Jump to content
Sign in to follow this  
koljonen

Brax på julbordet istället för lax.

Recommended Posts

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2025347-brakmiddag-med-brax-battre-for-miljon-an-lax

I förra veckan anordnade Naturskyddsföreningen i Västerås en temakväll om fisken i Mälaren och hållbart fiske.

Där talade Per Vidlund som är yrkesfiskare på Ängsö. Han menar att det är motsägelsefullt att fisket i Sverige kritiseras av miljöskäl samtidigt som fisk i stället importeras från andra länder.

– Vi ska ha kvar produktionen men ta till andra åtgärder så att fisken kan fortplanta sig, säger han.

Per Vidlund menar att yrkesfisket utvecklas och blir mer skonsamt för miljön. Att den fångade fisken transporteras långa sträckor är däremot ett problem.

Även den fisk som fångas på Mälaren fraktas ofta till Göteborg där den säljs till en distributör innan den hamnar i butiker i Mälarregionen.

En nybildad fiskmarknad i Stockholm ska försöka få bort dessa transporter.

Vidare måste svenska konsumenter välja matfiskar efter tillgången i naturen i stället för marknaden. Brax, karp och sutare är matfiskar svenskarna borde äta oftare, menar Per Vidlund.

– Invandrare kan mer om sådan fisk, säger han.

Naturskyddsföreningen har gjort en lista över fisk som ska undvikas av miljöskäl, till exempel ål.

Edited by Koljonen
  • Like 1

Konstigt att ingen i Edge har någon åsikt i ämnet som är så jäkla viktig om vi ska fixa allt i framtiden

samt att ta till oss söt vattenfiskar i menyn det vinner ju vi alla på.

Det är ju bara en kultur som behövs ändras

Jobbigaste är ju att rensa karp men det finns gott om videos hur man gör det.

Sen att tillaga det så är det ju bara att googla lite.

Verkar ju att folk börjar bojkotta aborre som är underbar matfisk.Är det bara lax som gäller

Edited by Meritaimen

Aborre är en delikatess, både stekt i smör och lätt varmrökt.

Testa rökt brax,det ska va den riktigt stora. Som ett mellanting mellan ål och lax.

Och ja,jag var full av fördomar innan jag smakat!     :)

Men specimenmupparna blir väl ledsna förstås........

Det var en angenäm överraskning. Snubben som bjöd på den sade samtidigt att sutare, det är den absolut godaste att röka!

Men den fick jag aldrig smaka.   :mellow:

Testa rökt brax,det ska va den riktigt stora. Som ett mellanting mellan ål och lax.

Och ja,jag var full av fördomar innan jag smakat! :)

Men specimenmupparna blir väl ledsna förstås........

Beskriv hur den smakar! Jag blir nyfiken.

Skulle kännas bra att fiska upp sin egen mat i större utsträckning.

iPhone

Brax och Sutare är ju inhemska arter man kan fiska efter själv och som jag absolut kan tänka mig att äta. Problemet rent allmänt tror jag ligger i att de skall vattnas ut ett par dagar vilket gör det hela till ett litet projekt om man vill få till en bra smak på fisken. Om det såldes rökt färdig fisk i fiskbilen kanske jag skulle köpa och testa, men jag har aldrig sett dessa arter till försäljning vad jag kan påminna mig om, vare sig råa eller rökta... I Tyskland, Polen, Kina osv finns dessa arter samt Karp i överflöd så där förstår jag att man äter dem utan att blinka...

Karp däremot tror jag inte att man kan ta upp hur som helst i Sverige och någon sådan har jag aldrig heller sett i fiskbilen, att köpa in tex gräskarp ligger runt 500:-/fisk i 35-40cm storlek (klubben har varit intresserad men tycker detta är mycket pengar, med lite tur kör vi ändå men priset är som sagt i överkant...). Börjar man bonka Karp i klubbsjöar eller golfbanedammar gissar jag att det blir ett himla liv, så då måste den importeras och då kvarstår ju problemet med just frakten och den miljövänliga biten.

