Hoppa till innehåll

En ny rulle av Christian och Anders "Reelmaker" Schagerström


Christian

Recommended Posts

Den här rullen har Anders och jag hållit på med i nästan två år. VI har skickat bilder och material till varandra, utvärderat prototyper och diskuterat detaljer till förbannelse. Allt i jakten på den perfekta flugrullen. 

 

Arbetstiteln i mitt huvud har varit "The Can" - som en hyllning till klassiska amerikanska sk Tuna Can Reels från 60/70-talet. Jag har designat den, och Anders har byggt den. Jag har velat göra en klassisk, minimalistisk rulle med ett eget uttryck som inte citerar klassiker för mycket. Materialval och gravering har varit två sätt att hitta ett eget uttryck. Jag har närstuderat mina favoritrullar och försökt att ta med det bästa från var och en, och förebilderna är jämnt spridda från den senaste hundra åren. 

 

Storleken är avsedd för klass 3/4/5. Det är en click & pawl rulle med en bromsmekanism i acetal som ger ett behagligt plastknarr, runt ett enkelt självsmörjande glidlager i JM7. Fast broms som går trögare utåt än vid invevning, och som kan vändas om man har en bromsklack för rätt riktning. Rullfoten är Ingvar Nilssons design tillverkad i JM7,  stativet är i anodiserad 6082-T6 aluminium, och spolen är tillverkad av konstruktionsplasten PEI. Rullen väger 96g, med en spoldiameter på 72mm och spolbredd på 17mm.

 

Tack Anders! :)

 

Christian

 

IMG_3948_zps2da14250.jpg

 

IMG_3949_zpsb12a9998.jpg

 

IMG_3954_zps9d0f1d3e.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här rullen har Anders och jag hållit på med i nästan två år. VI har skickat bilder och material till varandra, utvärderat prototyper och diskuterat detaljer till förbannelse. Allt i jakten på den perfekta flugrullen. 
 
Arbetstiteln i mitt huvud har varit "The Can" - som en hyllning till klassiska amerikanska sk Tuna Can Reels från 60/70-talet. Jag har designat den, och Anders har byggt den. Jag har velat göra en klassisk, minimalistisk rulle med ett eget uttryck som inte citerar klassiker för mycket. Materialval och gravering har varit två sätt att hitta ett eget uttryck. Jag har närstuderat mina favoritrullar och försökt att ta med det bästa från var och en, och förebilderna är jämnt spridda från den senaste hundra åren. 
 
Storleken är avsedd för klass 3/4/5. Det är en click & pawl rulle med en bromsmekanism i acetal som ger ett behagligt plastknarr, runt ett enkelt självsmörjande glidlager i JM7. Fast broms som går trögare utåt än vid invevning, och som lätt kan vändas. Rullfoten är Ingvar Nilssons design tillverkad i JM7,  stativet är i anodiserad 7075 aluminium, och spolen är tillverkad av konstruktionsplasten PEI. Rullen väger 96g, med en spoldiameter på 72mm och spolbredd på 17mm.
 
Tack Anders! :)
 
Christian
 
IMG_3948_zps2da14250.jpg
 
IMG_3949_zpsb12a9998.jpg
 
IMG_3954_zps9d0f1d3e.jpg

Nice work ! Tight lines !  Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där var en fantastiskt fin rulle, brukar tycka om hantverket och de rena linjerna men inte så att jag alltid tittar om och om igen... är väl kanske inte vuxen nog men denna fick mig att göra just detta. Kontrasterna mellan bak och framsida dels färgmässigt men också med den släta kontra graverade baksidan var mycket smakfullt. Och sedan tyckte jag metallerna gifte sig fint med det övriga och gav en smakfull harmoni.

Jag gillar att det till ögat en enkelhet men man vet att varje detalj är igenomtänkt i minsta detalj, det är hantverk det.

 

Mycket smakfull kombination med det fina spöt också :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...