Hoppa till innehåll

Act4 / Spey casting?


Mattemos

Recommended Posts

Hejsan!!!

 

Förra året köpte jag ett Act4 13,7 fot set.

Eftersom tiden gick så började jag få problem med linor m.m. Då slog tanken mig att:

borde man inte kunna använda en speyline istället för att ha en runningline och klumpar.

Skulle detta funka eller måste man då ha en "Speyrod"?

 

hoppas att ni förstår!

 

Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändigtvis ett speyspö. Men svårigheten är nog snarare att hitta rätt speylina för de skiljer ju sig ofta ganska mycket åt (tapering, "klumplängd" och givetvis vikt) . Det blev några olika i höstas innan jag kände mig nöjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Mattemos, vad är det för "problem" du har? Du kan alltid kapa till en klump som passar spöt. Att lämna ett system med skjutklumpar för att gå över på längre speyklumpar eller hela linor blir knappast enklare eller ens billigare. Möjligen roligare :) Speytapering har massan förskjuten långt bak med en rejält tilltagen framdel som inte är så tung. Att lära sig kasta med en sån lina handlar mycket om att lära sig det som främst kännetecknar begreppet Spey, nämligen kasttekniken. Att på olika sätt ompositionera en utfiskad lina för att sedan kunna lägga ett nytt kast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Mattemos, vad är det för "problem" du har? Du kan alltid kapa till en klump som passar spöt. Att lämna ett system med skjutklumpar för att gå över på längre speyklumpar eller hela linor blir knappast enklare eller ens billigare. Möjligen roligare :) Speytapering har massan förskjuten långt bak med en rejält tilltagen framdel som inte är så tung. Att lära sig kasta med en sån lina handlar mycket om att lära sig det som främst kännetecknar begreppet Spey, nämligen kasttekniken. Att på olika sätt ompositionera en utfiskad lina för att sedan kunna lägga ett nytt kast.

Hej Staffan!

Problemet jag har med mina linor är att öglorna som jag har på dem är inte kommer igenom spöringarna, de är alltså för stora. Sedan har jag haft otur med att skjutlinan, öglan som var på splittade sig. Det kanske beror på att skjutlinan inte är den bästa. Om du har några tips om hur man kan göra öglor som inte blir så stora så skulle jag bli överlycklig!!!

 

Mvh//

Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DSCN0266.JPG

 

Så här gör jag öglor på mina fluglinor. KLipper ofta av dom färdiga öglorna för dom hakar tag i ringarna när spöt är under press. Använder Gudebrod 50 lbs flätlina som ligger dubbel. Har aldrig under alla år som jag använt detta gått sönder. Lägger över ett tunt lager av Casco Liquisole som jag värmer lite svagt så det tränger ner mellan flätorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DSCN0266.JPG

 

Så här gör jag öglor på mina fluglinor. KLipper ofta av dom färdiga öglorna för dom hakar tag i ringarna när spöt är under press. Använder Gudebrod 50 lbs flätlina som ligger dubbel. Har aldrig under alla år som jag använt detta gått sönder. Lägger över ett tunt lager av Casco Liquisole som jag värmer lite svagt så det tränger ner mellan flätorna.

Hejsan!!

Vart får man tag på Liquisole? Måste man beställa det utomlands???

finns det något substitut för för det, eller funkar det bäst med Liquisole?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att göra öglor på är att köpa krympslang. Klipp snett (gera) 1 cm på änden av fluglinan och trä sedan på krympslangen. Vik  och stick in änden i krympslangen så att en ögla bildas. Värm på krympslangen så att coatingen smälter, krympslangen hjälper till att hålla allt på plats och pressa ihop de båda linorna. När allt är klart och svalnat klipper du bort krympslangen försiktigt. Provdra öglan du "svetsat" utan krymplsang. Riktigt snyggt och väldigt enkelt!

 

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att göra öglor på är att köpa krympslang. Klipp snett (gera) 1 cm på änden av fluglinan och trä sedan på krympslangen. Vik  och stick in änden i krympslangen så att en ögla bildas. Värm på krympslangen så att coatingen smälter, krympslangen hjälper till att hålla allt på plats och pressa ihop de båda linorna. När allt är klart och svalnat klipper du bort krympslangen försiktigt. Provdra öglan du "svetsat" utan krymplsang. Riktigt snyggt och väldigt enkelt!

 

Vh

StaffanOkej

Okej tack för tipset!!

Jag tror jag ska kolla lite på de olika öglorna man kan göra och besluta mig för ett sett!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...