Jump to content

Är du medlem i Sportfiskarna?  

259 members have voted

1. 1. Är du medlem i Sportfiskarna?

• Ja
      119
    • Nej
      140

Recommended Posts

Posted

Hej.

Klart man är medlem sedan flera år, är man inte medlem så kan man inte påverka,inriktningen av sportfisket åt något håll, flera som drar åt samma håll  påverkar, kom på stämmorna där för fram sin åsikt, och så ett frö om man vill förändra sportfisket i en viss riktning, trolling, storfiskeregistrering, tävlingar, undomsatsningar och ett hållbart fiske för framtiden  :)

• Like 1
Posted

Jag är riktigt förvånad över att det på ett flugfiskeforum, är en majoritet som inte är med i förbundet. Skulle jag sitta i förbundsstyrelsen skulle de siffrorna kännas lite som en kalldusch!

Här kommer ett uttalande från Sportfiskarna jag nyss mottagit på min mail:

Vi ställde in SM i trolling pga oklarhet i laxfrågan. Vi lobbar för att endast en lax skall få tas upp per person och dag i havet precis som i de flesta älvar (så länge inte beståndet går under en viss nivå).

Med vänliga hälsningar

Pär Lindberg
Sportfiskarna

Ovanstående visar ganska exakt vad jag pratar om. De som ligger och trollar ute på uppväxtområdena kanske påverkas av en kvot på en fisk per dag, de som fiskar i älvarna skulle nog klara sig gott på en kvot på en fisk var 20 dag...

Posted

nej, inte medlem

deras budskap är otydligt och för mig är de förknippade med havsfiske, trolling och vikttävlingar.

De känns trubbiga och beskrivningar som köttfiske ligger nära till hands.

---Nu säger jag inte att det ÄR så, det är bara den uppfattningen jag fått---

Posted

nej, inte medlem

deras budskap är otydligt och för mig är de förknippade med havsfiske, trolling och vikttävlingar.

De känns trubbiga och beskrivningar som köttfiske ligger nära till hands.

---Nu säger jag inte att det ÄR så, det är bara den uppfattningen jag fått---

I din dagbok så finns det trevlig läsning borde trolling o annat ,datum 13 Apr 2012, 04:00

Posted (edited)

Klart man är medlem i Sveriges Sportfiske och Fiskevårdsförbund!

Precis lika självklart som att vara med i Älvräddarna!

Med tanke på var de pengarna går så funderar jag inte ens trots väldigt skral personlig ekonomi...

Lite lustigt att just titeln på förbundet verkar få många att avstå medlemskap!

För just detta verkar ju vara vanligt när man läser det som skrivs i tråden att ordet "sport" gör att man väljer bort det! :wacko:

Personligen gör jag ett aktivt val att stötta efter vad pengarna går till, inte till en titel som man kan använda som ursäkt...

Fast just det var ju anledningen till tråden som startade denna tråd!

I kampanjen att värva medlemmar till sportfiskarna på Fiskesnack.nu och Edgeflyfishing.com så reagerade bara Fiskesnackarna på detta då det kom in en massa anmälningar från dom, medan Edgarna satt lungt i båten på samma kampanj.

Riktigt bra av Jonas att reagera på detta!

Kanske är det så enkelt att flugfiskarna är för fina för att delta i Sveriges Sportfiske och Fiskevårdsförbund! :wacko:

Varför delta i ett förbund med spinn, mete och trollingfiskare??

Personligen har jag väl mest insyn i Laxfrågan, och Sportfiskarna jobbar STENHÅRT för Östersjölaxen, det vet jag!

Jag tror många inte fattar hur oerhört mycket sportfiskarnas lobbyverksamhet mot EU, HaV osv betytt för de nya begränsningarna i laxfisket i Östersjön.

Egentligen borde varenda laxfiskare i våra Norrlandsälvar som inte är med i Sportfiskarna skämmas!! :angry:

Utan Sportfiskarna hade begräningarna inte funnits!!!

