Hoppa till innehåll

Den perfekta rullen...


Redbeeerd

Recommended Posts

 

Inte för att bråka men medalist är ju rätt kass rulle egentligen. Jag tror vi alla kan komma överens om att bara storspolerullar får vara med på listan B)

Den perfekta rullen är för en del fiskare till och med en Hardy Perfect. Och den är definitivt inte storspolig. Som underhandskastarmannen Andersson sa på en kurs en gång att den är inte "perfekt". En Medalist har en betydligt större kärna än vad en Perfect har. Jag har två stycken Perfect och de har en spolkärna som är minimal i diameter. En regäl rusning med lite backing på en sådan och fisken är väck!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hardy The Golden Sovereign :wub:  ( Fiskar endast öring och harr så det är de mindre storlekarna jag kan uttala mig om ) En mycket trevlig flugrulle, lätt, stark, vacker och med en super broms, givetvis mycket lätt att ändra från h till v ( tar ca. 1 sek ) och du kan välja om du vill fiska med ljudlös broms eller inte. Vad finns det mer att begära ?  :D

Tight lines ! Steen

 

Bara sloganen som fattas: "Qualithy never get out of style"........... :D  :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Charlton men eftersom de inte längre tillverkas (och har väldigt högt samlarvärde) så blir det Mako. Jack Charlton dog för några år sedan men änkan driver företaget vidare med de duktiga medarbetarna.

 

 

http://www.makoreels.com/

post-1233-0-23203000-1361655451_thumb.jp

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

perfekta (tvåhands-)rullen

- broms med lågt startmotstånd och jämn, linjär ökning av bromsverkan (Lamson Vanquish)

- bromsratt runt rullen (Danielsson XLW, Loop Hitec)

- storspolig

- gavlar på båda sidor (tyvärr inte Lamson Vanquish)

- klassisk look (Loop Classic, Mohlin, Engelbrekt) eller hi-tech (Loop Hitec eller Lamson Vanquish), inte mittimellan (Danielsson)

- reptålig, skall tåla normalt användande utan att bli repig (Lamson Vanquish)

- anti-reverse (Danielsson Control)

- lagom tung för tvåhandsspö (ex vis en Loop Classic)

- bra pris-prestanda (Danielsson)

 

tänk om ABU hade gjort en röd Classic flugrulle baserad denna lista...

Redigerad med chrglx
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Vikten!

Storspolig med bra kapacitet!

Anti Reverse, har aldrig förstått varför flugfiskare accepterar att veven går 2000varv/min BAKLÄNGES när t ex laxen rusar! (erkänn just DU har också fått smisk på fingrarna!!)

Snygg slimmad desing!

Olika färgval, för att få en egen "unik" färg! (så inte alla har lika..)

Rullen måste ha stödkant på bortre gavelsidan, annars blir den för instabil och så mycke material måste läggas på huvuddgaveln!

Vattentät broms!

Chans till att ha ett utbud av olika vevknoppar i olika spännande mtrl, som kunden själv kan byta, för att göra den mer inviduell.

Kapacitetes infon ska vara SJUKT tydlig om vad den rymmer (t o m skriva fabrikatet på linor man spolat på för att mäta upp dem)

Servicen hos grossist/säljaren måste vara outstanding. En fiskesäsong är kort, ingen vill ha rullen borta nå länge..

Garantin bör vara frikostig!

Fodralet till rullen ska matcha kvalitén på rullen, och ska gärna gå att ha på med rullen monterat på spön för olika transporter.

 

My 5 cent!

Redigerad med Beretta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...