Hoppa till innehåll

Är du medlem i Sportfiskarna? - lägg gärna en röst (Edgeledningen)


Jonas

Är du medlem i Sportfiskarna?  

259 röster

  1. 1. Är du medlem i Sportfiskarna?

    • Ja
      119
    • Nej
      140

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Hej på er.

 

Vi har fått nys om att det är betydligt fler som nappat på sportfiskarnas kampanj för medlemsregistrering på Fiskesnack.com än vad vi har har gjort här på Edgeflyfishing.com.

 

Vi har spekulerat lite varför det är så på planket.

 

Är det exempelvis så att vi flugfiskare generellt sett är mer engagerade och kanske redan är medlemmar? Eller är det så att Sportfiskarna kanske inte kommunicerar rätt emot oss flugfiskare?

 

Frågorna är många och vi tänkte försöka få lite bättre koll på hur många av oss som faktiskt är med. Och varför vi är med eller inte?

 

Vi ser helst att alla ni som läser tråden i alla fall lägger en röst. kryssa Ja eller nej.

 

Röstar ni nej får ni gärna berätta varför ni inte är med så vi kan kommunicera eventuella brister i Sportfiskeförbundets upplägg direkt till dem.

Och om ni röstar ja får ni gärna berätta varför ni är med också så vi ser hur tankarna går åt båda håll.

 

Jag är själv medlem och Frida med samt mina tre barn och hennes två barn. Jag stödjer Sportfiskarna för att jag exempelvis tycker att Sportfiskarna gör ett fantastiskt bra jobb med olika ungdomsaktiviteter, olika fiskevårdsarbeten och sitt gäddfabrikprojekt.

 

Men nu ser vi gärna en konstruktiv debatt. Jag vill få bättre koll på varför spinnfiskarna på Fiskesnack verkar vara mer villiga att regga sig än vi Edgare.

 

 

För er som eventuellt vill regga ett medlemskap hos Sportfiskarna så gör det här: http://kampanj.sportfiskarna.se/edge-flyfishing.aspx

Då syns det att registreringen kommer från Edge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit med tidigare, dock inte nu på ett antal år.

 

Känner mig mer positiv nu än innan, men hela trollingdelen med masslakt på östersjölax har jag svårt att acceptera. Skall det tävlas i sportfiske skall fisken sättas tillbaka, att ösa upp mängder med giftig östersjöfisk samtdigt som man skapar en stiftelse för att värna densamma har jag svårt att förstå.

 

*tillägg* Samtidigt så vet jag ju att det är helt galet att inte vara med, förbundet behövs och ensammen är verkligen inte stark i sådanahär frågor, men det måste nog till någon lite mer strukturerad plan innan jag nappar igen...

Redigerad med lill-peter
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte medlem i sportfiskarna efter att de tog över skötseln av Svartedalens KFO här nere och nu har kört stället i botten.

Istället för att utveckla sportfisket har de valt att avveckla området, men höja fiskekorten vart det tydligen inget problem med. 

 

Nej det känns inte professionellt och om jag skall vara ärlig så blir jag lite trött på att allt "sportfiske" ska handla om vertikaljigg och jerkbaits eller att släpa drag efter en båt i låg fart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett annonsen här på Edge....men även om jag gjort det skulle jag nog inte nappat!
Har helt enkelt för dålig koll på deras verksamhet och en reklambanner räcker inte riktigt min uppmärksamhet.

Jag gick med i Älvräddarna efter blivit engagerad av diverse forumtrådar som fångade mitt intresse + UG om laxen i Östersjön. 

Högst personlig åsikt är att om Sportfiskarna varit aktiva på forumet och berättar mer om deras hjärtefrågor så hade fler blivit intresserad

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har upplevt sportfiskarna som lite stora tidigare och oklara. Nu däremot med lite insikt i vattenvårdsprojekt, ungdomsverksamheten överväger jag medlemskap. Är dessutom styrelsemedlem i fk strömstararna som är förbundsklubb så det står väl ganska snart på agendan att bli medlem

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sport, en sport tävlar man. I fiske tävlar man inte. Inte jag iaf.

Byt namn så kanske det klingar mer intressant.

å andra sidan tycker jag namn är svårt. För mig betyder sportfiske att det handlar om ett intresse för själva fisket och inte t.ex husbehov matfiske osv. Jag kan tycka namnet är lite sjuttiotal men namnet har inget att göra med mitt medlemskap. Men sportfiskarna är aningen dåliga på att ge en samlad bild och vision av sin organisation

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jobbar redan lokalt med hjälp av sportfiskarna och är medlem i älvräddarna

 

 

Jag tolkade frågan som vilka andra organisationer som står till buds om man nu inte vill stötta sportfiskarna, inte att du var ute efter fler ställen att engagera dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är medlem i sportfiskarna i och med medlemskapet i Fjällorna.

Att de kan finnas fler "spinnfiskare" som är med i sportfiskarna kan bero på att de generellt deltar i fler fisketävlingar, och då som krav på medlemskap i Sportfiskarna, än vad flugfiskare är. Finns ju inga direkta tävlingar i flugfiske på samma sätt. 

Det var bara en tanke från mig, inte alls säkert att det är så.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är medlem i sportfiskarna i och med medlemskapet i Fjällorna.

Att de kan finnas fler "spinnfiskare" som är med i sportfiskarna kan bero på att de generellt deltar i fler fisketävlingar, och då som krav på medlemskap i Sportfiskarna, än vad flugfiskare är. Finns ju inga direkta tävlingar i flugfiske på samma sätt. 

Det var bara en tanke från mig, inte alls säkert att det är så.

Finns nog en stor poäng där. Det saknas dessutom flugfisketävlingar i sverige, så fort någon tar ett sådant iniativ blir de snart kritiserade tyvärr. Tävlingar har ju som syfte att lyfta "sporten" sen blir det inte exakt som alla vill med regler men det är väl på väg åt rätt håll. Hursomhelst sussi har du verkligen nog rätt

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast Älvräddarna och Sportfiskarna är ju två helt skilda saker.

 

Älvräddarna är en lobbingorganisation vars främsta vapen är kunskap och information.

 

Sportfiskarna är mer konkret och bidrar med pengar till olika fiskevårdsprojket och annan verksamhet samt att de för Sportfiskarnas röst i många för oss viktiga frågor.

 

 

Jag tycker det bästa är om man stödjer båda två.
 

Det finns ju mycket man kan göra lokalt eller också har du ju Älvräddarna.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er som funderar på vad sportfiskarna gör så finns här en länk till deras verksamhetsberättelse 2011.

 

http://sportfiskarna.flashpublisher.se/flashpublisher/magazine/76

 

Det är ett snyggt blädderdokument på 24 sidor som sammanfattar verksamheten på ett bra vis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...