Intressant om inställningen till dessa areter började svänga för det känns som att odling av arter som äter växter borde vara ett miljövänligare alternativ än att odla predatorer, eller?

Abborre tillhör favoritfisken, rätt urtagen och panerad är den fanimej oslagbar :)! Även gädda i rätt storlek är helt ok enligt mig.

Om industrin/handlarna själv började att informera mer och försöka styra utvecklingen (som Vidlund nu försöker göra) så kanske en förändring sakta men säkert kan börja av attityden till dessa fiskar som matfiskar, här på västkusten är utbudet av insjöfisk ganska begränsat upplever jag det som men det är klart, köper ingen  fisken man lägger fram så klart att man inte satsar på dessa ater utan kör det som folk helst uppenbarligen vill ha, nämligen det vanliga som man känner till och är bekväm med... Gissar att man äter mer insjöfisk i Stockholm än Gbg, av naturliga skäl, eller?

Hoppas jag springer på någon rökt brax så man kan prova, annars får man väl röka sig en själv nu i sommar när värmen ligger på och feederspöt åker fram :ph34r:...

Edited by Kricke26

Kan någon förklara "vattna ur". Jag har en fördom om att braxen smakar sumpigt. Vattnar man ur för att ta bort den smaken?

iPhone

Beskriv hur den smakar! Jag blir nyfiken.

Skulle kännas bra att fiska upp sin egen mat i större utsträckning.

iPhone

Sätta ord på en smak......   vete fn om jag kan beskriva det bättre än att den smakar brax, den har ju sin egen smak, är ganska fet men inte riktigt som ålen.

Rökig förstås...  sorry Martin men jag kan inte bättre , du får prova själv helt enkelt!     :)

Att den skulle vara "sumpfisk" tycker jag inte, precis som öringen äter den nog det mesta, kan ju fångas både på nymf och spinnare!!

För ca 40 år sedan var jag mycket i Roslagen, där åts det inkokt brax ibland och vad jag kan minnas funkade även det bra!!

Brax och Sutare är ju inhemska arter man kan fiska efter själv och som jag absolut kan tänka mig att äta. Problemet rent allmänt tror jag ligger i att de skall vattnas ut ett par dagar vilket gör det hela till ett litet projekt om man vill få till en bra smak på fisken. Om det såldes rökt färdig fisk i fiskbilen kanske jag skulle köpa och testa, men jag har aldrig sett dessa arter till försäljning vad jag kan påminna mig om, vare sig råa eller rökta... I Tyskland, Polen, Kina osv finns dessa arter samt Karp i överflöd så där förstår jag att man äter dem utan att blinka...

Fiskarbröderna hade iaf förr alltid levande karp till jul och påsk, vet inte hur det är idag.

Finsk brax från i somras. Som vi trodde var brax i alla fall. Lahna... Vi borde kanske ha ätit den? IMGP0408.jpg

Ser ut som en id!    :)

Funkar säkert det med.

Jo, det trodde vissa när jag postade bilden första gången i somras. Jag vet inte själv. Men den går säkert att röka.

Brax i klara sjöar kanske går att tillaga direkt? Jag har noll koll på detta då det är nya matfiskar för min del, men skall faktiskt prova nu i sommar, är det inkokt eller rökt som gäller då alltså, kokt eller stekt känns fortfarande lite funky :wacko:, men det är säkert den där ingrodda fördomen som spökar igen... :) Skall hålla ögonen öppna efter dessa fiskar hos fiskhandlaren, det kan mycket väl vara så att jag missat dom helt enkelt...

Sätta ord på en smak......   vete fn om jag kan beskriva det bättre än att den smakar brax, den har ju sin egen smak, är ganska fet men inte riktigt som ålen.

Rökig förstås...  sorry Martin men jag kan inte bättre , du får prova själv helt enkelt!     :)

Att den skulle vara "sumpfisk" tycker jag inte, precis som öringen äter den nog det mesta, kan ju fångas både på nymf och spinnare!!

För ca 40 år sedan var jag mycket i Roslagen, där åts det inkokt brax ibland och vad jag kan minnas funkade även det bra!!

