Jump to content
Sign in to follow this  
Kläckaren

Havsöringsfiske! Jag kastar in handduken...

Recommended Posts

Varför välja, när du kan ha allt det där?

Visst är det kul att få drilla så att man har träningsvärk ibland. Men varje gång?

Variera fisket så ökar nog behållningen av båda...

tycker det är härligt å höra om massa bomturer å misslyckade fisken då man alltid annars hör om alla andras superfisken,, så för mej gör en sån här tråd bara att man kanske orkar ge sig ut ett pass eller 2 till för å fånga den lille silvrige fan :)

För några år sen var jag på väg att ge upp över 30 års flugfiskande.

Men inte på grund av utebliven fisk eller så.

Jag var bara så trött på alla utbyggda vattendrag, försurade åar, bäckar....för att sen ersättas av övergödda regnbågar och ett tivolifiske.

Resan till USA 2011 fick mig att känna lusten igen.

Nu ska jag testa på laxfisket och se vad det kan ge mig.

Räknar inte med några fångster överhuvudtaget.....det ska helt enkelt bli skoj med något nytt.

Så mig blir ni inte av med i alla fall  :)

Jag tycker inte att man ska vara så negativ över bompass. Visst känns det lite surt när det händer, där och då, men när det sedan smäller på en fin öring så blir känslan så mycket bättre. Lite som att dricka vatten, inte fan är det gott när man precis druckit, men om man är jäkligt törstig så är det himmelskt.

Hur kul är det att åka till säveån eller regnbågssjön och på förhand veta att man kommer att landa minst x(x) öringar?

Då är havsöringsfisket lite bättre och spänningen lite större för att inte tala om laxfisket där det är ännu glesare mellan huggen och där det kan smälla till ordentligt med en stor fisk som ger en fight som man inte glömmer i första taget.

Av alla fighter med öring i säveån kan jag faktiskt bara minnas två som lite spännande, i regnbågssjöarna minns jag inte någon som något speciellt. På kusten efter havsöringen minns jag ganska många och av laxfighterna minns jag merparten.

Det jag vill säga är att det lönar sig att inte ge upp, uthållighet betalar sig och förr eller senare så har du en riktig drömfisk på kroken. Det är bara en tidsfråga.

Hoppas att du dunkar i en rejäl fisk som bjuder upp till riktig kamp, då lär du få en karamell att suga på ett tag :)

De flesta som börjar fiska lax undrar nog ganska snart över vad de sysslar med. Men då gäller det att hålla ut tills den första hyggliga blanklaxen sitter på kroken för då inser man vad som är så speciellt med dessa fiskar.

Jag var bara så trött på alla utbyggda vattendrag, försurade åar, bäckar....för att sen ersättas av övergödda regnbågar och ett tivolifiske.

Räknar inte med några fångster överhuvudtaget.....det ska helt enkelt bli skoj med något nytt.

Hoppas att du dunkar i en rejäl fisk som bjuder upp till riktig kamp, då lär du få en karamell att suga på ett tag :)

De flesta som börjar fiska lax undrar nog ganska snart över vad de sysslar med. Men då gäller det att hålla ut tills den första hyggliga blanklaxen sitter på kroken för då inser man vad som är så speciellt med dessa fiskar.

Att få en lax ser jag som en bonus.

Och visst är det helheten med fisket som gör att man fortsätter att längta till varje ny säsong.

Med helheten menar jag vännerna, frisk luft, natur, kanske resor till fjärran land och mycket mycket mer än bara fångsterna.

Härligt att denna tråden tog sådan fart:)

Tror nog att det mest handlar om att jag inte är en streamerfiskare, inte att jag måste få fisk, fiskar aldrig streamer förutom vid havsöringsfiske.

Gillar finliret bättre, inte stå att dänga 1000 kast på en dag och byta ställe med 30 min mellanrum.

Det är väl skönt att vi är olika. Havsöringar är underbara fiskar, inget snack om saken.

Och det finns ingen ironi alls i min tråd :)

Härligt att denna tråden tog sådan fart:)Tror nog att det mest handlar om att jag inte är en streamerfiskare, inte att jag måste få fisk, fiskar aldrig streamer förutom vid havsöringsfiske.Gillar finliret bättre, inte stå att dänga 1000 kast på en dag och byta ställe med 30 min mellanrum.Det är väl skönt att vi är olika. Havsöringar är underbara fiskar, inget snack om saken.Och det finns ingen ironi alls i min tråd :)

Havsöring kan vara finlir med, det blir vad man gör det till.

Fiska med räkor ist, lite mer liknade nymf än streamer iaf :)

...och så har jag varit på min favoplats idag, 74 fiskar tagna på 2 timmar, 62 över måttet, 2 över 80 cm, 16 tappade och 358 efterföljare. Du måste vara på rätt plats i rätt tid, Jonas Bomfiskaren, hälsningar Bonde Bomfiskaren    :D  :D  :D

I odlingsdammen på pelletsimitation?

