Hoppa till innehåll

Vem är landets 10 viktigaste flugfiskpersonligheter?


tomgustavsen

Recommended Posts

Beror ju på vad man man menar med begreppen "viktig" (och "flugfiskeprofil")...

 

Viktig för vad? För materialutveckling, produktutveckling, riskkapital inom svenska redskapsbranschen, fisketeknik, fiskeetik, innovativa flugmönster, allmän miljömedvetenhet, spridning av intresset, flugfiskeunderhållning, "coolness" eller för någons individuella utveckling? Jag känner kanske att tex Westrins, Falklinds och Borgs (Christer) sätt att använda sina röster och deras påverkan känns en aning "viktigare" än ett gäng grabbar som producerar fräna Youtubefilmer, eller någon skicklig enskild flugfiskare.

Håller helt med!

Och.. heter det inte "Vilka är landets 10 m.m....."?

Pip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom flesta ni nämner har ju fisket som jobb förfan. och vafan har lidman och westrin med viktighet o göra, dom beskriver ju bara sina turer i ord. 

 

nä, det e ju snubbar som han gubbjäveln i mörrum och älvräddarna som är dom riktiga "viktiga" 

 

sen kan jag hålla med om att jag skulle kunna stå på en sån lista...

 

men vafan någon gubbstrutt som skriver artiklar i nån tidning eller åker runt och fiskar på youtube ... ? skärp er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror ingen har nämnt Mikael Andersson ? En laxfiske profil som verkligen har DET inom Flugfisket. En grym person som verkligen brinner för sitt fiske och lägger ner så mycket tid. En person som delar med sig av sina kunskaper längst älven och hjälper andra att också lyckas. Detta är en sann fiskare som kan sitt fiske, han lever inte bland drömmar eller påhittade historier i olika fisketidningar. Han kan sitt vatten och får kämpa för varje fisk, vare sig det är ett dyrt vald eller ett skitet kort vatten. För mig är det en flugfiskepersonlighet  :)

Redigerad med lappkulia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

All kred till de personer ni nämnt tidigare.

Vi få inte glömma alla dom som som jobbar med fiskevården både som yrke men framför allt ideellt.

Det är ju dom som gör det möjligt för alla oss som "bara" knallar omkring med spöt i näven och försöker fånga fisk.

Utan dessa personer är vi noll o ingenting, vi gör bara grädden av hela tårtan.

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom flesta ni nämner har ju fisket som jobb förfan. och vafan har lidman och westrin med viktighet o göra, dom beskriver ju bara sina turer i ord.

nä, det e ju snubbar som han gubbjäveln i mörrum och älvräddarna som är dom riktiga "viktiga"

sen kan jag hålla med om att jag skulle kunna stå på en sån lista...

men vafan någon gubbstrutt som skriver artiklar i nån tidning eller åker runt och fiskar på youtube ... ? skärp er.

Kunde inte sagt det bättre själv, du har rätt till fullo.

Ola

Redigerad med salomontrutta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom flesta ni nämner har ju fisket som jobb förfan. och vafan har lidman och westrin med viktighet o göra, dom beskriver ju bara sina turer i ord. 

 

nä, det e ju snubbar som han gubbjäveln i mörrum och älvräddarna som är dom riktiga "viktiga" 

 

sen kan jag hålla med om att jag skulle kunna stå på en sån lista...

 

men vafan någon gubbstrutt som skriver artiklar i nån tidning eller åker runt och fiskar på youtube ... ? skärp er.

Så du menar att Westrin inte har räddat älvar?

Läs på!!!

Pip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sitta o damma holk brevid en älv som senare blir utbyggd e väl knappast att rädda den? 

 

Som sagt, läs på....Eller du kanske bara vill provocera ?.. :P

 

Om inte G.W hade stått på barrikaderna hade till exempel, den fina skogsälven, Råneälven, varit en trögflytande damm i dagens läge. Om du känner till Kalixälven och Kaitumälven så har Westrin även där gjort sin stämma hörd mot kraftverksivrarna..

Det krävs en del mod att stå för sina åsikter i trakter där arbetstillfällen är få och alla möjligheter för politiker att utnyttja det tas. Vad jag vet så har G.W fått utstå både hot och sabotage för sina åsikter så jag tror att han gör mer än att damma pipan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lugna ner er, visst har han bergis gjort gott. har faktiskt vart hemma hos honom och tittat på bilder bl.a från demostrationer (alta)  ... 

