Jump to content

Är du medlem i Sportfiskarna?  

259 members have voted

1. 1. Är du medlem i Sportfiskarna?

• Ja
      119
    • Nej
      140

Recommended Posts

Posted

Man måste vara en presenterad medlem för att kunna gilla inlägg.Dvs edgemember eller edgemember+Läs mer om det i arean medlemmarna och gör sen en presentation av dig själv så justerar vi ditt medlemsskap så du kan gilla inlägg mm.Och tack, jag är väldigt nöjd med både det här samarbetet och den livskraftiga diskussion vi haft kring ämnet i fråga.

Jag har idag kommit överens med Pär Lindberg på sportfiskarna om att de ska få en egen area här på Edge. Jag tror det kan bli en riktigt bra lösning och ett bra tillskott för både Edge och Sportfiskarna. Vi börjar titta på det här under morgondagen.Jag tryckte på gilla men fick meddelande att min kvot för dagen var fylld? Får säga det här i stället: Bra jobbat Jonas.

• Like 1
Posted
Jag har idag kommit överens med Pär Lindberg på sportfiskarna om att de ska få en egen area här på Edge. Jag tror det kan bli en riktigt bra lösning och ett bra tillskott för både Edge och Sportfiskarna.

Vi börjar titta på det här under morgondagen.

Skitbra, lite som svenska jägarförbundet på jaktsidan?

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Posted

Jag har idag kommit överens med Pär Lindberg på sportfiskarna om att de ska få en egen area här på Edge. Jag tror det kan bli en riktigt bra lösning och ett bra tillskott för både Edge och Sportfiskarna. Vi börjar titta på det här under morgondagen.

Låter Kanon :)  :)

Posted

Man måste vara en presenterad medlem för att kunna gilla inlägg. Dvs edgemember eller edgemember+ Läs mer om det i arean medlemmarna och gör sen en presentation av dig själv så justerar vi ditt medlemsskap så du kan gilla inlägg mm. Och tack, jag är väldigt nöjd med både det här samarbetet och den livskraftiga diskussion vi haft kring ämnet i fråga.

gillader

Betyder det att jag skall gå in på tråden "vem är XXX" och presentera mig? Det kan ju vara positivt för dom som skriver ett inlägg att bli gillade, så fungerar det ju på Facebook.

Posted

Jag har idag kommit överens med Pär Lindberg på sportfiskarna om att de ska få en egen area här på Edge. Jag tror det kan bli en riktigt bra lösning och ett bra tillskott för både Edge och Sportfiskarna.

Vi börjar titta på det här under morgondagen.

Toppen!

Hoppas de kommer vara aktiva och informera om arbetet utför och skriva om hjärtefrågorna så man lär känna dem utan att aktivt söka infon själv. Det tror jag kommer öka antalet medlemmar mer än vilken reklamkampanj som helst.

• Like 2
Posted

Ni kanske missar en sak, om man läser detta forum via en app som tex tappatalk så går det inte att rösta alls, det är nog några röster som faller bort där.

/anders@gäddfiske.se

Bara att klicka på "open in safari" om du har iPhone. För android finns säkert något liknande.

• 3 weeks later...
Posted

Jag är medlem eftersom det ingår i årsavgiften i fiskeklubben jag är med i men hade nog övervägt att gå med ändo annars för dom verkar göra mycket bra för fiskevården. 

• 4 weeks later...
Posted

Jag var med på den tiden de hette Fritidsfiskarna, men gick ur när de bytte namn då jag ansåg mig ointresserad av sport. Jag gick med igen för en stund sedan, eftersom jag vet att de gör en hel del nytta, bl.a. vad gäller lekvandring för havsöring. Så jag får ha överseende med namnet.

• Like 2
  • 1 month later...
Posted

Har varit med i Sportfiskarna i 6 år nu. En självklarhet för mig då det inte finns något annat bättre alternativ, men givetvis  i grunden för att de gör många bra saker.

Länge var jag jag dock tveksam. Det som fick mig att då teckna medlemskap var att Sportfiskarna vid tillfället började prata och agera med större fokus på miljövården i ett större och mer långsiktigt perspektiv än bara traditionell fiskevård (och inte bara ur ett rent sportfiskeperspektiv, som om organisationen vore ett särintresse vilket som helst som är ute efter fiskresursen för egen del). Om en liten organisation utan stora finansiella muskler skall röna mer än enstaka lokala framgångar så måste de arbeta på ett sätt som tilltalar en bredare allmänhet, varför skulle annars Svensson och beslutsfattare som själva inte sportfiskar välja att stödja en "mansklubb som plågar djur för nöjes skull" istället för yrkesfiskare som "ser till att det finns nyttig mat på bordet" eller kraftbolag "som skapar den samhällsnyttiga energi som skapar välfärld"? Det är ett måste om man vill uppnå ett större och mer långsiktigt resultat.