Havsöring är väll en jävla massa finlir, mer än att slänga ut en torris i en ström å vänta på att något ska ta den, är väll inte mer finlir än att hitta fina strömkanter och där lägga en fridriftande räka?

Pma mig Jonas, då kan vi ta en tur på lördag.

Varför inte försöka förändra istället för att ge upp och börja med bilbingo eller dyl?

Upp på barrikaden med Crister och Johan och de andra i älvräddarna eller försök bli Isabella Lövin manliga motsvarighet i politiken.

Antingen är man laxfiskare eller så är man inte det, det märks ganska snabbt :)

Angående havsöring så släppte jag det för länge sedan, iaf på ostkusten. För få och för många fiskar efter dem. Dessutom drar öringar som en påse fylld med vatten. När jag inte fiskar lax så blir det gädda på kusten istället. Fiskar gädda på "öringsställen" Mycket mer karaktär och attityd än trötting och då hugger det ibland :)

Jag gör snart som min kompis Richard, kastar in handuken vad det gäller havsöringsfiske!!

Har varit ute 6 gånger i år, fiskat bara kända havsöringslokaler söder om stan, norr om stan, på Tjörn etc

Och vad har jag fått, ett hugg, en fisk på 25 cm!!!!

Jag har väldigt svårt för att förstå tjusning med detta fiske, så många kast att min tennisarm börjar värka igen, bytt platser till förbannelse (har fått skoskav), tappat håvjävel, satt en fluga i nacken men jag är inte bitter......

Jag tror bara jag skall fiska båge hädanefter, och öring i strömmande vatten förstås, Säveån, Säveån, Säveån....

Jag lämnar härmed över havsöringarna till er andra.

Jonas Bomfiskaren

Framåt kompis!!

Jag gav ju inte upp fisket för att jag inte fick fisk, utan för att jag tröttnade på att stå och dänga i det stora havet. För mig blir havsfisket ogripbart på nåt sätt, och jag känner att jag hellre lägger mina timmar på fiske som jag tror att jag förstår istället för att vänta på att stå i en vik vid rätt tidpunkt. Jag har ju även slutat med streamer-fisket så varför skulle jag då stå med tunga grejer vid havet och just fiska på samma sätt. Nä, regnbågsfisket är mycket roligare, och snart kommer åarna igång.

Det finns de som älskar att stå vid kusten och jag har full respekt för dem, men det är inget för mig och jag saknar det inte ett dugg.

Tycker inte du skall lägga ner, koncentrera ditt havsöringsfiske till sommarkvällar, det är trevligare, roligare, mera fisk som vakar och så är dom fetare.

Trodde man fiskade för att få smygsupa och komma ifrån frugan och barnen, gytt ; )

Trodde man fiskade för att få smygsupa och komma ifrån frugan och barnen, gytt ; )

Fruga, vad är det?!? Är det inte en sån de hittade i avsnitt 17 av Arkiv X, säsong 4?

Ni har inte funderat på golf?

En härligt trevlig och glamorös fritidssysselsättning som rätt utförd kan generera en hel del pengar!

:wub:

Vilket drev! :D

Klart du skall fokusera på det fiske som ger resonans i själen och som du tycker är roligt och utmanande.

Själv finner jag inget konstigt i att släppa "dängandet" till förmån för att söka fisken i ett vatten man förstår och kan läsa med metoder man njuter av.

Det är något mycket speciellt med strömmande vatten, och snart är kläckningarna igång på allvar!

(sälj inte HÖ spöna, de funkar både som toppknutet mete åt ungarna och kan moddas till vadarstav.

Förresten kanske du står i en havsvik tids nog igen, du skall bara ha hunnit glömma varför det gick dig på nerverna)

Ni har inte funderat på golf?

En härligt trevlig och glamorös fritidssysselsättning som rätt utförd kan generera en hel del pengar!

:wub:

Min toursving ger mig då inga pengar! :(

Jag gör snart som min kompis Richard, kastar in handuken vad det gäller havsöringsfiske!!

Har varit ute 6 gånger i år, fiskat bara kända havsöringslokaler söder om stan, norr om stan, på Tjörn etc

Och vad har jag fått, ett hugg, en fisk på 25 cm!!!!

Jag har väldigt svårt för att förstå tjusning med detta fiske, så många kast att min tennisarm börjar värka igen, bytt platser till förbannelse (har fått skoskav), tappat håvjävel, satt en fluga i nacken men jag är inte bitter......

Jag tror bara jag skall fiska båge hädanefter, och öring i strömmande vatten förstås, Säveån, Säveån, Säveån....

Jag lämnar härmed över havsöringarna till er andra.

Jonas Bomfiskaren

att kasta in handuken efter "bara" 6 gånger. Är det inte väl lite för tidigt ..... Jag fick min första fisk efter nästan 1 år. Ingeting är perfekt ...

:unsure: