Jump to content
Sign in to follow this  
tomgustavsen

Vem är landets 10 viktigaste flugfiskpersonligheter?

Recommended Posts

sedan undrar jag lite hur ni kan nämna både kalleanka och hans bror i samma tråd som legender och hjältar!?! åter igen gör hiphopflugfisket ett irriterande avtryck i flugfiskesverige. ni borde skämmas och börja spinnfiska!

sedan undrar jag lite hur ni kan nämna både kalleanka och hans bror i samma tråd som legender och hjältar!?! åter igen gör hiphopflugfisket ett irriterande avtryck i flugfiskesverige. ni borde skämmas och börja spinnfiska!

Vad är hiphopflugfiske?

Edited by RasmusH

Ska man skämmas om man spinnfiskar  :(.  Liknande mentalitet är fruktansvärt tråkig, ingen sportfiskemetod är bättre eller sämre än någon annan.

nejdå, men dom här kalle å anka dom ska först skämmas, sedan kan dom gå och spinnfiska :)

Ja du, det tycker jag att du kan fundera väl och länge på!

Hiphop är en musikgenre, vet inte riktigt vad de skulle ha med fiske att göra? Skulle gärna höra din förklaring på det.

Tycker om både Kalle Anka och HipHop :-)

Spinnfiskar om andan faller på men flugfiskar 95% av tiden, får nog skärpa till mig.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ska man skämmas om man spinnfiskar  :(.  Liknande mentalitet är fruktansvärt tråkig, ingen sportfiskemetod är bättre eller sämre än någon annan.

Håller med, stupid is what stupid says tycker jag.

Mvh flugfiskande spinnfiskare :)

Dagens viktigaste tycker jag är G.Westrin därefter utan ordning Falklind, Crister Borg, William, loopgänget, L. Bergkvist.  samt ???

Gårdagens, Lidman därefter Färnström, Smedman, Öste, Wille Utter ej att glömma bort för stockholms fiskarna i alla fall. Samt tusen till

Pip

Alla nämnda har satt  och sätter viktiga avtryck för flugfisket. Avtrycken är olika beroende på i vilket årtionde vi varit mest aktiva och hittat en avgörande utveckling. För mig är det Öste, Bergqvist, Gunnar Rask och Boström. De har gett mycket och populariserat vår hobby, och samtidigt helt eller delvis försörjt sig på detta. Helt OK. Men avgörande i grunden är de som kämpat för våra vatten och strömmar, hävdat minimått, fönsteruttag mm. Älvräddarna, klubbar, enskilda. Ingen nämnd, ingen glömd.

Vad är det för fel på spinnfiske. Aningen diskriminerande faktiskt :angry:

Lidman fick mig att drömma. Får ståpäls bara jag tänker på berättelsen när han tror att han slagit världsrekordet på havsöring.

Göran Andersson för att han lärt mig o tusen andra (försökt iallafall) kasta tvåhands.

Kurt Danielsson för alla fantastiska rullar.

JOJ

Lennart Bergkvist var hans som fick upp mitt intresse för flugbindning och flugfiske. Så jag måste nog säga han, Gunnar Westrin och även Johan Klingberg.

Den som leder utvecklingen nu är definitivt Johan Klingberg.

Hans kunnande inom enhandsflugfiske och flugbindning är enormt.

Tror alla som någon gång gått en kurs eller hört ett föredrag av Johan håller med.

Dessutom är han den bästa pedagog man kan tänkas sig och är helt prestigelös som person.

Hatten av för Johan, det han gör för modernt flugfiske är enormt.

o nej jag har inte betalt för att skriva detta :)

Om ingen tidigare nämnt men balsagetingens fader Rolf Ahlkvist. Otroligt trevlig och sympatisk person samt att han gillar kampsport är ju ett stort plus ;)

Beror ju på vad man man menar med begreppen "viktig" (och "flugfiskeprofil")...

Viktig för vad? För materialutveckling, produktutveckling, riskkapital inom svenska redskapsbranschen, fisketeknik, fiskeetik, innovativa flugmönster, allmän miljömedvetenhet, spridning av intresset, flugfiskeunderhållning, "coolness" eller för någons individuella utveckling? Jag känner kanske att tex Westrins, Falklinds och Borgs (Christer) sätt att använda sina röster och deras påverkan känns en aning "viktigare" än ett gäng grabbar som producerar fräna Youtubefilmer, eller någon skicklig enskild flugfiskare.