Kan någon förklara "vattna ur". Jag har en fördom om att braxen smakar sumpigt. Vattnar man ur för att ta bort den smaken?

iPhone

Fisk som går i dammar eller bökar runt mycket i bottensediment brukar man hålla i rent vatten i badkar osv, just som du säger för att få bort den sumpiga smaken...

Ser ut som en id!    :)

Funkar säkert det med.

Tyckte oxå den såg ut som en id... :)  Mindre honfiskar kan se ut lite åt det hållet i sjöar utan mycket gädda i dock...

Edited by Kricke26

Brax i klara sjöar kanske går att tillaga direkt? 

Fisk som går i dammar eller bökar runt mycket i bottensediment brukar man hålla i rent vatten i badkar osv, just som du säger för att få bort den sumpiga smaken...

Jag har absolut dålig koll på saken men den rökta jag åt drog jag själv upp i Västra Ringsjön, en grund och grumlig sjö i Skåne.

Den gick direkt från fångst till rökeriet, låg förmodligen i saltlag innan den röktes.

Jo, det trodde vissa när jag postade bilden första gången i somras. Jag vet inte själv. Men den går säkert att röka.

post-9847-0-75728600-1364642581_thumb.jp

Här nere får man dem ibland vid Öringfisket på kusten.

Jag ska testa att röka en.

post-9847-0-75728600-1364642581_thumb.jp

Här nere får man dem ibland vid Öringfisket på kusten.

Jag ska testa att röka en.

Vilken en!

Kollar man på fiske-tv från andra länder, t ex Australien, fiskar de ofta efter havsbrax (sea bream) och en stenhård variant som heter black bream. Har också sett att havsbrax äts. Som jag förstår det hör de till samma släkte, det är inte bara namnet de har gemensamt.

Jag börjar nästan tycka att gädda är godare än abborre. Färsk i alla fall.

Folk från andra länder tar som sagt gärna upp alla möjliga fiskar. Även små, som vi tar upp strömming. Runt medelhavet är friterad hel småfisk vanligt. Har ni tips på hur man kan hantera (rensa/inte rensa, tillaga hel) fisk som är för liten för att filéa?

iPhone

förmodligen menas att man låter de gå i rent vatten ett par dagar. jag vet tex att tidigare nämnda polacker ibland (iallafall förr) hade julakarpen i badkaret ett par dagar (levande alltså). Tror knappast att ett par dagar kan göra något för smak som satt sig i köttet under uppväxten men det känns kanske bra

som barn åt jag allt jag fiskade upp. Min ömma moder rensade 5cm mörtar och annat "skit" med pincett och smörstekte dem till mig (stuvad tånglake smakade sådär). Brax minns jag som väldigt benig men vi hade ingen koll på hur man bäst rensade den skulle jag tro. Man ser ju ofta folk i våra storstäder som metar upp allsköns vitfisk och har kassar fulla. De borde ha expertis i hur man tar tillvara på denna outnyttjade resurs.

Du har käkat ålakusa alltså, d lät inte gott alls!

Fick mina föräldrar att steka ett gäng snultror jag släpade hem när jag va mindre, det slutade med en repremand om vilka fiskar som skulle tas med hem framöver, snultror gick bort... :)

Kan man rensa vitfisk på ett sätt där alla ben tas ur, eller ingår det liksom i själva upplevelsen att sitta och pilla, typ som i de länder där man äter sparvar tex, det är inte mycke kött på dom men ändå sitter folk där och tuggar och pillar? Jag tror att det är svårt eftersom fisken inehåller MYCKET ben helt enkelt...

som barn åt jag allt jag fiskade upp. Min ömma moder rensade 5cm mörtar och annat "skit" med pincett och smörstekte dem till mig (stuvad tånglake smakade sådär). Brax minns jag som väldigt benig men vi hade ingen koll på hur man bäst rensade den skulle jag tro. Man ser ju ofta folk i våra storstäder som metar upp allsköns vitfisk och har kassar fulla. De borde ha expertis i hur man tar tillvara på denna outnyttjade resurs.

Edited by Kricke26