Hoppa till innehåll

En mycket sorglig nyhet. Göran Ulfsparre fattas oss.


Flyguy

Recommended Posts

 

Blir bedrövad av att höra att Göran Ulfsparre lämnat oss och sin å för gott.

Jag minns med värme en sagolik middag i stora flygeln, komplett med "Hästens skål" och höjer glaset.

Tack och sov gott!

Nu vill jag inte skapa en tråd om den andra sidan, men han lär nog vaka över sitt reivir som alltid.

/Tobbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fruktansvärt tråkigt.

En man som med sitt engagemang har inspirerat mig mycket.

Som liten pojk läste jag artiklar om hur han och många andra jobbade för emån och hur som rensade ån från diverse växter och växtdelar mm. För att gynna smolten i ån. Tack vara detta sprang jag som liten kis runt i varenda bäck i närområdet och röjde vandringshinder och plockade skit för att gynna havsöringen.

Må du vila i frid herr ulfsparre.

PS, sänder en tanke till familjen, må ni sörja i frid!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkigt. Kommer minnas Göran som en underbar människa som alltid tog sig tid att prata en stund när man var och fiskade på Em. Likaså hans kamp för GUS och emåns öringar. Spelade ingen roll om man kom förbi i huggarkläder efter jobbet så fick man komma in och snacka en stund på hans kontor och hem.

 

Hoppas han blickar ner från himlen och ser hur Emåns öringar blir fler och större.

Skänker även en tanke till hans nära och kära.

post-1939-0-55314000-1361611600_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkigt att höra. Bytte några fina ord med Göran senast i september. Han var då på väg tillbaka efter en riktig pärs, med bl. blodförgifning.

Innan dess hade vi inte träffats på 20 år. Ändå kom han ihåg mig helt klockrent. Så nog hade han koll på sina fiskare allt.

 

Det vat ingen enkel uppgift Göran hade. Att ta över i ganska sena år efter en minst sagt dombastisk pappa kan inte ha varit helt lätt. Jag minns själv Gustaf från mina första år där nere. Alla verkade vara lite rädda för gubben, oavsett vad som sas utåt. Sett i det ljuset gjorde Göran stordåd.

 

Ett Em utan en resident Ulfsparre kommer att bli tomt. Hoppas någon ur yngre led kan tänka sig flytta ned.

 

Marlodge

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det var alltid trevligt prata lite med Göran när man var nere på fiskafänge. Nu blir tomheten stor och jag hoppas verkligen att någon eldsjäl i familjen tar över och kan föra traditionerna vidare.

 

Du är saknad och vila i frid Göran!

 

PS! Ge gärna en liten donation till familjen som ett litet stöd. http://www.gustiftelse.se/index2.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sann gentleman,rakryggad och stolt men också varm och nyfiken. Det var alltid speciellt att tala med honom. Så ödmjuk, med de plirande nyfikna ögonen och det varma leendet. Det känns som att det inte görs sådana män längre. Tack Ems för att du delar med dig av dina fina bilder av din morfar. Tankarna är hos familjen. Må han vila i frid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

God afton. Jag håller på med en artikel till Allt om Flugfiske om Göran Ulfsparre och Emfisket, efter ett par samtal vi hade under våren 2011 och hösten 2012.


Göran var som alltid mycket öppenhjärtlig och talade om sin far, fisket och det han själv gjort för det (naturligtvis var han blygsam gällande det). 


 


Jag skulle i samband med artikeln här vilja passa på att bjuda in alla som vill att vara med och skänka Göran en sista tanke i form av en Em-silver, som tillsammans med de flugor som skickas in till Allt om Flugfiskes kontor kommer att fogas samman till en minneskrans. På så sätt kan vi som hade en relation på något sätt till Göran eller Emfisket skicka en sista hälsning. 


Jag kommer att fotografera kransen och en bild ska publiceras i tidningen med namnet på alla som skickar en fluga. Kransen kommer sedan att skickas ned till fiskekontoret på Em. 


 


Om ni vill vara med så bind en Em-silver på enkelkrok (helst i stor storlek och försök att vara originalet troget i färgval. Material och detaljer gör ni naturligtvis som ni vill, men tänk på att det viktiga inte är varje persons egen fluga utan helheten och den gemensamma kransen.


 


Mer detaljer om vart flugorna ska skickas och bindbeskrivning finns på www.alltomflugfiske.se och på allt om flugfiskes facebooksida. 


 


Hoppas ni vill bidra.


Vänligen


 


Marcus de Zayo Hallquist 


  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...