Hoppa till innehåll

Fiskar familjen?


FredrikLovéus

Recommended Posts

Liksom många andra är det sonen och jag som tycker fiske är kul. Som det ser ut nu blir han med ungefär hälften av gångerna men vad det blir i slutändan får vi se, han skall fylla 7 och mycket kan hända. Jag tänker inte tvinga med sonen då jag tror det kan bli fel. När jag själv var barn (nu lät jag gammal) var jag den enda i familjen som fiskade men jag fastnade ju ändå.

 

När det kommer till kärestan så har hon inget större intresse annat än att meta lite ibland. Jag har inte riktigt förstått hennes resonemang då hon blir rastlös av att fiska men kan slappa i solen både en och två timmar. Jag har dock fått se henne drilla en gädda som tyvärr släppte. Under drillningen visade hon samma fokus och spänning som vem som helst av oss. När gädda släppte var det inte heller långt från att hon slängde spöt i sjön så nog finns där något bara hon gav det en chans.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frun är totalt ointresserad, hon fiskade mycket när hon var mindre men sen så kom hästar in i bilden och förstörde allt... Dottern har precis fyllt 8 och börjar bli mer och mer intresserad, hon är ofta med och pimplar, metar och har börjat få in tekniken med haspel nu så hon kan fiska lite gädda till våren. Har en son på 4 år som varit med och metat några vändor men tålamodet i den åldern är väl inte det bästa. I övrigt i släkten så har jag fyra totalt fiskegalna kusiner och en flugtok till svärfar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hustrun skrattar och säger: -"Det är kul att du har en hobby. Tält och mygg är inte min grej. Fiska du, så tar jag med mig barnen till Grekland i höst." 

Vad gäller barnen så bestämde jag mig tidigt för att jag aldrig tänkte "tvinga" med mig dem på fiske, men om de själva frågade.... Ni förstår säkert hur lycklig jag blev när min tioåriga dotter ville börja binda flugor i vintras. Nu har hon även bestämt att bara vi två skall åka till Älvdalen en sväng i sommar. Oj-oj-oj, vad hon får vrida om min arm. Kastträningen inleds på gräsmattan om någon vecka.

 

/Järk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt ex var under dom 13 åren vi var tillsammans aldrig med på en enda fisketur. Hon hade dock stor förståelse för att jag ville fiska och hade inga problem att släppa iväg mig på mina årliga Lapplandsresor mm. Min dotter på 13 och min som på 11 var intresserade när dom var yngre men har helt tappat intresset. Kommer dock aldrig att tvinga på dom mitt intresse. Tänk dock att ha flugfisket gemensamt med sina barn, vad grymt det hade varit. Det skulla man kunna ha med sig hela livet. Eftersom man är ute på marknaden igen så hade det ju varit fantastiskt att hitta en ny kvinna som gillar att vara ute i naturen men dom växer inte på träd kan jag säga :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min fru är fullkomligt ointresserad och nästan helt oförstående. Däremot gillar min sexåriga son att fiska, han fick sitt första spinnspö förra året.

Kan lova att lyckan var total förra året när sex vuxna och han dörjade makrill och han fick mer än oss andra tillsammans.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig handlar fisket om att få egentid, något som är viktigt för att vara en bra far, bra man och bra på sitt arbete. Fattar faktiskt inte varför man ska ha med familjen på fiske. Kan inte tänka att våra fruar vill ha med oss på hästpass, gympass och dyligt. Men visst har barnen fiskat och de får följa med om de frågar men de gör de sällan. Träffa en kille som var tvingad av sin fru att ha med barn på sin veckoresa till Norge, han led och har nog slutat och fiska, stackarn! Han skulle gjort sig kvitt med det fruntimmret i stället! Min fru låter mig ha mitt och hon har sitt och däremellan hjälps vi åt med barnen (som numera är ganska stora) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med barn som gillar att fiska är att när man vill fiska "på riktigt" så måste man smyga för barnen...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Har hänt många gånger när man var mindre att pappa sa att han skulle ut med kompisarna och istället drog och fiska. blev lika föbannad varje gång han kom med en fisk hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var faktiskt min fru som fick in mig på flugfiske. Nu tycker hon däremot att det har gått totalt överstyr för mig men har fortfarande förståelse:-)

