Jump to content
Sign in to follow this  
Kjelle Örebro

Den osänkbara flugan, finns den?

Recommended Posts

När ni nu står där i hårdströmmen och den stora som ni väntat på till sist stiger till torrt vid den stora stenen där ute, vad väljer ni då? Kraven är ju enkla, flugan skall 1) synas bra och 2) inte dras ner under ytan så fort det blir lite drag i linan.

Alltså, finns den osänkbara flugan? Det som jag oftast brukar ta till när desperationen blir för stor är en väl infettad GH Sedge, men det är ju inte alltid nattslända som står på menyn. Vad kör ni med?

Superpuppa med foamrygg/sköld. Man kan även göra kroppen med foam. Men jag gillar den med flyrite kropp hackel och foamrygg. Ligger kanon i vattnet.

Jag har inte testat wakern. Men jag letade efter samma sak som du och hittade just den och humpy som meek nämner. Även bi-visible dök upp (som meek också gillar ;)) men jag tror inte den flyter lika högt.

Har tidigare gjort en sorts helmörk superpuppa på cdc-kropp med en vit post, eller två poster faktiskt, så den ser ut som en bred rakborste på ryggen :D

Den både flyter och syns och tar fisk.

iPhone

Ismopuppan......Osänkbar och en riktig teaser på dom flesta som simmar i vattnet..... :P

FFF's #6 2012 har bindbeskrivning på Sømmepuppan och den är banne mig osänkbar.

den skall tydligen va ruskigt giftig också, enl upphovsmannen, ja har bundit 6 st som inte provats ännu.

men den kan nog hålla måttet för den har ju drag av andra flugor som levererar ;)

Mm teoretiskt sätt borde den funka fint:)

Mm teoretiskt sätt borde den funka fint:)

ÅBO-sländan av kork är osänkbar, finns beskriven i någon av Westrinsböcker. ormen å hacklet (borst strån) har avgörande betydelse för att den landar på rätt köl!

DT

ÅBO-sländan av kork är osänkbar, finns beskriven i någon av Westrinsböcker. ormen å hacklet (borst strån) har avgörande betydelse för att den landar på rätt köl!

DT

Ja, Åbo sländan är svår att sänka! Dessutom en riktigt giftig fluga för harren!

Ismopuppan......Osänkbar och en riktig teaser på dom flesta som simmar i vattnet..... :P

Den går allt att dra ner, och det är ofta då den fiskar som bäst... precis som superpuppan!

Kör själv en del med "Royal Wulff".

Köpte några med lite krusade "vingar" på 80-talet. Den var i stort sett osänkbar.

Väldigt bra allroundfluga, men aldrig den bästa. Man kan kalla den en fishfinder när det inte vakar.