Jump to content

Hemingway's CDC Danica Imago

JägerSutarn

Recommended Posts

För ett par veckor sedan testade jag för första gången Hemingway's flugbindingsmaterial för "realistiska" flugor och jag måste säga att jag verkligen blev imponerad!

Flugan nedan är bunden med endast tre komponenter (fem om man räknar in kroken och bindtråden);

Hemingway's Mayfly Tube Body (large, pale olive) 

Hemingway's Mayfly Wings (medium, grey)

CDC (tan)

Själv är jag som sagt mycket nöjd med resultatet! Uppskattar framförallt "Tube Body"-materialet som både är ihåligt (träs på kroken och binds sedan fast med några varv bindtråd) och något "oljigt" på ytan vilket, än så länge bara i ett glas med vatten, gett flugan mycket bra och "rätt" flytförmåga precis i ytfilmen. 

Vingarna är jag också imponerade av (har tidigare provat J:son's "realistiska" vingar som smälts ihop) även om jag är fullt medveten att de lätt får flugan att rotera i något längre kast (har dock sedan tidigare en massa av J:son's anti-twist svivels som motverkar detta). Fördelen med dessa är att de levereras fördiga i par och delvis utstansade på ett ark, vilket gör att man snabbt binder in dem på kroken.

Men nu vänder jag mig till er som kanske provat Hemingway's material tidigare och t.o.m provat det i praktiken. Fiskar dessa flugor bra? För/nackdelar?

MVH

JägerSutarn

post-0-0-12085000-1363702785_thumb.jpg

Edited by JägerSutarn

Precis, det var från fly-fishing-tackle.co.uk som jag köpte vingarna...

Däremot hittade jag "Tube Body"-materialet på denna sidan (http://www.czechnymph.com/en/e-shop/tube-bodies) till väldigt bra priser (om man jämför med ex mistpool.com där de också säljs)! Dessutom hade den tjeckiska sidan fler färger att välja på (ffa pale olive som jag behöver för Danica-imitationera till Vangrøfta) och även relativt billig och snabb frakt. Kan med andra ord varmt rekommenderas även för andra material!! 

JägerSutarn

Stort tack!!

Med combo av danica/vulgata kläckningar hemma i Åretrakten blir det nog en liten order vad det lider. Tror själv på CdC vingar och sparsamt parachute hackel.......... :wub:  

M

Då kommer nog dessa imitationer att bli perfekta! För Vulgata-imitationerna (vilket jag också bundit upp) passar både färgerna som heter Djetinja River och Rzav River bra beroende på hur Vulgatorna uppe i Åretrakten ser ut...  ;)

Här finns en färgkarta: http://www.troutcatchers.co.uk/acatalog/Hemmingway_Mayfly_Bodies_m.jpg

Lycka till!

//JägerSutarn

På den som du har på bilden, vilken storlek är det på den. Small eller Large? Och vilken storlek på vingarna har du? Och är det V-shape eller straight?

Själva "Tube Body"-kroppen är storlek large bunden på en storlek 12 tjecknymfkrok. Angående vingarna så är de också storlek large och i färgen "light grey" och inte "grey" som jag skrev ovan. Däremot så är jag osäker på om de är v-shape eller straight då när jag beställde från Troutcatchers så kunde man inte välja (http://www.troutcatchers.co.uk/cgi-bin/sh000000.pl?WD=mayfly&PN=Hemingway%2dMayfly%2dWings%2d43%2ehtml#SID=182)

Hoppas det besvarar dina frågor!?

MVH

JägerSutarn

Stilig fluga :)

Har kört med hemmingway´s vingar för nattisarna och tycker de är kanon.

Har även ett par dagsländeark att leka med men har inte riktigt kommit igång med torrflugeasken i år. Blir väl till att stressa i slutet av April ;)

Hur kommer det sig att du bundit på en tjecknymfkrok?
Tänker att dem är onödigt tunga för torrisarna?

Stilig fluga :)

Har kört med hemmingway´s vingar för nattisarna och tycker de är kanon.

Har även ett par dagsländeark att leka med men har inte riktigt kommit igång med torrflugeasken i år. Blir väl till att stressa i slutet av April ;)

Hur kommer det sig att du bundit på en tjecknymfkrok?

Tänker att dem är onödigt tunga för torrisarna?

Tackar!  :)

Precis som du skriver så brukar jag själv inte komma igång med torrflugebindningen förrän det nästan är för sent, men med vintern vi har just nu (även här nere i skåne!) så blir det väldigt lite havsöringfiske och mera flugbinding istället!