Efter att ha varit på ett föredrag på flugfiskemässan för ett antal år sedan och lyssnat på Christer Borg gick jag direkt också med i Älvräddarna. Älvräddarna hade jag tidigare förknippat med lokala eldsjälar som med vällovligt syfte kämpat för sina egna lokala fiskevatten och forsar hundratals mil från min vardag som sportfiskare (i allmänhetens ögon sannolikt ett gäng bakåtsträvare och som primärt värnade sin egen bakgård). Plötsligt står där en mycket sympatisk påläst karl och håller ett makalöst bra föredrag med tyngdpunkten på miljömässig helhetssyn i frågan om vattenkraftens framtida utveckling. Förutom Christer B´s föredrag från den lördagen, så minns jag också en händelse till som fick mig att vakna upp från min dvala om att sportfiskare i grunden är naturvänner. Vi var bara 3 sportfiskare i en sal om ca 100 stolar som satt och lyssnade på Christers föredrag i en knapp halvtimme om vattenkraftens påverkan på naturmijön och fisket. Samtidigt bakom ryggen ringlade en kontinuerligt lång kö på 20-30 sportfiskare till en fiskebutik som hade ett specialerbjudande, 3 jerkbeten för 200 kr, på en Flugfiskemässa?! För mig sa det mycket om sportfiskarnas allmänna engagemang och syn miljö- och fiskevården. Tack och lov är det lite bättre idag och Älvräddarna har välförtänt vuxit till en organisation att räkna med i sammanhanget. Sportfiskarna har också börjat ta stora steg i den riktningen enligt mig (även om  mycket återstår). Man önskar bara att den kommersiella delen av sportfisket skulle våga börja glutta lite mer på dörren och sakta följa efter sportfiskarna och älvräddarna på deras miljöspår, men hittills håller de sig mycket avvaktande och investerar hellre stick i stäv enligt "business as usual". Att prata om C&R och att skälla på kraftbolagen verkar få räcka än så länge (enkelt, billigt och helt ekonomiskt riskfritt samt marknadsföringsmässigt alltid populärt inom den egna gruppen). Å andra sidan, kommersiella företag levererar det som deras kunder är villiga att betala för, så det är också upp till oss sportfiskare att visa vad vi vill och går för på området.

• 5 months later...
Posted

Jag har inte läst igenom allt här nu så jag vet inte om det varit någon som tagit upp detta före mig, men många påstår att de inte är medlemmar p.g.a. fisketävlingar och att man inte tar klart avstånd från trolling o.s.v.

Det känns som man har större chans att påverka en organisation om man är medlem i den än om man som utböling sitter och klagar och tror något ska hända den vägen.

Sen kanske det är svårt att få en organisation som Sportfiskarna att ta avstånd från div. fisketävlingar och trolling då jag antar att den större delen av medlemmarna är folk som som sysslar med just dessa sakerna... 

Men man får tänka på att de gör och har gjort väldigt mycket bra också för alla oss sportfiskare och våra fiskvänner.

Jag är tyvärr rent för lat för att engagera mig och vara ute på fältet och strida för våra fiskar och deras vatten men då känns det bra att stödja både Sportfiskarna och Älvräddarna ekonomiskt så man i alla fall gör något...

Ber om ursäkt för att inlägget blev lite luddigt men jag är trött i skallen och tänker mycket men lyckas inte få det skrivet. ;)

Posted (edited)

Jag har inte läst igenom allt här nu så jag vet inte om det varit någon som tagit upp detta före mig, men många påstår att de inte är medlemmar p.g.a. fisketävlingar och att man inte tar klart avstånd från trolling o.s.v.

Det känns som man har större chans att påverka en organisation om man är medlem i den än om man som utböling sitter och klagar och tror något ska hända den vägen.

Sen kanske det är svårt att få en organisation som Sportfiskarna att ta avstånd från div. fisketävlingar och trolling då jag antar att den större delen av medlemmarna är folk som som sysslar med just dessa sakerna... 

Men man får tänka på att de gör och har gjort väldigt mycket bra också för alla oss sportfiskare och våra fiskvänner.

Jag är tyvärr rent för lat för att engagera mig och vara ute på fältet och strida för våra fiskar och deras vatten men då känns det bra att stödja både Sportfiskarna och Älvräddarna ekonomiskt så man i alla fall gör något...

Ber om ursäkt för att inlägget blev lite luddigt men jag är trött i skallen och tänker mycket men lyckas inte få det skrivet. ;)

Med samma logik borde man ju även gå med i SD. ;)

Förresten vadå obligatorisk? Vad händer om man inte röstar???