Den nya laxfonden för inlösen kommer dessutom att bli viktig för Östersjölaxälvarna när den i år går i bruk! :wub:

Men det finns en massa andra exempel på hur Sportfiskarna jobbar, med ständiga fiskevårdssatsningar på Gäddfabriker, biotopvård, kalkning osv.

Bara ur fiskevårdsfonden där tex FVO:n kan söka pengar ut delas det ut 200.000 per år! :wub:

Jag ser dock ett problem med Sportfiskarna, och det är att man inte tydligare visar upp det arbete man verkligen gör, för tydligen måste det vara ett problem med detta då folk lägger fram dessa rent ut sagt kassa argument för att inte vara med som man läser i denna tråd!!!!

Edited by Matte
  • Like 1
Posted

I kampanjen att värva medlemmar till sportfiskarna på Fiskesnack.nu och Edgeflyfishing.com så reagerade bara Fiskesnackarna på detta då det kom in en massa anmälningar från dom, medan Edgarna satt lungt i båten på samma kampanj.

Isåfall ska nog kampanjmakarna ha sig en känga för jag har inte ens sett dylik kampanj. 

Och om de nu gjort så mycket som du påstår så är det väldigt synd att detta inte framkommer. Visst det är nobelt att verka i tystnad och allt det där men det vore nog produktivt för medlemsrekryteringen om man faktiskt fick reda på vad de gjort. 

Posted

Klart man är medlem i Sveriges Sportfiske och Fiskevårdsförbund!

Precis lika självklart som att vara med i Älvräddarna!

Med tanke på var de pengarna går så funderar jag inte ens trots väldigt skral personlig ekonomi...

Lite lustigt att just titeln på förbundet verkar få många att avstå medlemskap!

För just detta verkar ju vara vanligt när man läser det som skrivs i tråden att ordet "sport" gör att man väljer bort det! :wacko:

Personligen gör jag ett aktivt val att stötta efter vad pengarna går till, inte till en titel som man kan använda som ursäkt...

Fast just det var ju anledningen till tråden som startade denna tråd!

Riktigt bra av Jonas att reagera på detta!

Kanske är det så enkelt att flugfiskarna är för fina för att delta i Sveriges Sportfiske och Fiskevårdsförbund! :wacko:

Varför delta i ett förbund med spinn, mete och trollingfiskare??

Personligen har jag väl mest insyn i Laxfrågan, och Sportfiskarna jobbar STENHÅRT för Östersjölaxen, det vet jag!

Jag tror många inte fattar hur oerhört mycket sportfiskarnas lobbyverksamhet mot EU, HaV osv betytt för de nya begränsningarna i laxfisket i Östersjön.

Egentligen borde varenda laxfiskare i våra Norrlandsälvar som inte är med i Sportfiskarna skämmas!! :angry:

Utan Sportfiskarna hade begräningarna inte funnits!!!

Den nya laxfonden för inlösen kommer dessutom att bli viktig för Östersjölaxälvarna när den i år går i bruk! :wub:

Men det finns en massa andra exempel på hur Sportfiskarna jobbar, med ständiga fiskevårdssatsningar på Gäddfabriker, biotopvård, kalkning osv.

Bara ur fiskevårdsfonden där tex FVO:n kan söka pengar ut delas det ut 200.000 per år! :wub:

Jag ser dock ett problem med Sportfiskarna, och det är att man inte tydligare visar upp det arbete man verkligen gör, för tydligen måste det vara ett problem med detta då folk lägger fram dessa rent ut sagt kassa argument för att inte vara med som man läser i denna tråd!!!!

Bästa inlägget forever
Posted (edited)

Testa att göra samma jämförelse med Älvräddarna istället för Sportfiskarna! ;)

Varför då.Båda kämpar väl för samma sak.

Är det mer hipp nu o lägga pengar på älvräddarna än fiskevård.trodde att det va samma sak 

Edited by Meritaimen
Posted

De måste nog bli lite bättre på att kommunicera vad de gör och vad de vill... Att ha lite allmänna visioner är inte samma sak som att det händer något.

