Hoppa till innehåll

CTS-klingor ny beställning på g.


magnolia

Recommended Posts

Att bedöma färger på klingor enligt bilder som man inte vet under vilka ljusförhållanden de är tagna under är rätt omöjligt. Slår jag på en blixt och fotar min 16-fotare som har just färgen Golden Olive så ser det ut ung. som på bilden. Men jag kan få den att se mycket mörkt grön också...

 

CTS fabrik ser i alla fall lila ut.... :)

 

https://eastackle.com/c-163-cts-rod-blanks.aspx

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skall börja se till att få in betalningar, det börjar jag med nästa vecka. Några skickar IM och frågar om priser, när jag svarat hör jag inget mer. Då är det bättre att svara ja eller nej så jag vet.

 

Någon tipsade mig om ett pdf dokument där det bl.a. finns en bild på färgen Chamelion Gold Green på sidan 35. Jag kunde öppna länken i Gmail men jag garanterar inte att den fungerar.

 

 

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=gmail&attid=0.1&thid=13cd3a345d281dde&mt=application/pdf&url=https://mail.google.com/mail/?ui%3D2%26ik%3Df7f0f4e1b6%26view%3Datt%26th%3D13cd3a345d281dde%26attid%3D0.1%26disp%3Dsafe%26zw&sig=AHIEtbSRr1rZC8akJGvZhVtbBE5-S8gmpg

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall börja se till att få in betalningar, det börjar jag med nästa vecka. Några skickar IM och frågar om priser, när jag svarat hör jag inget mer. Då är det bättre att svara ja eller nej så jag vet.

 

Någon tipsade mig om ett pdf dokument där det bl.a. finns en bild på färgen Chamelion Gold Green på sidan 35. Jag kunde öppna länken i Gmail men jag garanterar inte att den fungerar.

 

Hej Håkan.

Jag avaktar med min beställning, har ej fått min Swicthklinga ännu så jag vet inte hur den uppför sig gentemot DQ klingan som jag älskar. Skall höra om några av mina fiskevänner vill prova en CTS klinga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det behöver jag inte göra för jag har redan ett CTS Affinity Skagit 15´# 9/10 men varken Grapplern eller jag tycker att de är så nära släkt, kusiner möjligen...mitt spö är fint till Speykastning med lite lättare linor än MKS:et , lättare klumpar också ; Grapplern använder mest Rio AFS 11/12 som väger 44 gram medan jag använder ca 38 gram till Skagit-spöt . Skillnad också då det gäller Skagit-klumpar. där använder jag 660 grain och det är för lätt till det mer kraftfulla MKS-spöt.

 

 

 

Jo , det har du rätt i ( men Meiser är lite "otidsenlig" och vill inte sälja stora mängder spön säger en som frågat honom.)

 

Hej Magnolia .  Jag var med på din första cts beställning och gjorde en skälv som du var med på för några år sedan.

Det jag minns mest var den lååånga väntetiden på klingorna.

 

Jag föredrar att numera beställa från Meiser och byggde färdigt mitt tredje i veckan, 15' MKS #9-11

Provkastade i går :)

 

Nu skall jag övertala dig fördelarna med att köpa från Meiser.

 

1: Du köper inte grisen i säcken som du lätt kan göra bland CTS hundratals modeller.

Meiser har full koll på alla sina spön och han vägleder dig till rätt model, vilka linor som passar mm

 

2: Han har klingorna på lager så det tar max 2 veckor att få klingan. Mycket

viktigt att slippa vänta i månader som från cts

 

3: Klingorna är klarlackade och han slipar dom matta gratis om man vill . Altså

helt omöjligt att göra misstaget att beställa ett rött spö :wacko:

 

4: Hans kork och spöringar är kanon så bekymret att hitta bra kork till sitt bygge är ur världen

 

5: Spöfödral får man med . Inte värt många spänn men bra att ha. 

 

 

Ja detta är några saker jag skulle vara berädd att betala lite mer för . Men nu till det bästa :)

Meiser klingorna är billigare än CTS :excl:  :excl:  :excl:

 

 

Så Magnolia när du gör din första Meiser beställning  vill jag kanske va med ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej din Retsticka, det var länge sedan.

 

Visst skall det bli ett Meiserspö så småningom. Skall få prova någons Highlander Classic snart. Visst är CTS lite oberäkneliga men leveranstiderna verkar de ha förbättrat en del.