 

och ja, han har vart viktig för mig som person, kanske den viktigaste men jag skulle väl kanske inte sätta gugge som frontman här .. eller, nu när jag lugnat ner mig så kanske det är så ändå. 

 

gugge är det. stäng tråden! käften.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att kompisar är viktiga....Men för att man har en bra polare man fiskar med så är han inte särskilt viktig för flugfiskesverige....

För övrigt så vilar jag min väska och utnämner mig själv som skitviktig...... :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att vissa ens nämns i sammanhanget Sveriges viktigaste? Vissa har ju inte ens åstadkommit något mer än att ha marknadsfört sig själva som jäkligt häftiga och viktiga.

Bittert inlägg men det regnar ute.

Hittar inte mitt namn heller nånstans bland dessa 200 inlägg... och så är det is på sjöarna häruppe - så jag känner mig också rätt så bitter... :(

 

Seriöst så anser jag att några av de absolut viktigaste personerna för flugfisket är de som salomontrutta nämner - eldsjälar som gnetar på i det tysta och kanske ibland även de dolda med att få fisket att funka runtom i landet. Från stenkånkarn i FVO:t och hen på LST/HaV som försöker få till vettiga regelverk. Om en tiondel av alla märkestaggade linslusar lade ner en tiondel av den insats som eldsjälarna lägger ner så skulle många problem säkert vara lösta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittar inte mitt namn heller nånstans bland dessa 200 inlägg... och så är det is på sjöarna häruppe - så jag känner mig också rätt så bitter... :(

 

Seriöst så anser jag att några av de absolut viktigaste personerna för flugfisket är de som salomontrutta nämner - eldsjälar som gnetar på i det tysta och kanske ibland även de dolda med att få fisket att funka runtom i landet. Från stenkånkarn i FVO:t och hen på LST/HaV som försöker få till vettiga regelverk. Om en tiondel av alla märkestaggade linslusar lade ner en tiondel av den insats som eldsjälarna lägger ner så skulle många problem säkert vara lösta.

Är du också förbisedd.... :blink:  I övrigt kan jag bara hålla med -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittar inte mitt namn heller nånstans bland dessa 200 inlägg... och så är det is på sjöarna häruppe - så jag känner mig också rätt så bitter... :(

 

Seriöst så anser jag att några av de absolut viktigaste personerna för flugfisket är de som salomontrutta nämner - eldsjälar som gnetar på i det tysta och kanske ibland även de dolda med att få fisket att funka runtom i landet. Från stenkånkarn i FVO:t och hen på LST/HaV som försöker få till vettiga regelverk. Om en tiondel av alla märkestaggade linslusar lade ner en tiondel av den insats som eldsjälarna lägger ner så skulle många problem säkert vara lösta.

 

ESKIL ERLANDSSON!!

 

;):lol:

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Olika tider har sina olika profiler så det är nästan omöjligt att säga. Generellt sett ser jag upp till de profiler som vågar tänka i nya (kompletterande) banor inom fisket, snarare än att nörda ner för mycket i mikrodetaljer. Tyvärr verkar många profiler idag ha rätt lätt för att sälja sig in i mainstream fåran och tycka just det som flest sportfiskare tänker för stunden, för det säljer bäst på en marknad baserad på kvantitet istället på kvalitet antar jag (prylar, lösnummer, tjänster, likes osv).

Redigerad med PerraP
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en flugfiskpersonlighet torde väl röra sig om en fisk som med fördel fiskas med fluga och som har stor personlighet eller? 

 

harr (ingen personlighet kanske men välkänd och gillad av många)

atlantlax

havsöring

öring

röding (personlighet som fan, lynnig som få)

regnbåge

gädda

 

det var 7, finns det tre till? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en flugfiskpersonlighet torde väl röra sig om en fisk som med fördel fiskas med fluga och som har stor personlighet eller? 

 

harr (ingen personlighet kanske men välkänd och gillad av många)

atlantlax

havsöring

öring

röding (personlighet som fan, lynnig som få)

regnbåge

gädda

 

det var 7, finns det tre till? 

Baltisk lax

Vänerlax

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...