Hoppa till innehåll

Tips för några flugor


Recommended Posts

Limma kan väl aldrig va fel, lite onödigt bara? Är osäker på hur lim ev reagerar på foam dock. Superlim har en tendens att smälta en del material men det kan nog nån annan bättre än mig.

Försämrar lacket flytförmågan eller påverkar det inte negativt alls?

Lackar man i så fall med dubbingnålen eller kör man med en liten pensel?

Har endast bundit kläckare än iofs men inte tror jag att lacket försämrar flytförmågan nämnvärt? Testa vet ja. Misstänker att flytförmågan ändå i stort sett uteslutande kommer vara beroende av stjärt/hackel/vinge? Peccaryn i sig har inte någon vidare flytförmåga (som jag märkt iaf).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till Quill- , Älghår- , Peccary- , Vildsvin- , hackelstams-kroppar brukar jag använda nagellack, Sally Hansen Hard as Nails. Men jag binder en kropp och lackar, binder en ny kropp och lackar, så att de är helt torra när jag gör flugan färdig. Oftast gör jag tex 10 kroppar färdiga, innan jag gör första flugan klar.

Om jag binder en fluga som har t ex vingen redan inbunden, använder jag Fly-Tite och dubbingnålen, för att inte kladda ner det redan inbundna. Nagellacken har jag en tendens att kladda lite med. Man behöver pensla allt på en gång, med ett drag, med nagellacken.

Det finns en hel uppsjö med lim, lack och metoder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är så klart smart Huckis att binda upp flera stycken och lacka flera stycken.

Gällande nagellacket, jag är väldigt dåligt bevandrad i kosmetikbranschen. Är Sally Hansen ett välkänt märke som man bör känna till eller är poängen att vilket klart nagellack som helst går?

Eller är det så att vi flugfiskare till och med är så mycket av en connoisseur att till och med nagellacket måste vara Top-notch ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tänka nig att det blir klurigare då, nu kör jag rätt stor krok dels för att jag fått tips att binda sådana inför stundande fiskeresa men också för att träna så klart.

Köpte Sally Hansen förresten, tjejerna vart lite förvånad när jag kom in och köpte nagellack till flugbindning :) först rekommenderade hon Chanel för 280kr men tyckte det var lite saftigt :D

Det vart som sagt Sally Hansen för 145kr vilket var tillräckligt ;) men nu ska väl flugorna hålla!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...