Edited by JesperP
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Provade binda några minitinsels i krokstorlek 10 av olika materiell: Angel Hair, Ghost Hair och Wing'n Flash. Wing'n Flash min favorit (guld). Svart av Angel Hair, grå av Ghost Hair.
    • Infinitylinan är fin, har en fyra kanonbra. Jag vill ha en soft 4:a och kikar på ToT paradigm nya är dom dyra men ska leta på ebay. Söker ett 8-8'6 långt. 
    • Så är det att leva i ett land som blir fattigare / tappar köpkraft tyvärr 😕 
    • Alltså - jag upplever redan Gold som mer framtung än Infinity. Så en _ännu mer_ framtung Gold känns inte som ett lyft i jämförelse med Infinity. Infinity när väl något tyngre som helhet, men jag upplever den som ganska nätt i spetsen med tillräckligt lång tafs. Med det sagt. Jag tyckte det blev urlöjligt när man fick börja ge 1399:- för SA Sonar/Infinity. Två papp för en enhandslina? Nej tack - där hoppar jag av karusellen.
    • Har precis spolat på ny backing och ny lina på tre rullar. 3*Infinity Orange (5wt, 6wt, 8wt). Antar att det gick på fem papp på ett ungefär... -- Infinity Orange har banne mig perfekt färgsättning: Gulvit tipp, Orange klump och samma ljusgröna skjutlina som Sonar (vilken jag älskar). Min invändning mot Infinity Master var att det var för lite visuell skillnad på klump och skjutlina för pregryningsfiske. Så det här var en positiv överaskning. Lade på Orange RIO 20lbs i botten på Daiwan, ena Seatrouten och en Diplomat. -- Men, men - på bilden syns vad som kommer användas under våren på kusten:  Kortspön: Diplomat 356 6wt på GS 8'8" 6wt. Loop Seatrout/Infinity 8wt på T&T Exocett SS 8'8" 8wt, Loop Seatrout/Sonar Emerger 6wt på Loop Greenline 6/7wt 8'8". Ej med på bild är ett Garrison 5/6wt 7'9", samt tre Feralites från tidigt sjuttiotal (5/6wt 8'6", 6wt 7' och 7wt 8'6") - något av dem ska dock fånga havsöring på kusten iår... Långspön: Diplomat 356/Infinity 5wt på G2 9' 5wt och Daiwa 731/Infinity 5wt på T&T Horizon II 9' 6wt. En extraspole med En Gold 8wt fastnade vist på bilden också. -- Små fem/sex/sju rullar från 80/90 är sjukt smidiga. Väger inget och rymmer 80+ meter backing samt en WF 6. De kostar dessutom ingenting... Seatrouten från nittiotalet är en höjdare även den. Och jag lovar - jag har aldrig hållit i en utrustning som är så kustöringbummarpunk som Daiwa 731 på ett T&T...   Klurade lite till kring det här med spöval - skulle jag få för mig att skaffa ytterligare en bra fyra/femma i mod/slow och ville snika in pengar så skulle jag sikta på ett G2 från eBay. Min upplevelse är att G2 är ett snyggare byggt spö, med bättre komponenter, än GS. 
    • Äger både centric 905 & 906. Älskar båda spöna. Är helt klart lite mer "drag" i 6an men tycker den är väldigt allround. Har provat lite olika linor med 6an och har själv fastnat för mpx. Tycker även den kastar fint med cortland longbelly distance.  Jämför man 5an och 6an side by side så är ju 5an lite mer snappy & finlir men när vinden tar till så väljer jag 6an alla dagar i veckan.. fiskar själv aldrig på kusten utan bara fjällfiske efter öring/harr. Kör själv i R8 586, air2 905 & centric 905 så har "bara" en sexa och då föll valet på centricen då jag tycker den har bra punsch men ändå känsla. Dock fiskar jag mest med 5orna då det är lite mer avslappnande när inte vinden ligger på 😃
    • Tror även det är få spinn-märken som säljer kapsylöppnare av fräst och anodiserad aluminium, som ett av många exempel. 
    • Jo spinnfiskare gillar att spendera pengar också. Men jag upplever att där har man i regel en nyktrare syn på en del saker. Inom spinnfisket så upplever jag att det är vanligare att faktiskt tänka på vilka beten man vill fiska och frågar om spöt man tänkt sig att köpa passar. Man ser sällan någon som köpt ett spö dom tänkt sig att fiska små jiggar med men spöt var för styvt så dom har börjat köra med jiggskallar på 20 gram för att få det att fungera.
    • Återigen pod-exponering, i Jägaren: https://podcasts.apple.com/se/podcast/jägaren/id1530367401?i=1000691685709 Hysteriskt mycket reklam i denna pod så man får spola fram en del, annars OK.
  • Ämnen

• Images

• Create New...