Jämför med Älvräddarna, de lyckas förmedla vad de gör!

Posted

det behöver inte nödvändigtvis handla om en klyfta mellan "olika" fiskare eller ens att flugfiskare anser sig förnäma. Man får nog faktiskt se lite till hur organisationen framställer sig själva och om de verkligen talar till "olika" sorters fiskare. Deras fiskevårdande arbete verkar ju väldigt stort nu när jag tittar närmre på det men detta har inte framkommit innan jag börjat leta själv och det får väl ändå räknas som en "marknadsföringsmiss".

Jag kan bara tala för mig själv men jag har tidigare inte kännt att Sportfiskarna har tilltalat mig då det jag har sett från och förknippat med Sportfiskarna är stora båtar och en massa trofeébilder på fiskar som till synes fångats och bonkats för att kunna vägas in på krönt våg så att fiskaren i fråga kan få en pin eller medalj eller vad det är. Inget fel i det om det får folk att må bra men jag identifierar mig inte med detta. Jag har hittat det fiske jag trivs allra bäst med och identifierar mig med och om det gör mig förnäm i andras ögon, so be it.

Posted

De måste nog bli lite bättre på att kommunicera vad de gör och vad de vill... Att ha lite allmänna visioner är inte samma sak som att det händer något.

Jämför med Älvräddarna, de lyckas förmedla vad de gör!

Det är väl som tråden är till för :)  :)

Posted (edited)

det behöver inte nödvändigtvis handla om en klyfta mellan "olika" fiskare eller ens att flugfiskare anser sig förnäma. Man får nog faktiskt se lite till hur organisationen framställer sig själva och om de verkligen talar till "olika" sorters fiskare. Deras fiskevårdande arbete verkar ju väldigt stort nu när jag tittar närmre på det men detta har inte framkommit innan jag börjat leta själv och det får väl ändå räknas som en "marknadsföringsmiss".

Jag kan bara tala för mig själv men jag har tidigare inte kännt att Sportfiskarna har tilltalat mig då det jag har sett från och förknippat med Sportfiskarna är stora båtar och en massa trofeébilder på fiskar som till synes fångats och bonkats för att kunna vägas in på krönt våg så att fiskaren i fråga kan få en pin eller medalj eller vad det är. Inget fel i det om det får folk att må bra men jag identifierar mig inte med detta. Jag har hittat det fiske jag trivs allra bäst med och identifierar mig med och om det gör mig förnäm i andras ögon, so be it.

Svensk fiskevård är på stor frammars samt att om man jämför storfiske utomlands så är sporfiskarna  i Sverige lite mer blyga o visa sina trofer, jag har nog inte sett nån slags slags slakt av fiskefångst hos våran fiskesajter som finns i internatiomnella sajter

ex en kajak fiskesajt som jag besöker ofta (möjligtvis måste ni logga in om man vil se trådarna)

