ha :)

Håller med Thomas - absolut coolast är två tre halvrostiga tuber i en tom cigg-ask i bröstfickan.

Om det sen är så vidare optimalt är ju helt oviktigt, här är det coolhetsfaktorn som räknas....   :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En handsmidd ask i linoljebränt stål? Eller om du vill punga ut med obscena mängder pengar, en i mönstervällt stål kanske ("damascus-stål").

En ask i mönstrat läder, vaxhärdad och ordentligt sydd?

Eller motsvarande av något fint träslag, men en inläggning med scrimshaw i älghorn kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En handgjord Lars Andersson ask kanske ?

 

Vet inte om han gör för tuber men för krokflugor såg jag några riktigt fina modeller på flugfiskemässan för några år sen.

Har för mig att han inte var alltför dyr heller på sina askar med tankte på hantverksjobbet han lagt ner på dom.

Tack för tipset ska genast kolla in hantverket :)

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

När jag summerar min pemiärsäsong som laxfiskare kan jag krasst konstatera en sak.

Man överarbetar och lyssnar för mycket på diverse tips.

Jag hade jag all min utrustning i en Ikeakasse, för det mesta låg den i bagaget, redo för nästa tur.

Flugorna kom aldrig in i några askar utan jag plockade med några zip-påsar med flugor och började fiska.

Kanske därför jag tappade 3 laxar och inte en enda på land

:D

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk 4

Redigerad med Hannu
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tumregel när man fiskar med nya laxfiskare är att i smyg checka hur deras flugaskar ser ut efter nån dags fiske. Är de i pedantisk ordning kan man vara rätt säker på att ägaren inte kommer att utgöra något hot.

Ser den däremot ut som ett fågelbo vilket inte längre kan stängas - då gäller det att se upp!  :P

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tumregel när man fiskar med nya laxfiskare är att i smyg checka hur deras flugaskar ser ut efter nån dags fiske. Är de i pedantisk ordning kan man vara rätt säker på att ägaren inte kommer att utgöra något hot.

Ser den däremot ut som ett fågelbo vilket inte längre kan stängas - då gäller det att se upp! :P

M

Äh, flugbytare finns ju i överflöd... Den där typen som du nämnde som kommer med en enda fluga... Då ska man slipa glasögonen, ta fetvadden ut örona och se till att lära av nån som kan!

mobiliserat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...