Jump to content
Sign in to follow this  
flugfiskaren96

hur fäster ni JC:en?

Recommended Posts

När jag ska fästa in JC:en så ställer den sig upp åt alla håll och kanter. Har prövat alla tips jag hittat, platta till fjäderstammen, dra nageln igenom fjädern, vad funkar bäst för er?

TL/ TheFlyfisherMan 

Edited by TheFlyfisherMan

Jag brukar rensa stammen på överflödiga fibrer.

Blöt och forma fjädern mot nageln så att den blir lite böjd. När fjädern är lite fuktig så ligger den dessutom bättre på plats.

Bind in och dra till så att längden stämmer på båda sidor. På lackade huvuden så brukar jag ibland vika tillbaka stammen och binda över.

Lycka till! 

Har en liten gammal nacke där jag får samma problem (har inte haft problem annars), jag provade allt du skriver ovan men slutat med att jag har superlim på bindtråden när jag lindar in fjädern, håller fast den i position en liten stund så sitter den som den ska... För det mesta...:) Vad det beror på...., vem vet...

Lycka till

Jag brukar rensa stammen på överflödiga fibrer.

Blöt och forma fjädern mot nageln så att den blir lite böjd. När fjädern är lite fuktig så ligger den dessutom bättre på plats.

Bind in och dra till så att längden stämmer på båda sidor. På lackade huvuden så brukar jag ibland vika tillbaka stammen och binda över.

Lycka till! 

Bra tips det där med att blöta och forma stammen lite. Det ska jag testa nästa gång.

//Bärgh

Vissa nackar har stammar man blir helt knäpp på. Jag har haft en par skitfina sådana, men de är helt hopplösa att hålla på med och tar bort lite av glädjen... Normalt sett är stammarna platta, eller relativt platta i alla fall, eländesnackarna har ovala eller "stående" rektangulära stammar.

Att klämma till stammarna med en platt tång brukar hjälpa, men att få till det helt perfekt är svårt.

De där nackarna får en helt klart att uppskatta de som har vettiga stammar!!

Eller, så skiter man helt enkelt i djungelkuken!!! :)

Har personligen inte märkt ngn skillnad i fiskmagnetism...!

Men det är klart, snygga blir dom ju.... :wub:

Edited by Geudeskåll

Tack för alla svar! :)

Lyckades till sist knåpa ihop ett par tuber, med hjälp av era tips.

Ge gärna lite feedback då jag är ganska ny på det här med flugbindning.

Ser toppen ut!

Fin JC dessutom :)

Tack för alla svar!  :)

Lyckades till sist knåpa ihop ett par tuber, med hjälp av era tips.

Ge gärna lite feedback då jag är ganska ny på det här med flugbindning.

Om man har "mjukt" under och drar bindtråden hårt sjunker stammen in och fjädernr brukar peka ut åt sidan. På en instruktionsfilm drog man ut JC fjäderstrålar och klippte av dom med sax nära stammen. Fäste en i taget så dom hamnar rätt och vek bakåt överskottet av stammen för att säkra fjädern ordentligt.

Fint uppbyggd vinge!  själv kortar jag JC fjädern för att få "prickarna" närmare huvudet.

DT

Eller, så skiter man helt enkelt i djungelkuken!!! :)

Har personligen inte märkt minsta lilla skillnad i fiskmagnetism...!

Men det är klart, snygga blir dom ju....

Att djungeltupp inte lockar fisken mer än vanligt är redan bevisat. Fisken bryr sig inte det är vi fiskare som bryr oss, saken är ju den att det är för jäkla snyggt med JC på tuberna :wub:

Att djungeltupp inte lockar fisken mer än vanligt är redan bevisat. Fisken bryr sig inte det är vi fiskare som bryr oss, saken är ju den att det är för jäkla snyggt med JC på tuberna :wub:

Var har du läst att den inte lockar mer än vanligt? Intressant att få se hur man bevisat det?

Har läst i några danska artiklar om hur kontraster påverkara visibiliteten av flugan i olika ljus, och just JC är en fjäder med mycket kontrast.

Där visade man att JC gör flugan mer synlig i de flesta vatten även när ljuset blir svagare.

Var har du läst att den inte lockar mer än vanligt? Intressant att få se hur man bevisat det?

Har läst i några danska artiklar om hur kontraster påverkara visibiliteten av flugan i olika ljus, och just JC är en fjäder med mycket kontrast.

Där visade man att JC gör flugan mer synlig i de flesta vatten även när ljuset blir svagare.

Läste det på en amerikansk flugfiskesida. Enligt deras undersökningar så syns nästan aldrig JC:en från fiskens perspektiv. Det viktigaste enligt dom var dressningen av flugan. Mängden av hår, typen av hår, mängden av dubbing och andra syntetiska material.

Jag brukar rennsa stammen från fiber överflöd men vid inbindningspunkten så klipper jag av fibrerna nära stammen. Blir som små hullingar. Instämmer med Joel om att blöta JC så den lyder. :) Sen tycker jag alltid det underlättar om underlaget är jämnt. :)

Jag brukar oftast ta bägge två och binda in på en gång, i alla fall när det gäller krok och jag upplever det inte alls som ett problem. Jag misstänker att många av dagens flugbindare följer Mikael 'super glue' Frödins råd att inte använda VAX. Ni som INTE använder vax gör det enligt min mening bara det mycket svårare för er då bindtråden har en tendens att bara glida över materialet, och materialet glider i sin tur på underlaget där det ska bindas in. Så mitt tips är att skaffa ett lagom 'klibbigt' vax, använd det och se till att ha en välvaxad bindtråd så har du ett bra underlag att binda in din JC på och undviker att fjädern glider omkring. Själv använder jag vax till allt material som ska bindas in och att det som 'Mr super glue' säger att det skulle flyta ut vax över flugan under varma dagar och förstöra den är bara enligt min mening bara bullshit. Lycka till

ATB

Sven

Edited by Sven Axelsson
  • Like 1

Jag brukar oftast ta bägge två och binda in på en gång, i alla fall när det gäller krok och jag upplever det inte alls som ett problem. Jag misstänker att många av dagens flugbindare följer Mikael 'super glue' Frödins råd att inte använda VAX. Ni som INTE använder vax gör det enligt min mening bara det mycket svårare för er då bindtråden har en tendens att bara glida över materialet, och materialet glider i sin tur på underlaget där det ska bindas in. Så mitt tips är att skaffa ett lagom 'klibbigt' vax, använd det och se till att ha en välvaxad bindtråd så har du ett bra underlag att binda in din JS på och undviker att fjädern glider omkring. Själv använder jag vax till allt material som ska bindas in och att det som 'Mr super glue' säger att det skulle flyta ut vax över flugan under varma dagar och förstöra den är bara enligt min mening bara bullshit. Lycka till

ATB

Sven

Har du något vax som du kan rekommendera?