Hoppa till innehåll

Bygga om rulle.


Recommended Posts

Köpt en klassisk s vevs rulle.

Ingen dyr sak men köpte den men tanke att byggas. Den.

Den fungerar som den ska men skulle vilja få den lite snyggare. Min tanke var att byta ut dom svarta plastsidorna mot trä,även tanken om att bygga på rullen kom upp.

Det skulle gå på en sida där aluminium kanten är högre men inte på andra.

Någon som provat? Är det värt jobbet att bygga om en "Kina rulle"?

Va bör man tänka på och vad för trä ska man välja.

Plasten som rullen är byggd på idag är ca 3.5mm tjock och ca 70mm i diameter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda trät jag skulle våga använda är flygplansplywood. Ett kryssfanér alltså. 3.5mm massivträ kommer spricka. Även kryssfanér är känsligt mot väta, så det behöver oljas, lackas eller förseglas på nåt annat sätt. Det finns syntetiska skivmaterial med träfanér (både äkta trä och fejk, jämför parkettmarknaden) på marknaden som man skulle kunna använda. Finns även fina plaster nuförtiden. Med ett paket svinto, en bit plexi och en burk nagellack så kan man göra underverk. Fast utan att härma trä menar jag då.

Mitt förslag är flygplansplywood (wentzels hobby) med ett pålimmat tunnt träfanér. Därefter en polyuretanlack.

Kul projekt! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok får åka in och kolla på det:)

Skulle man kunna limma träfaner direkt på plasten,tex slipa ner plasten 1mm eller så och sen limma? Spånar i huvudet. Fick rullen idag och inte tänt riktigt klart:)

Börjar ju få så snyggt spö så behöver en passande rulle:)

Redigerad med Flugan85
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett par rullar med träsidor, dels ek dels briar. Som Christian säger är det en viss risk att det spricker, men om man väljer ett trä som tål vatten (ek, mahogny eller rödbok t.ex. Briar, (som är en ljungrot), är det bästa jag kommit på, men det är svårt att få tag på) och impregnerar i linolja spädd med terpentin kan det funka. Om du armerar med en plast eller aluminiumskiva så håller det säkert.

Det går även att hitta snygg bakelit i t.ex. gamla radioapparater, grammofoner etc.  Ett annat material jag funderat över till rullgavlar är Perstorpsplatta. Frågan är om en rulle med gavlar i det klassiska mönstret "Virrvarr" skulle bli snyggt eller bara fräckt? Kolla i soprum och på loppis.

När du ändå håller på tycker jag du ska byta stjärnskruvarna mot spårskruv, det är snyggare! (Tycker jag...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Butiken Material på Folkungagatan har många varianter av hobby- och flygplansplywood också.

 

Vill bara tipsa om ett otroligt coolt träslag, Lignum Vitae:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lignum_vitae

 

Det har använts på båtar sedan urminnes tider för block etc. Skälet till det är att det är mycket hårt, mycket tåligt mot saltvatten och dessutom innehåller mycket olja. Det sistnämnda gör träslaget till det mest självsmörjande av alla. Perfekt för olika former av glidlager, med andra ord.

Just självsmörjningen gör det här träet nästan magiskt i mina ögon och det är inte långt ifrån att jag om nätterna drömmer våta drömmar om att få lägga händerna på ett rejält stycke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är vanlig M-gänga, och inte mindre än M3, så finns det med lite tur på järnhandeln. Skruv i mindre dimension är svårt, men Tekno Bygg har en hel del, ner till M1,5. Adress: www.banhof.se/wb616757/   E-mail: gorane@swedemail.se  Telefon:0470-774319

 

Vad är det för rulle förresten, vad kostade den och var har du köpt den? Är den tillräckligt billig verkar den intressant att köpa för att slakta och ta delar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hakar in i denna tråden, söker efter en liten s-vev nämligen och denna såg perfekt ut. Vad ska jag söka på om jag ska söka upp en s-vevskopia på Ebay? Vad heter s-vev på engelska liksom. :)

Sök på classic reel :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...