Jump to content

CTS-klingor ny beställning på g.

magnolia

Recommended Posts

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det är 10 beställare( en medlem var lite sen med betalningen men det är uppklarat nu) som beställt 14 klingor sammanlagt. I kväll skall jag skicka ett mail där jag så sakligt som möjligt påtalar att jag anser det felaktigt att företaget har en vilseledande prislista*. Jag hoppas att de svarar snabbt och att de backar. Givetvis beklagar jag det här missödet men skall söka en lösning på det.

Det  rör sig om USD 68 och det är ett dilemma om att få till en snabb lösning samtidigt som det förhållandet att jag inte vill att företaget CTS skall behandla kunder illa. ( Det faktum att de för drygt ett år sedan skyllde på att många beställningar hade kommit in efter nyår och försenat min beställning kraftigt som jag gjort väl före jul gjorde mig inte direkt vänligt sinnad och även om jag inte kommer att nämna det för dem nu så känner jag att det är dags att säga ifrån i det aktuella fallet).

Min strategi är att informera dem om att jag lägger ut information här om hur de går så får de välja hur de vill göra. Jag nämner också att forumet har 7656 medlemmar.

* Ex. vis kostar en Affinity DQ 15010-3 (tredelad) klinga NZD 460 + CDS-tillägget på USD 34 vilket gör klingan dyrare än DQ 15010-4  som är fyrdelad vilken kostar NZD 490.

Edited by magnolia

Jo, nu kör jag med öppna kort så får Stephen Pratt på CTS bekänna färg. Jag skickade just det här till honom.

Regarding order HKS 4659

Subject: I lay a claim for an adjustment.

When asked to review a document I received recently regarding my latest order for blanks from your company I came upon the item MDS which when I had been given the significance of causes me some concern.

Having based my calculations for the price I offered my customers, on your price list I had no reason to assume the MDS (fee). There seems to be an unwanted unpredictability when your company is claiming extra payment in this way. Which items are new in the expanded price list and has any other customer ordered this item so you have possibly already produced it?

As you know the market generally doesn´t like uncertainty and as I obviously am included in this market nor do I .

I can´t possibly demand additional payment from the two customers who have already paid me and I don´t think it to be reasonable for me to be forced to ask you if the price list is valid in each case. I state: there is too much of a plain lottery here. The prices in the price list should be valid so I can calculate the price without surprises which cases me additional work.

To quote myself in a recent mail to you; “I think CTS blanks have got an increasingly good reputation here in Sweden in the last couple of years.” Thus, I hope I can stand by the justness of these words.

As a piece of information to my customers who all are members of the Edge fly fishing forum (which has in excess of 7000 members) I have explained my unwillingness to simply and in an unreflecting way pay whatever you demand from me.

Thus I have published a brief summing up of the latest status of the above order. The thread can be found at:  http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/148836-cts-klingor-ny-best%C3%A4llning-p%C3%A5-g/page-2

One member who has ordered an Affinity DQ 15010-3 blank has told me that he will cancel his order if he is to pay the extra fee of USD 34. There is some discussion of how to handle the issue I maintain is due to a less adequate pricing from your company. An example of the maybe less appropriate and in addition unpredictable pricing; a blank Affinity DQ 15010-3 costs NZD 460 plus the MDS of USD 34 which in effect is more than the Affinity DQ 15010-4 blank at NZD 490. But it seems that if your company already has manufactured the three piece blank  mentioned then it´s the other way around.

Your pricing doesn´t meet the simple principle to be predictable to us; your customers. I say, to remonstrance is justified and the situation had been different had you evidently stated in the price list: the models followed by an asterisk are new ones, for the pricing please contact us. You didn´t and this caused me a problem and a delay.

Hopefully we can sort this out so we can continue our business relation.

Håkan Ståhl

Edited by magnolia

Jag har inte fått något svar på mailet ovan ännu. Jag gör reflektionen att företag inte skall vara så rädda för (relevant) kritik för att den som för fram kritiken är engagerad och tar ju sig tid att försöka förbättra verksamheten (ja, jag har läst något liknande).

Jag skickade det här (nedan) till CTS nyss. Om CDS överhuvudtaget skall nämnas är lite svårt att avgöra men eftersom det var orsaken till avbeställningen av just den klingan så tog jag med det. En kompis (Marlodge) sa att han kunde ha kortat ned mailet ovan med 50% och det håller jag nog med om. Det är oftast svårare att skriva kort och koncist än att breda ut sig. Den extra debitering som finns kvar skall ingen annan behöva ersätta. Jag tar det med beställaren som jag känner.

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Hello Ingrid,

Due to the CDS I got a cancellation for the DQ 15010-3 blank thus please remove it from the list and of course one of the two CDS as well . I want to add a FX 908-4 in P2000 and really hope it can be done. When recieving  your confirmation I will then swiftly pay the whole revised amount by bank transfer.

Regards

Håkan Ståhl

P.S. Lägger in en bild av mitt pågående CTS-bygge: Affinity DQ 14 fot # 8/9, handtaget är nästan färdigt och vid prov-viftning känns klingan mycket lovande.

post-1233-0-23036600-1363106550_thumb.jp

Edited by magnolia

Fick en ny lista att godkänna och har lyckats föra över betalningen till CTS. Det är en del saker som är lite "lustiga" med CTS och det är nog bättre med rak kommunikation så att man inte samlar upp en del ilska. Det tar 2,5 % i serviceavgift om man betalar med Visa-kort. Därför gjorde jag en internationell banköverföring som visst har en avgift på 40 kr (om man inte tar Express som kostar 350 kr i min bank).

