Jump to content

Recommended Posts

post-15658-0-49170900-1364392499_thumb.j

Vårt Visbykontor har nu färdigställt en ansökan om anläggandet av en ny gäddvåtmark vid gotländska Snoderån. Det är förmodligen första gången det söks en vattendom för anläggandet av en så kallad "gäddfabrik"! Läs mer:
http://www.sportfiskarna.se/artikelsida/tabid/78/smid/385/ArticleID/1380/reftab/78/Default.aspx

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• En kortfilm om jakten på ett hemmavatten 🎣
    • Frågan i tråden var fart på flugan.  Du kan forsöka men att kasta linan lite mer tvärströms och föra spöt mot egen brädd under utfiskningen.  Coated skjutlina eller hellina vil fånga vattnet bättre så att det sätter större fart.   Nästa fråga om skarvar, der finnst et hav av trådar på forumet om öglor och skarvar.  Om du har flätkärna på både klump och skjutlina kan du splitsa dessa kärnor.  Du kan även göra splitsen under coatingen på båda sidor av skarven.  Coating mot coating, endast et knappnålshål i coatingen på varje sida av skarven.  Altså permanent skarv klump skjutlina. Att montera krympslang midlertidigt över en öglakoppling med så låg temperatur att coatingen inte smälter bara för att få en smooth övergång har jag inte tro på.  I stället för att ögla direckt på skjutklumpen vid att dubbla denna, gå häller för att svetsa en ny ögla med en bit skjutlina som vist i videoen.  För linor til lättare fiske kan du säkert skarva skjutlina och klump permanent vid att  enbart svetsa omlägg på ca 5-6cm.  Jag använder skjutlinor med PU coating til öglor (olika färger på öglorna indikerar för mig linklass på klumpen).  Linor med monokärna funkar inte bra att smälta.  Likaså Snowbee linor ,här är coatingen hopplös att få en hållbar svets.
    • Kasta inte för långt, klumpen + tafsen ofta räcker, kasta 45˚ uppströms När flugan landar i vattnet, menda uppströms och lyft spötoppen högt i riktning mot linan,sedan följer du nymfen nedströms och samtidigt  sänker sakta spötoppen mot vatten ytan, när fluglinan börjar sträckas då stoppar du spörörelse och väntar att nymfen stiger mot ytan. Oftast kommer hugget just vid nymf stigningen mot ytan...  
    • Tror bestämt att kanten på krympslangen kommer fastna mer i ringarna än öglorna..    Kanske funkar me lite uv-lim att kanten blir mjukare. 🤔
    • 4st Möss-prototyper som inte hann testas föra säsongen och nya är på gång så säljer dessa, Bundna på Partridge seastreamer size 2 & 4. 99:- + porto  sänd pm 
    • Min tanke är att länka ihop skjutlina och klump med öglorna som redan finns på linan och som man vanligt gör, sedan bara smälta en tub över för att göra det smooth. Förstår du hur jag menar? Då är det starkt och man slipper klippa sönder lina då jag bara vill ha tuben för att göra en glidande övergång. Har ingen aning om hur det blir men det kan ju vara värt att testa.
    • Helt rätt! Så om jag kastar lite snett uppströms och håller hyfsad spänning i linan medans jag följer nymfen så borde jag kunna ta mig några firrar?
    • Det går ju också att skala av coatingen både på klumpen och skjutlinan ca. 5 cm., och sammankoppla dem med en kirurgknut eller blodknut. Men det gäller att man ser till att justerar kärnan på båda linorna så coatingen från båda kommer så nära varandra som möjligt, innan man drar åt knuten.  Det brukar gå att få till en glipa mellan coatingen på 1 - 1,5 cm mellan de båda, även om det är lite pyssel. Lätt att täcka glipan me Aquasure. Skarven kommer säkert märkas när linan far genom ringarna, men är inget som stör. Tycker däremot att det känns bra att känna var skarven går mellan klump å skjutlinan. Funkat bra för mig. ; )
    • Tjänster som filmframkallning  ingen tull eller moms.  Om man fotar E6 fortfarande (som jag) proffslab peak-imaging  rekommenderas. Normalt blixtsnabb hantering men brexit och covid  fördröjer minst en vecka eller två.
  • Ämnen

• Images

• Create New...