Min 3,5 åriga dotter fick sitt första metspö i somras som jag gladeligen lackade rosa efter hennes direktiv:-) Pojken på ett får nog vänta ngt år till. Det är naturligtvis helt på deras villkor om de vill följa med på fiske eller inte.

Vi försöker att inte bli för bekväma och skippa fisketurerna nu när man har småbarn utan åker ngn gång per sommar med husvagn och familj. Jag låter då min fru få förtur till fisket medan jag byter blöjor och gör annat för att sysselsätta barnen. Det svider naturligtvis att inte få fiska när man står där vid vattnet men ser det som en investering för att kunna fortsätta åka på mina egna laxturer:-)

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min familj händer det ytterst sällan att någon mer än jag fiskar, de få gånger någon följer med och verkligen fiskar så är det någon av ungarna (son 19, dotter 14).

Fram tills för ett par år sedan brukade någon av ungarna följa med på laxveckorna i norge, det var jättekul fast de gjorde mest andra saker än att fiska. Nu har båda vuxit ifrån det och jag saknar faktiskt att ha dom med.

 

När min sambo och jag började plocka svamp så var hon negativt inställd men följde ändå med för att hon gillar naturen. Efter ett par tillfällen så var hon helt tokig i att plocka svamp och kan nu gå ut själv med hunden och komma tillbaka med en massa kantareller. Jag är övertygad om att hon skulle vara likadan med fisket om jag fick henne att prova på, men det är inget jag tänker försöka övertala henne till. Jag föredrar att ha fisket för mig själv och någon gång då och då få med något av barnen, men min sambo får inte följa med då jag anser att förhållandet mår bra av att man har lite olika intressen och att man inte gör allt tillsammans. Möjligen får hon följa med på en kort sväng efter havsöring, men då får hon inget spö utan får läsa en bok i det sköna vädret (livsfarligt om hon skulle få smak på fisket vilket jag misstänker hon skulle få så fort hon fångat en fisk).

 

Sedan tycker hon precis som jag att man faktiskt mår bra av lite tid var för sig, ibland är det skönt att längta efter varandra och inse att man inte kan ta varandra för givet, så att jag åker iväg och fiskar några timmar eller några veckor är inga som helst problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig handlar fisket om att få egentid, något som är viktigt för att vara en bra far, bra man och bra på sitt arbete. Fattar faktiskt inte varför man ska ha med familjen på fiske. Kan inte tänka att våra fruar vill ha med oss på hästpass, gympass och dyligt. Men visst har barnen fiskat och de får följa med om de frågar men de gör de sällan. Träffa en kille som var tvingad av sin fru att ha med barn på sin veckoresa till Norge, han led och har nog slutat och fiska, stackarn! Han skulle gjort sig kvitt med det fruntimmret i stället! Min fru låter mig ha mitt och hon har sitt och däremellan hjälps vi åt med barnen (som numera är ganska stora) :)

 

Hjälpte min fru med våra hästar i 15 år. Både skötsel och ridning :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sambon var ute med mig 2 ggr 2010 och fick en fin gädda på över 10kg men har inte varit med mig sen dess. Hon tycker det är tråkigt och är inte direkt skogsmänniska. På detta så klankar hon ner på mina inköp av allt som har med fiske att göra, "det var väl onödigt" 

 

Vet inte om jag borde tacka henne för att jag inte alls köper lika mycket prylar jag vill ha eller om ja borde vara förbannad...just idag är jag förbannad för det var ingen som buda på cane spö't från mälardalens canebyggare på mässan med tillhörande rulle... den var ju en riktig skönhet och rullen likaså.. hade passat så fiiiint hemma hos mig :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en förstående sambo som tyvärr inte förstått tjusningen med flugfiske. Personligen skulle jag hemskt gärna vilja att hon delade detta intresse med mig, men framförallt vill man ju inte att hon ska gå miste om flugfiskets underbara värld.

