Hoppa till innehåll

Hjälp! när kan man räkna med att fisket drar igång i norr?


Recommended Posts

Ska iväg på praktik genom utbildningen jag går på, 1a maj - 22 Juni, ska lämna in önskemål på orter nu när silverjakt på Gotland sket sig. Vet att jag kan bli placerad i Kiruna om jag så skulle vilja. vill ha möjlighet till mycket fiske i åtminstone i Juni , men det känns som det kan vara för tidigt? hur mycket längre söderut kan jag tänkas söka mig isåfall? Tacksam för alla tips!

 

MVH Karl

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som utflyttad Kirunabo(länge sedan), skulle jag säga(om inte växthuseffekten stökat om alldeles) att före midsommar har jag nog aldrig fiskat däruppe pga. vårfloden som brukade ge med sig efter midsommar. Jag skulle gissa på Västerbotten som nordligast och på mina breddgrader nuförtiden, Västernorrland sägs det vara bra öringfiske i Juni(har inte lyckats riktigt själv ännu dock).

 

Lycka Till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Juni i Kiruna är inte tidigt, men kan väl ge högt vattenst. i älvarna...dock är Harren fredag till 15 Maj-15 Juni i rinnande vatten.

Sjöarna kan ha is kvar runt omkring Kiruna( i allafall i början av Juni)..garanterat till fjälls. Om inte nått radikalt sker med vädret.

Men du kan alltid leta silver(Lax) ner mot Jockfall den tiden...lr. gränsälven.

Är harren fredad även i "gränsälven" den tiden? Har inte sett något om det. Det blir en mycket tidig norrbottenssemester i år och jag får antagligen fiska mest i sjöar. Trist men så är det i år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag började jobba i Kiruna den 9 Juni förra året så hade det kommit snö, samma morgon. Men alla vatten var öppna  och fisket hade börjat komma igång. Där har du en ganska bra utgångspunkt. Rör man sig söder ut så kan ma väll säga att Luleå har ganska nya-utslagna björklöv vid samma tid.

 

Fisk går alltid att få, det handlar bara om att anpassa sig :D

 

Så Västerbotten är nog ett säkrare val. :)

 

// Kalle

 

 

Ska iväg på praktik genom utbildningen jag går på, 1a maj - 22 Juni, ska lämna in önskemål på orter nu när silverjakt på Gotland sket sig. Vet att jag kan bli placerad i Kiruna om jag så skulle vilja. vill ha möjlighet till mycket fiske i åtminstone i Juni , men det känns som det kan vara för tidigt? hur mycket längre söderut kan jag tänkas söka mig isåfall? Tacksam för alla tips!

 

MVH Karl

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska iväg på praktik genom utbildningen jag går på, 1a maj - 22 Juni, ska lämna in önskemål på orter nu när silverjakt på Gotland sket sig. Vet att jag kan bli placerad i Kiruna om jag så skulle vilja. vill ha möjlighet till mycket fiske i åtminstone i Juni , men det känns som det kan vara för tidigt? hur mycket längre söderut kan jag tänkas söka mig isåfall? Tacksam för alla tips!

 

MVH Karl

Hej !

 

Efter 26 år i Kiruna  och tänk på att Kiruna ligger lågt så riktigt fjällfiske är senare. Et vanligt år kan du kanske få fisk i början av juni = hårt arbete. En termometer är bra att använda under + 8 i vattnet så är det mycket svårt att få fisk. Sista veckan av juni är en bra början. Kring midsommar börjar björken få löv så vet du.

Tight Lines 1  Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HAr fiskat harr i sjöarna söder om Björkliden, mellan vägen och Torneträsk midsommarhelgen, det var isfritt. Samtidigt kan man pimpla röding på högre  nivåer!

 I torneälven  vid Pello får vi harr när skolan slutar dvs från 9 juni men nu måste man kolla upp nya fredningstider. LAxen kommer till oss strax före midsommar.

Nedanför Jokkfall får man lax veckan före midsommar. Så det finns ändå en del att välja på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...