Anledningen till att jag valde en tjecknymfkrok var faktiskt för att jag ville åt just tyngden! Som sagt så är "Tube Body"-materialet både ihåligt och "oljigt" vilket ger en mycket bra flytförmåga (än så länge bara i ett vattenglas) och tack vare detta kunde jag välja en tyngre krok som lägger tyngdpunkten "neråt" i flugan vilket gör att den ställer sig rätt i vattnet! Provade faktiskt först med en lättare krok, men då tippade den lättare över... Men som sagt, har inte provat flugan i praktiken än!  ;)

Som sagt, med detta vädret blir det en hel del flugbindning för att stilla fiskesuget...

post-14318-0-64588900-1363768089_thumb.j

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Orvis ultralight wading jacket st. M  1500.- Köparen betalar frakt  Swishbetalning 
    • Den med röda fläckar heter Fjällbastardsvärmare, för en 15-20 år sen var det en enorm invasion av dom. Band flugor snarlika dom, men som Ismo skriver, fisken skyr dom som pesten🙂  
    • @IsmoVi delar din upplevelse. Inte ett vak när de svärma.
    • Den är giftig!! ...rakt av! sett denna "fluga " i Stadsjön Luossajärvi 2 ggr ..i mitt liv...inte ett vak!
    • Intressant. Vi hade en diskussion kring att de såg extremt matiga ut. De satt ihop sig med rövarna när de para sig. Såg däremot inga som landa på vattnet även om det borde hända med tanke på antalet. Ska ta det en vända med Westrin vid tillfälle. Tack för tipset 👌
    • "Flugan" med röda fläckar på vingarna..den äter inte fisken! bråka en kort tid med G Westrin! ..om det....
    • Första fjällturen i år var utmanande. Vi hade sju nätter i fjällen med konstant sjunkande lufttryck. Vi såg inte en enda röding vilket gör den här turen unik då vi var i ett beprövat och bra rödingvatten. När trycket plana ut tre timmar mitt i veckan tappa vi en 85-90 centimeters öring som backa ur håven som inte räckte till. Spinnaren fastnade längst in i håvnätet. Det var bara halva öringen som fick plats i håven och öringen lyckades kroka av sig själv. Det var en löjligt vacker fisk som jag tyvärr inte fick på bild då Daniel och Ludvig lyckades stå framför kameran varenda gång jag fota. Efter att öringen lossnade så ställde den sig framför fötterna på brorsan. Ludde som håva fick lite panik och valde att ta ett gubbagrepp över nacken på öringen… handen gick inte runt och öringen simma ut på det djupa igen. Det finns så mycket vi kunde gjort bättre i samband med den landningen men det tåget har passerat. Det var otroligt kul att bara se en sån magnifik fisk. En blygsam uppskattning är 6-7 kilo. Det blev en 60+ tröstfisk på 2,4 kilo en kvart senare. Den var inte ens hälften så stor men en sjukt vacker fjällöring som lätt hade kunnat kvalificera som havsöring om jag valt att säga det var en kustbild. Båda de öringarna största högg på spinn då det blåste typ storm just då. Janne hade med ett spinnspö som grabbarna körde en snabbis med gott resultat. Det blev ett gäng fina harrar, gäddor och öringar men rödingen var som bortblåst den här vändan.  Det svärma en insekt jag aldrig sett. Fjällbastardsvärmare. Otroligt vacker nattfjärilvariant som jag skulle säga är extremt ovanlig då jag aldrig sett dem förr? Vi flög ut med https://arcticheli.se den här vändan. Fiskekunskapen är outstanding på den firman vilket gör dem till ett utmärkt val om man exempelvis skulle hamna i läget att någon annan tältar i området man planerat att lägga sig. Jag väljer alltid att lägga basecampen i ett ensamt läge och vill ha flexibiliteten att kunna byta plats om det visar sig att någon annan är i närheten. Jag vill helst ha minst fem kilometer till närmsta granne. Fjällfisken är absolut bäst om man får ha vattnen man väljer att fiska för sig själv.
    • Har jag förstått det rätt har Nam köpt företaget/Varumärket Einarsson och allt som det företaget stått för genom åren. Steingrimur Einarsson som person har däremot valt att ingå i Solid Tackel och designar rullar under det varumärket framledes om jag tolkat allt rätt.
    • Einarsson gör väl rullar åt Solid Tackle? Fast det kanske är personen Einarsson och inte företaget?
    • Hej Ola. Jag har fiskat en stund med NAM Ren 9’ #6. En av mina guidekunder fiska med spöt ett par vändor i somras. Har just nu fyra, fem och sex i första versionen som jämförelse. Både jag och grabben har varsin NAM Delgado 9’ #6 och de spöna har vi fiskat med mycket sista åren. Ren är bättre. Är sugen på sexan själv. Helst byter jag ut alla. Spöt är absolut toppklass. Det håller ihop bättre när man trycker till och möter de bästa just nu på marknaden prestandamässigt. Skillnaderna numera är små på toppen men jag skulle säga att man känner att det är en av de bättre klingorna om man jämför i det här prisläget. Vill du ha det bästa just nu är det här ett av spöna som är med och utmanar. Det är inget tvivel om att NAM är ett av de bästa märkena på marknaden just nu. Det är kul att det är ett Skandinaviskt märke och det ger alltid extra pluspoäng. Har jag förstått rätt har NAM köpt isländska Einarsson med vilket gör att man även kan erbjuda en av marknadens absolut bästa rullar i kombination med spöna. Enhandslinorna har jag lovordat tidigare. nam A-klass är förmodligen min absoluta favorit i WF5F och 6 just nu men är inte säker på att den finns längre? Hitta den inte shoppen när jag skulle beställa i somras? Hoppas det var tillfälligt. Den linan är min referenslina just nu när jag jämför nya linor.
  • Ämnen

• Images

• Create New...