Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fjällfiske spö?

Featured Replies

Hej,

Jag flyttar nu i sommar upp till västerbottniska fjällen, mesta dels för fiske,

började förra sommare så är lite halvtaskig på att veta vad jag berhöver.

har hittills bara fiskat med ett klass 8 spö, känner att jag vill ha någonting mindre uppe i fjällvärlden,

så då kommer jag till min fråga vad ska jag ha?

klass 3? 4? 5? 

längd? 

hur många delar? kommer gå ganska mycket så fler delar?

Min budget är upp mot 3000 om det är så att ni känner er manade att tipsa om ett spö.

Tackar och bockar för alla möjliga tips

Kolla om du kan hitta ett begagnat Sage Z-axis 9´#5  4-delat.  Det spöt kommer du långt med!

Ska du vandra mycket och är mån om packbarhet & prestanda är nog ett Sameo Globetrotter #6 8,6 ft något för dig.

Guide på Grönland under somrarna.

Har du några frågor om fisket på Grönland eller undrar du hur du ska gå tillväga för att testa på detta häftiga fiske: kontakta mig.

Ismo slår huvudet på spiken i sitt inlägg. Fjället är lynnigt, vindarna får snabbt fart och det är ont om lä. Då kommer du inte långt med låga linklasser. Ett #6 hade jag tidigare som allround, i år åker nog sjuan med. En fyrdelad niofotare har jag inga betänkligheter om, spöt fästes ju enkelt på ryggan.

Skitfiske!

"O, sir, doubt not that Angling is an art; is it not an art to deceive a trout with an artificial fly?"

~ Isaak Walton

Åker alltid med 2 spön, ett 8' #4 (torrflugor) o ett 9' #5 (nymph/streamer) o till detta har ja två linor beroende lite på väder, blåsigt = kort klump, bra väder så sitter de en Rio gold el en Gl Highwater på! Detta är enligt mitt tycke!!

Jag kör endast med 9" 5or och jag har aldrig kännt att jag har behövt nått annat på fjället, blåser det för mycket tar jag hellre en tupplur, en bira eller ger mig ut på äventyr i närområdet till fots. 

Forslöf

- När jag kom hem var namnskylten borta på dörren och låskolven var utbytt.

- Men du kom ju hem bara efter tio dagar?

- Nej nej förfan, jag kom hem den sjunde oktober

Kör oxå 

Jag kör endast med 9" 5or och jag har aldrig kännt att jag har behövt nått annat på fjället, blåser det för mycket tar jag hellre en tupplur, en bira eller ger mig ut på äventyr i närområdet till fots. 

Forslöf

kör också nästan bara 5a spö fast 8fot, vad är för och nackdelarna 8`kontra 9` , äger bara ett 8 fot, försöker att få en anledning att skaffa ett 9 fot  :)

Livet börjar efter 30 meter.

Ja, linan gör ju mycket för vinden. Tyngdpunkt långt fram gillar iaf jag när det blåser.

Kör oxå 

kör också nästan bara 5a spö fast 8fot, vad är för och nackdelarna 8`kontra 9` , äger bara ett 8 fot, försöker att få en anledning att skaffa ett 9 fot  :)

Jag är så invand på nio fotare och tycker att det känns bäst bara, jag tror skillnaden på en 8 & 9" sitter i huvudet. Smaksak :)

Forslöf

- När jag kom hem var namnskylten borta på dörren och låskolven var utbytt.

- Men du kom ju hem bara efter tio dagar?

- Nej nej förfan, jag kom hem den sjunde oktober

Håller med föregående talare om att två spön är optimalt. Skulle jag bara använda ett spö skulle jag satsta på ett TFO BVK 8.6 fot #4. Detta spö är enligt mig ett riktigt fint och extremt prisvärt allround spö som klarar de mesta flugorna och förhållanden för fjällvärldens fiske. Vill dock poängtera vilka fler säkert också kommer göra att spösmaken är väldigt personlig och vad som passar mig behöver nödvändigtvis inte passa dig.