http://www.bigwatersedge.com/bwevb/forumdisplay.php?f=6

Edited by Meritaimen
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Provade binda några minitinsels i krokstorlek 10 av olika materiell: Angel Hair, Ghost Hair och Wing'n Flash. Wing'n Flash min favorit (guld). Svart av Angel Hair, grå av Ghost Hair.
    • Infinitylinan är fin, har en fyra kanonbra. Jag vill ha en soft 4:a och kikar på ToT paradigm nya är dom dyra men ska leta på ebay. Söker ett 8-8'6 långt. 
    • Så är det att leva i ett land som blir fattigare / tappar köpkraft tyvärr 😕 
    • Alltså - jag upplever redan Gold som mer framtung än Infinity. Så en _ännu mer_ framtung Gold känns inte som ett lyft i jämförelse med Infinity. Infinity när väl något tyngre som helhet, men jag upplever den som ganska nätt i spetsen med tillräckligt lång tafs. Med det sagt. Jag tyckte det blev urlöjligt när man fick börja ge 1399:- för SA Sonar/Infinity. Två papp för en enhandslina? Nej tack - där hoppar jag av karusellen.
    • Har precis spolat på ny backing och ny lina på tre rullar. 3*Infinity Orange (5wt, 6wt, 8wt). Antar att det gick på fem papp på ett ungefär... -- Infinity Orange har banne mig perfekt färgsättning: Gulvit tipp, Orange klump och samma ljusgröna skjutlina som Sonar (vilken jag älskar). Min invändning mot Infinity Master var att det var för lite visuell skillnad på klump och skjutlina för pregryningsfiske. Så det här var en positiv överaskning. Lade på Orange RIO 20lbs i botten på Daiwan, ena Seatrouten och en Diplomat. -- Men, men - på bilden syns vad som kommer användas under våren på kusten:  Kortspön: Diplomat 356 6wt på GS 8'8" 6wt. Loop Seatrout/Infinity 8wt på T&T Exocett SS 8'8" 8wt, Loop Seatrout/Sonar Emerger 6wt på Loop Greenline 6/7wt 8'8". Ej med på bild är ett Garrison 5/6wt 7'9", samt tre Feralites från tidigt sjuttiotal (5/6wt 8'6", 6wt 7' och 7wt 8'6") - något av dem ska dock fånga havsöring på kusten iår... Långspön: Diplomat 356/Infinity 5wt på G2 9' 5wt och Daiwa 731/Infinity 5wt på T&T Horizon II 9' 6wt. En extraspole med En Gold 8wt fastnade vist på bilden också. -- Små fem/sex/sju rullar från 80/90 är sjukt smidiga. Väger inget och rymmer 80+ meter backing samt en WF 6. De kostar dessutom ingenting... Seatrouten från nittiotalet är en höjdare även den. Och jag lovar - jag har aldrig hållit i en utrustning som är så kustöringbummarpunk som Daiwa 731 på ett T&T...   Klurade lite till kring det här med spöval - skulle jag få för mig att skaffa ytterligare en bra fyra/femma i mod/slow och ville snika in pengar så skulle jag sikta på ett G2 från eBay. Min upplevelse är att G2 är ett snyggare byggt spö, med bättre komponenter, än GS. 
    • Äger både centric 905 & 906. Älskar båda spöna. Är helt klart lite mer "drag" i 6an men tycker den är väldigt allround. Har provat lite olika linor med 6an och har själv fastnat för mpx. Tycker även den kastar fint med cortland longbelly distance.  Jämför man 5an och 6an side by side så är ju 5an lite mer snappy & finlir men när vinden tar till så väljer jag 6an alla dagar i veckan.. fiskar själv aldrig på kusten utan bara fjällfiske efter öring/harr. Kör själv i R8 586, air2 905 & centric 905 så har "bara" en sexa och då föll valet på centricen då jag tycker den har bra punsch men ändå känsla. Dock fiskar jag mest med 5orna då det är lite mer avslappnande när inte vinden ligger på 😃
    • Tror även det är få spinn-märken som säljer kapsylöppnare av fräst och anodiserad aluminium, som ett av många exempel. 
    • Jo spinnfiskare gillar att spendera pengar också. Men jag upplever att där har man i regel en nyktrare syn på en del saker. Inom spinnfisket så upplever jag att det är vanligare att faktiskt tänka på vilka beten man vill fiska och frågar om spöt man tänkt sig att köpa passar. Man ser sällan någon som köpt ett spö dom tänkt sig att fiska små jiggar med men spöt var för styvt så dom har börjat köra med jiggskallar på 20 gram för att få det att fungera.
    • Återigen pod-exponering, i Jägaren: https://podcasts.apple.com/se/podcast/jägaren/id1530367401?i=1000691685709 Hysteriskt mycket reklam i denna pod så man får spola fram en del, annars OK.
  • Ämnen

• Images

• Create New...