Jump to content

Den perfekta rullen...

Redbeeerd
 Share

Recommended Posts

...hur ser den ut? Vad är det man letar efter? Finns det något som är klassöverskridande och gör att man vill ha samma märke och modell oavsett vad man fiskar efter? Vad är viktigast; vikt? Pris? Broms? Färg? Diameter? Bredd? Stor eller liten spole?

Om DU fick välja, hur skulle den perfekta rullen se ut? Spåna fritt! Låt oss försöka göra en lista med punkter som den perfekta rullen kan bocka av och se var vi hamnar :-)

Personligen vet jag inte mycket om rullar. Mitt klass 5 har en Galvan Torque-T5 som känns helt fantastiskt bra: lätt, len och fin broms och klockren känsla vad det gäller finish och byggkvalitet. Jag har också en Loop Xact som definitivt inte håller någon vidare kvalitetskänsla: bromsen hindrar inte en mört, rullen känns plastig osv (jag är helt nöjd dock: för 600 spänn kan man inte förvänta sig mer).

Min drömrulle? Jag utgår från min T-5: om jag skulle fabulera skulle jag vilja ha en broms som är precis lika len men utan friktonsdelar.

Som en Danielsson!     :wub:

De egenskaper du nämner ovan har ju olika prioritet beroende

på vilket fiske man för stunden ägnar sig åt så "den perfekta rullen"

finns väl knappast, men med Danielssons sortiment, höga byggkvalitet

och rimliga priser kan man nästan alltid hitta något som passar   ;)

Det är väl bara en "Classic" modell som fattas!

Låter som reklam men dom är både bra och prisvärda, i Titan t.o.m ganska snygga!!

Helt objektivt alltså   ^_^

Edited by Gillholm

Danielsson och Loop Opti, nackdelen med Optin än att invevningen är för lätt och Danielsson att spolen är lite bred på vissa modeller. I övrigt bästa rullarna enl. mitt tycke.

Sen vill jag ha rejäl diameter på spolen så t ex nedåt Midgerullar har jag inga utan Danielssons dry fly är som minst jag vill ha dom

Nu blir det en massa läsa på, bra förslag!

Om man skulle vara mer specifik och bara ta den bästa egenskapen oavsett rulle? Kanske lite svårare, menmen... 

En bra broms vill nog alla ha, men exakt vad är en bra broms? Vilket ljud är det man vill höra när fisken rusar? Är det något speciellt med utseendet som är extra tilltalande? Finns det någon rulle som bara skriker byggkvalitet?

Om man tar alla rullar som nämnts här och kokar ned dem till en enda rulle, hur skulle den se ut? Danielssons broms, ljudet från en Ross, vikten hos en Pfleuger, byggkvaliteten från en Galvan osv? 

Danielsson LW 4seven, say no more...

Till öringfisket #5 vill säga

//

Rickard

sent from my Xperia S using Tapatalk 2

Kan bara hålla med. Jag har fiskat fluga i 51år och haft en massa rullar genom åren. För öringsfiske är det Danielsson LW4-7 som är det optimala. På andra plats av de jag ägt kommer Medalist 1495!

Hardy The Golden Sovereign :wub:  ( Fiskar endast öring och harr så det är de mindre storlekarna jag kan uttala mig om ) En mycket trevlig flugrulle, lätt, stark, vacker och med en super broms, givetvis mycket lätt att ändra från h till v ( tar ca. 1 sek ) och du kan välja om du vill fiska med ljudlös broms eller inte.Givetvis har rullen kullager som det flesta av Hardys "top of the line ruller"hade då, underbart att fiska med en flugrulle som vevar så lätt. Vad finns det mer att begära ?  :D

Tight lines ! Steen

post-11411-0-69664600-1361635941_thumb.j

post-11411-0-44169500-1361635980_thumb.j

post-11411-0-32149600-1361636009_thumb.j

post-11411-0-39691000-1361636026_thumb.j

Edited by sovereign
  • Like 2

Inte för att bråka men medalist är ju rätt kass rulle egentligen. Jag tror vi alla kan komma överens om att bara storspolerullar får vara med på listan B)

Ur praktisk synvinkel: ja

ur estetisk: NEJ!

Kan man få en Danielsson paketerad i en ABU Delta?

• Like 1

Inte för att bråka men medalist är ju rätt kass rulle egentligen. Jag tror vi alla kan komma överens om att bara storspolerullar får vara med på listan B)

Tja! Vikten då ? En Hardy Golden Sovereign i klass 5/6/7 väger endast 128 gr. ! :) Varför bära runt på en storspole som väger mycket mer ? Och dessutom liknar ca. ett 100 tals andra rull-modeller ? :(  //  Steen

Edited by sovereign

Det finns nog inget fiske vi har här hemma som innebär att vi måste ha en Danielsson. Medalist funkar bra, även på kusten. Problem kan dock uppstå om man glömmer att skölja den efter en tur. Dagen efter har den börjat rosta.. En Danielsson kan man glömma i vattnet på kusten, hämta två veckor senare och den går lika bra. De jag har är iofs gamla Loop, made by Danielsson. En rulle som det står Danielsson skulle jag däremot aldrig köpa.. Inte längre. Sjukt tråkiga.