 

Jag har ju kastat en del med Grapplerns två MKS och är rätt förtjust i just hans MKS 15 fot 9/10/11. Många verkar gilla Bob Meiser men nu du är det CTS som gäller. Gillar mitt röda Skagit spö, det gör Grapplern också. Sen är det ju CTS som tillverkar Meisers klingor, så där verkar det finnas ett förtroende. Meiser är billigare i grundpris men ger inte rabatt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag är ny på forumet och har lite funderingar om att beställa en glasfiberklinga från CTS. Den klinga jag är intresserad av är en Quartz
7´5" # 4. Är det någon större prisskillnad att köra en sådan här beställning direkt från NZ om man jämför med priset på denna klinga hos Fly Fishing
Masters (1,395:-). Nackdelen där är ju att man inte kan välja färg, tar man någon annan färg än "plum" som erbjuds där måste man vänta på
leveransen även då. Ni som har koll hur det fungerar med era sambeställningar, tycker ni det fungerar bra? Kan man haka på en beställning om det blir aktuellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skickar iväg beställningen någon av de första dagarna i mars så det finns fortfarande en chans att haka på. Priser kan jag skicka med IM. CTS är kända för att ha "varierande" leveranstider, ibland precis i tid ibland inte, det får man leva med.

 

Mvh

 

Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just Quartz.klingorna är Flyfishing Masters särskilt billiga på av någon anledning. Jag kan tillhandahålla andra färger och även S-modellen (med Spigot-holkar;lite dyrare) . Eftersom CTS har sådan omfattande katalog måste jag räkna pris för varje klinga. Därför har jag ingen egen prislista.

 

http://www.ctsfishing.com/catalog/index.php?cPath=1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra val ozzy :-)

 

No offence Magnolia :P

Hej Magnolia .  Jag var med på din första cts beställning och gjorde en skälv som du var med på för några år sedan.

Det jag minns mest var den lååånga väntetiden på klingorna.

 

Jag föredrar att numera beställa från Meiser och byggde färdigt mitt tredje i veckan, 15' MKS #9-11

Provkastade i går :)

 

Nu skall jag övertala dig fördelarna med att köpa från Meiser.

 

1: Du köper inte grisen i säcken som du lätt kan göra bland CTS hundratals modeller.

Meiser har full koll på alla sina spön och han vägleder dig till rätt model, vilka linor som passar mm

 

2: Han har klingorna på lager så det tar max 2 veckor att få klingan. Mycket

viktigt att slippa vänta i månader som från cts

 

3: Klingorna är klarlackade och han slipar dom matta gratis om man vill . Altså

helt omöjligt att göra misstaget att beställa ett rött spö :wacko:

 

4: Hans kork och spöringar är kanon så bekymret att hitta bra kork till sitt bygge är ur världen

 

5: Spöfödral får man med . Inte värt många spänn men bra att ha. 

 

 

Ja detta är några saker jag skulle vara berädd att betala lite mer för . Men nu till det bästa :)

Meiser klingorna är billigare än CTS :excl:  :excl:  :excl:

 

 

Så Magnolia när du gör din första Meiser beställning  vill jag kanske va med ^_^

Redigerad med thegrappler
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just Quartz.klingorna är Flyfishing Masters särskilt billiga på av någon anledning. Jag kan tillhandahålla andra färger och även S-modellen (med Spigot-holkar;lite dyrare) . Eftersom CTS har sådan omfattande katalog måste jag räkna pris för varje klinga. Därför har jag ingen egen prislista.

 

http://www.ctsfishing.com/catalog/index.php?cPath=1

Tack för att man får så snabbt svar, jag är inne på en klinga antingen i lemon eller alpine white färg och det ska vara med s-holkar. Vid eventuell affär antingen här eller genom FM hoppas jag att jag kan få lite råd om färger på lindningar.(Defekt färgseende, inte kul vid spöbygge, än värre när man ska binda några flugor)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

CTS brukar säga att de vill ha fyra veckor för tillverkningen och sedan brukar frakten ta ca en vecka. Jag kan inte garantera den leveranstiden men hoppas att den stämmer.

 

Kanske lär man sig ett och annat genom att beställa, jag trodde att fraktbolaget avsiktligt sölade eftersom det rör sig om (flyg-) ekonomifrakt men det är nog snarare så att de samlar ihop försändelser som skall till samma destination ex.vis från Kina till Paris och från Paris till Arlanda. Gillar inte de här bolagen som FedEX, de beter sig obegripligt ibland......man blir förvånad om man till äventyrs får en ursäkt för något dumt som de gjort, men ofta svarar de inte på mail från en så oviktig kund som jag. :- (

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

du kan klicka på mitt nickname magnolia eller bild av mig här till vänster så kommer det upp en sida med uppgifter om mig och där finns det ett kuvert och texten "Skicka mig ett meddelande" . Sedan:

 

1) Skicka en förfrågan om priset på den klinga du vill ha.

 

2) Jag skickar en prisuppgift till dig. Din inkorg finns uppe till höger på startsidan eller typ den här sidan och du klickar på symbolen som ser ut som ett kuvert.

 

3) Om du vill köpa klingan så meddelar du mig det genom ett nytt IM enl. ovan.

 

4) Jag skickar uppgifter om hur du skall betala.

