Hoppa till innehåll

Bästa kork eller färdigt handtag...? Tips sökes


Jesper DK

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har precis beställt en CTS Affinity MX i klass 5 (8,6 fot) och hållar nu på med at hitta alla andra komponenter.

Rullfäste, ringer tråd osv. är ju inget problem - om man ser bort från problem med at betämme sig for vad man ska ha.

 

Men oavset var man än läser på nätet, så klagar folk över hur svårt det är at hitta bra kork.

 

âr det kanske någon snäll edgare, som själv har köpt nyligen. Antigen korkringar eller färdiga handtag?

 

Jag har läst här inne att någon hade köpt ringer av Rodwizard?

 

Jag har varit i Flyfishingmasters och provkastat deras MX och X (trodde först jag skulle köpa en färdigt monteret spö) och egentligen tyckta jag att hantaget var av bra kvalitet, men jag tänkte inte då på att få set på dom omonterade handtag och kork, då jag som sagt var inne på att köpa færdigmonterad.

 

Tacksam för svar och tips

 

Mvh

 

Jesper från Danmark

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flyfishingmasters brukar ha bra kork. Det enda negativa är att den är i kvartstum. Jag vill ha halvtum. 

 

Min erfarenhet är att man får testa olika leverantörer. Det finns inte en som har bra kork hela tiden. Kvaliteten ändras över tiden. Jag försöker handla direkt från Portugal, istället för via andra. Då blir det billigare, och man kan unna sig att sortera ut de bästa. De enklare kan man riva och ha i müslin. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den billigaste han har och den var inte nån höjdare heller...fast då betalade jag å andra sidan inte mycket heller.

Vill man ha bra kork kanske det inte är det bästa att välja den billigare, då de säkert är dom utsorterade sämre bitarna av laddningen som kom?:)

Det framkom först efteråt att det fanns en bättre variant också.

Fast jag menar inte att klaga.

Jag hade möjlighet att ångra mig men tyckte att de var tillräckligt ok.

Mitt inlägg var mest tänkt att balansera upp diskussionen så man inte tror att man får helt perfekt kork...då blir man besviken.

Oavsett vilket av tipsen man går på här ovan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det framkom först efteråt att det fanns en bättre variant också. Fast jag menar inte att klaga.Jag hade möjlighet att ångra mig men tyckte att de var tillräckligt ok. Mitt inlägg var mest tänkt att balansera upp diskussionen så man inte tror att man får helt perfekt kork...då blir man besviken.Oavsett vilket av tipsen man går på här ovan.

Aha oki.

Är det korken för typ 10-12? Kr du pratar om eller finns det än bättre kork från Tommy?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det framkom först efteråt att det fanns en bättre variant också. Fast jag menar inte att klaga.Jag hade möjlighet att ångra mig men tyckte att de var tillräckligt ok. Mitt inlägg var mest tänkt att balansera upp diskussionen så man inte tror att man får helt perfekt kork...då blir man besviken.Oavsett vilket av tipsen man går på här ovan.

Aha oki.

Är det korken för typ 10-12? Kr du pratar om eller finns det än bättre kork från Tommy?

Ja jag har för mig att jag gav nåt sånt.

Då fanns det tydligen en finare/dyrare variant också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Jag tackar för svar. Ska ta mig til FFM igen och titta nogrant på den kork dom har där + de färdige handtag.

 

Dessutom har en snäll adgare kontaktat mig med et erbjudande - det är DET som är så bra med Edge om man jämnför med vissa andra fora som jag ibland är på.

 

Mvh.

 

Jesper från Köpenhamn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För en del år sedan ägnade jag flera timmar på att leta på nätet efter förstklassig kork. Jag kan inte säga att jag blev så mycket klokare. en del firmor som rekommenderades på spöbyggarsidor hade helt enkelt

försvunnit.

 

Det finns ingen certifiering på det här området så vem som helst kan påstå att halvdana korkringar är flor kvalitet. Det här är en bransch där man inte kan hävda att man får vad man betalar för. Att göra som Christian m.fl : att köpa direkt från Portugal och sortera själv är nog en bra idé.

 

Hur som helst köpte jag dyra ringar från USA; Tom Morgan Rodsmiths (Tom ägde en gång i tiden Winston Ltd). Korken var bra (fotot) men den kommer ju från Portugal där man kan komma över den billigare.

 

Det fanns ju ett företag som kallade sig Picky Bastard Cork, men det verkar inte finnas längre.

 



http://www.troutrods.com/cork.html

post-1233-0-13730100-1360714773_thumb.jp

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...