Hoppa till innehåll

sportfiskarnas delaktighet i tex mörrums mynning mm


sasse

Recommended Posts

Jag tycker att sportfiskarna varit väldigt frånvarande och avsaknaden av hjälp, stöttning och support vid viktiga fiskefrågor (tex diskussionen ang fria fisket i Östergötland 2008/09)

Men jag blev väldigt glad när jag såg och hörde om sportfiskarnarnas initiativ och köp av fiskerätten vid Mörrums mynning.

 

Hur är tanken att vidareutveckla det och gå vidare med likande projekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Sasse!

 

Kul att du gillar köpet av fiskerätten vid Mörrums mynning. Vår ambition är att så snart det går skapa fri lejd för all vild lax i Mörrumsån genom liknande åtgärder. Vi har bra koll på vilka fiskerätter som finns och har kontakt med dem som innehar fastigheterna. Vi har nyligen också skapat en stiftelse, Stiftelsen för Östersjölaxen som när den blir operativ inom några månader kommer att arbeta med inlösen längs hela den svenska östersjökusten. I första hand kommer vi försöka köpa ut rättigheterna, i andra hand arrendera på så lång tid som det går. När det gäller det fria handredskapsfisket så kom ju det till 1985 genom omfattande lobbyarbete i ett tiotal år från förbundets sida. Vi har därefter försvarat det framgångsrikt trots många försök att avskaffa det eller åtminstone göra inskränkningar. Just fallet Östergötland känner jag inte till, det får du gärna utveckla.

 

Hälsningar Stefan Nyström, Generalsekreterare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag hur starka era ekonomiska resurser är för den här typen av projekt men jag kan tänka mig att de finns lokala intressenter som kan tänka sig att skjuta till med pengar för inlösen av specifika åar mm. Är det möjligt för privatpersoner och företag att skänka pengar till Sportfiskarna och ni öronmärker pengarna för bruk vid ett specifikt vatten/projekt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Sasse!

 

Kul att du gillar köpet av fiskerätten vid Mörrums mynning. Vår ambition är att så snart det går skapa fri lejd för all vild lax i Mörrumsån genom liknande åtgärder. Vi har bra koll på vilka fiskerätter som finns och har kontakt med dem som innehar fastigheterna. Vi har nyligen också skapat en stiftelse, Stiftelsen för Östersjölaxen som när den blir operativ inom några månader kommer att arbeta med inlösen längs hela den svenska östersjökusten. I första hand kommer vi försöka köpa ut rättigheterna, i andra hand arrendera på så lång tid som det går. När det gäller det fria handredskapsfisket så kom ju det till 1985 genom omfattande lobbyarbete i ett tiotal år från förbundets sida. Vi har därefter försvarat det framgångsrikt trots många försök att avskaffa det eller åtminstone göra inskränkningar. Just fallet Östergötland känner jag inte till, det får du gärna utveckla.

 

Hälsningar Stefan Nyström, Generalsekreterare

 

 

Bra svar. Såg eller hörde något om att huset som ingick i köpet av marken skulle användas till någon verksamhet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det krävs såklart mycket stora resurser som vi i dagsläget saknar. En viktig del i stiftelsens arbete framöver kommer att vara just fund-rising, redan har det kommit in flera hundra tusen genom att vi berättade om att stiftelsen finns i förra numret av Svenskt Fiske. Det finns två möjligheter att stödja vårt praktiska arbete. 1. Skänka pengar till Stiftelsen för Östersjölaxen, BG 885-6197. Då vet man att pengarna går till att rädda vildlaxen, men det går ännu inte att öronmärka pengarna för någon viss laxälv- men det kommer att vara möjligt framöver. 2. Man kan skänka pengar till vår fiskevårdsfond, Plusgiro 899843-7 och då går pengarna oavkortat till praktiskk fiskevård som genomförs av frivilliga krafter ute i våra klubbar och distrikt. Om man inte vill skriva av uppgifterna just här och nu, så finns uppgifterna på www.sportfiskarna.se under avsnittet Miljö och fiskevård. Hälsningar Stefan

Nu vet inte jag hur starka era ekonomiska resurser är för den här typen av projekt men jag kan tänka mig att de finns lokala intressenter som kan tänka sig att skjuta till med pengar för inlösen av specifika åar mm. Är det möjligt för privatpersoner och företag att skänka pengar till Sportfiskarna och ni öronmärker pengarna för bruk vid ett specifikt vatten/projekt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det ingår visst ett litet hus också. En del i avtalet med tidigare fastighetsägare var att han har nyttjanderätt i ytterligare 10 år, dock inte exklusivt utan efter samråd med oss men själva har vi inga planer utan stugan kom liksom med på köpet. Poängterar gärna i sammanhanget att vi i samband med köpet säkrat strandskyddet för evig framtid- alla är välkomna ut i naturen på förbundets mark :D

Bra svar. Såg eller hörde något om att huset som ingick i köpet av marken skulle användas till någon verksamhet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart vänder man sig om man vill delta ideelt i ert fiskevårdsarbete på lokal basis?

 

Hej Jonas!

Du kan t ex kontakta en sportfiskeklubb i din närhet eller gå in på Sportfiskarnas hemsida och se vilka klubbar som finns i närheten och sedan kontakta någon av dem. Har man sedan ett bra förslag till ett fiskevårdsprojekt kan man söka pengar från Sportfiskarnas Fiskevårdsfond (info på hemsidan).

Hälsningar

Anders Karlsson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...