Hon följer dock gärna med ut ibland, med kamera och kanske en bok. Har två döttrar också på 15 och 16 år som tycker att det är kul att följa med ut och fiska med pappa, men fiskeintresset är nog ganska svagt. Tror det är naturen och grillningen som dem uppskattar mest. Försöker lite försiktigt att få dem bitna, men vill inte "tjata"... Någon som har nåt tips?

Egen tid får jag på jobbet så att det räcker..

Men det mesta fisket bedrivs ensam.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

I min familj så är min fru minst intresserad, min dotter på 6 år vill bara fiska om hon får låna mitt flugspö! :D Hon lyckades faktiskt att fånga några små harrar i Vojmån i somras.

Min pojk på 8 år är en helt annan sak. Helt tokig i fiske. Och sedan sommaren vägrar han att fiska med annat än flugspö. Han har varit med på nästan alla mina havsöringsturer nu på hösten. Blåser det kuling? skiter han i, han SKA fiska med flugspö, gör det och gnäller inte :D 

Hittills gäckar havsöringen honom på fluga (fått flera på spinn) men harr, rb och makrill har han fått. Han har fått ett par vadare också, men ibland blir det för djup för honom, så ser ni en flugfiskare på västkusten med spö i ena handen och en unge över axeln så är det nog jag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min sambo är inte särskilt intresserad av fiske. Det händer att hon följer med ut i båten och kastar lite med en spinnare. Någon gång har hon varit med ut till medlemssjön för att prova flugfisket. Men då gav hon upp innan hon hållt i spöt för att det såg för krångligt ut. Så nu är hon inte med så mycket längre.

Men, hon är väldigt förstående och tycker det är kul att se hur mycket gladare jag blir när jag får vara ute och fiska mycket. Det gör det hela så mycket lättare. :)

 

Hoppet just nu är att få brorsdottern intresserad. Vi gjorde en mobil åt hennes lillebror av jiggar, vilken hon älskade. När hon var hemma hos oss sist var jiggar den absolut bästa leksaken, för de såg ut som fiskar. :) I sommar blir det dags för den första båtturen, vilket hon redan pratar om. Så nog ska vi kunna få henne fiskeintresserad så småningom. :) Men det är ju inget som ska tvingas fram, utan det måste få komma av sig själv. Får man det att se så roligt ut som möjligt när man pratar om det, och se till att fokus är på att ha roligt när man är ute, så kommer säkert intresset efter ett tag. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frugan var med 11 dagar på Sandåslandet för några sedan. Det blev en ganska tuff resa där vi låg inblåsta 3 dygn och det var mycket mygg det året. Vi såg inte en kotte på hela tiden. Hon gnällde inget men hon har aldrig velat följa med på en enda liten fisketur efter det. Rätt skönt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en tjej för några år sedan som jag drog med till Jämtland- det tog slut direkt efteråt.

Frugan jag har nu har jag tagit med för många år sedan- hon sov mest hela tiden.

Mina döttrar har jag tagit med mig- de fångade mest grodyngel.

Om några år ska jag ge min 2-åriga pöjk chansen...visar inte han intresse, så ger jag upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frugan är måttligt intresserad, men det händer att hon följer med till närmsta P&T-vattnet och bottenmetar under tiden hon läser en god bok, om det är bra väder.

Dotter på snart 5 år är däremot helt fast i fisket, hon följer ibland med till fiskeklubben på flugbindarkvällarna och har fått flera regnbågar på egenbundna flugor med bombarda.

Om hon vill nästa år ska jag köpa ett lämpligt flugspö till henne hade jag tänkt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...