Eftersom jag inte är van att betala på det här sättet tog det tid och jag behövde sätta mig in i sådant som Bic eller Swiftnummer. Det hade jag inte fått från CTS bara deras kontonummer. Nya Zeeland använder inte Iban adresser men det visste ni förstås! :)

http://www.swiftbic.com/

http://auctionfeecalculator.com/iban-transfers.html

http://www.bnz.co.nz/personal-banking/international-and-migrant/telegraphic-transfer-instructions

Ja. så här skrev jag till Ingrid på CTS idag ( jag har blivit lite stramare i kontakterna med dem: inga "Kära" längre).

Hi,

I have checked the list and it is correct. I have transfered the amount to the CTS bank account. I think the transfer will take place tomorrow but I don´t know when you are able observe it.
May I suggest that you mention (-when orders are international ones,) the Swift or Bic number for your bank? I had to look for it and it should be BKNZNZ22100 I guess. Normally I pay by Visa card.

Regards

Håkan
Edited by magnolia

Hej Håkan!

Vilket arbete du varit tvungen att lägga ner på denna beställning. Du sliter och funderar ut hur du ska gå vidare med dessa strulputtar på CTS medan vi övriga rullar tummarna och avvaktar utgången av beställningen. Du ska ha ett stort tack för din insats, kommunikationen med oss andra har även den varit imponerande.

Mvh Lasse W

Edited by wirre

Tack!

Fick ett mail igår från Ingrid att de sätter igång produktionen av klingorna så fort de ser att jag har betalat. Det borde alltså ske snart. Dessutom skrev hon "We will update our records to include International banking information.". Bra att det föll i god jord. Så fort jag vet preliminärt leveransdatum skriver jag det här. Sen får vi hålla tummarna att det stämmer!

Hoppas få ett besked av CTS imorgon om leveransdatum, senast imorgon. Pengar har dragits från mitt konto den 14:e så betalningen borde vara framme. Lägger upp ett par bilder på bygget till Börje (BAN). Väldigt bra spö verkar det bli, jag blir sugen på ett också.

Trådfärg: ProWrap 513. Nästan Emerald Joliet ?   http://www.americantackle.us/docs/ProWrap.pdf

post-1233-0-70632300-1363531012_thumb.jp

post-1233-0-56874600-1363531116_thumb.jp

Edited by magnolia

Visst, inte så snyggt med spåren.....

Så var det inte på 15-fotaren jag byggde åt Börje för ett år sedan....men att reklamera en klinga och skicka den till NZ tar ju emot och Börje vill ha ett bruksspö och struntar i sådant här.

Jag tror att det är bra att ett företag som CTS har press sig så att "sköta sig" genom att vi delar med oss på för det finns en del att anmärka på. Bra klingor men företaget sköts inte jättebra.

post-1233-0-88258100-1363533519_thumb.jp

post-1233-0-64784100-1363533765_thumb.jp

Edited by magnolia

Jag har en 16-fot # 10/11 och har byggt ett åt Börje på en klinga med P2000 (färg) . Jag har provat två till 16 fotare i samma klass och alla känns lite olika. Jag vet förstås inte vad det beror på, vem som byggt men det var ju jag som byggde mitt och Börjes? Ett som min kompis Martin byggde är lite mjukare men han gillar det och kastar även Skagit-klumpar med det.

Fick det här från Ingrid Hughes på CTS:

Hi Hakan

Thank you for your letter regarding the custom design fees. We understand your frustration with price changes.

The blanks which attract custom design fees are ones which we have not designed before. Blanks with extra or less sections are usually reasonably easy to adjust and takes a small amount of time. In this case we can waive the fee. However for totally new models such as the Quartz blank you have ordered: Quartz S  6'6'' #2. We have never made this blank with spigots in a #2 weight so a brand new design will need to be set up.

Not all models on our website a standard models, however our web store is full retail pricing so we can incorporate design time in the margin.

Since you have already committed to your customers the pricing we will waive the fees for this order only. For all future orders please enquire with us before confirming the pricing.

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ja, jag svarade att jag redan har betalat och att betalningen antagligen har nått deras bankkonto, att de kan sätta in USD 34 på mitt Visa konto om de har kontonumret kvar (vilket de antagligen har). Hoppas nu att vi kan få ett leveransbesked.

Edited by magnolia

Emil, det kom ett mail nyss (NZ ligger ju flera timmar före oss på tidsaxeln så alla mejl kommer på natten i princip). Äntligen finns det ett preliminärt leveransdatum: den tredje maj. Sedan tar det ju tid med frakten till Sverige också.

Edited by magnolia

• 2 weeks later...

Vill inte vara negativ i detta caset.

Men gjorde en beställning av 1st klinga ifrån RB Meiser.

Från det att det var betalt till jag hade klingan hemma tog ca 8 dagar.

Dessutom till ett lägre pris än vad CTS klingorna kostar. Är klingan lika bra som service och leveranstider så kan jag bara hylla ROB MEISER.

• 4 weeks later...

Ja, jag tänkte ung. detsamma. Jag har inte fått någon information om att beställningen är klar att skickas. Dröjer det några dagar till så frågar jag naturligtvis hur det ligger till. Skulle de höra av sig utan någon påminnelse så skriver jag det här förstås.

Jag fick just det här:

Hi Hakan

Thank you for your email and we apologise that this order has been delayed.

We will ship your order to you early next week, in another 5-7 days.

Kindest Regards

Ingrid Hughes  |  customer services and administration  |  CTS Fishing