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tycker att det skulle vara rimligt att rapportera hur detta fortskrider. Dock har CTS nya hyss för sig; de begär USD 34 mer för två av klingorna alltså  US$ 68 ytterligare än förväntat.

 

Marknaden gillar förutsägbarhet och att ha ett lotteri som CTS tycks ha uppskattar jag inte. Hur skall jag kunna veta vilka priser som gäller om prislistan inte är korrekt? Jag har ju redan avtalat ett pris med er som beställt och ni har betalat .

 

Det här är mycket dåligt av CTS  tycker jag!

 

Jag får fundera på hur jag skall bemöta det här, nu måste jag förbereda årsmötet som vi har i morgon förmiddag i vår lilla flugfiskeförening. Jag skriver mer i morgon.

 

Jag: Let me ask you what CDS means? Can´t see these items to be special order but I may be mistaken?

CDS Custom Design modification - small DQ15010-3 & FZS662-3     2    34.0    0.0%    68.0   

Ingrid (sekreterare hos CTS) The models with CDS are models we have not made before so some design time and work is required.

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  

Marknaden gillar förutsägbarhet och att ha ett lotteri som CTS tycks ha uppskattar jag inte. Hur skall jag kunna veta vilka priser som gäller om prislistan inte är korrekt? Jag har ju redan avtalat ett pris med er som beställt och ni har betalat .

 

Det här är mycket dåligt av CTS  tycker jag!

 

 

Ja detta var ju rejält dåligt av CTS. I Sverige antar jag att man skulle kunna gå till KO med ett liknade fall.

 

Om du inte lyckas förhandla bort designavgiften så är mitt förslag att du delar upp den oförutsedda utgiften på alla beställare. Men då ska ju alla beställare gå med på det förstås.

Redigerad med Dusty Miller
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på några olika alternativ;

 

1) Avbeställa allt och betala tillbaka pengarna till er. Det känns ju dumt då vi ingått ett avtal och vi har skapat rättmätiga förväntningar att jag skall leverera som tänkt. Alltså nej till detta.

 

2) Avbeställa de två klingor som CTS har debiterat extra för. Det känns inte heller rätt eftersom de två medlemmar som beställt dessa klingor inte har någon skuld i den extra avgiften.En medlem har redan signalerat att han avbeställer om CTS står fast vid att ta ut ett högre belopp än som framgår av den gällande prislistan.

 

3) Försöka förhandla bort den extra avgiften med hänvisning att det inte framgår att sådan skulle ske. Känns närmast till hands för min del.

 

4) Jag betalar ur egen ficka och sedan är det adjö till CTS för min del. Ingen idealisk lösning.

 

5) Alternativet som Dusty Miller beskriver ovan. Jag tycker dock att det känns surt att be om mer pengar då jag redan har angett en summa som ni betalat.

 

6) Styra om beställningen på de två klingor som drabbas av den extra avgiften till några klingor som kostar som prislistan anger. Det känns ju tråkigt att några av er inte får det ni beställt.

 

Ja, det har hänt några tråkiga saker vid tidigare beställningar också. Jag går inte in på det här och jag brukar i vanliga fall inte skriva öppet om sådana här händelser. Jag tror att CTS förlorar i anseende och hoppas att de ändrar sig. Det skulle ju vara en absurd situation att vara tvungen att fråga CTS om prislistan gäller för varje enskild klinga och att ha en prislista skulle ju framstå som ganska meningslöst då.

CTS kunde ju ha varit smarta nog att ange nya modeller med t.ex. röd text eller asterisk ( * ) och skrivit att för dessa nya modeller kan det förekomma en extra avgift.

 

Men det är tydligen upp till kunderna att ta reda på detta....nej så korkat kan man inte göra affärer.

 

Mvh

 

Håkan Ståhl

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alt 3) är ju onekligen bäst men innebär ju att du får lägga mer tid och energi på nåt som borde vara onödigt. Du får väl själv avgöra hur mkt tid du vill lägga.

Alt 6) är väl också bra om beställarna hittar alternativ de är nöjda med.

Alt 2) blir det väl om beställarna som hade otur i lotteriet inte hittar nåt alternativ och inte vill betala en spänn mer än ursprungligt pris.

 

Annars kanske mitt alternativ. 68 USD är ca 440 SEK jag gissar att vi är minst 4 beställare och då blir det en dryg hundring som jag lägger på att beställningen kan slutföras och jag får min klinga snabbare. Om vi är fler eller priset är i NZD (vilket priserna på CTS site är) blir det mindre än så.

Min rekommendation: påpeka för CTS hur missnöjd du och dina kunder är, fundera på hur mycket tid du vill lägga på förhandling och slutligen skicka PM till alla inblandade på vad extrakostnad blir om vi delar lika för att få till en smidig beställning. Mitt förslag kräver ju 100% uppslutning så om någon svarar negativt faller ju förslaget direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...