Jump to content
Sign in to follow this  
AndreasH

Fjällfiske spö?

Recommended Posts

Hej,

Jag flyttar nu i sommar upp till västerbottniska fjällen, mesta dels för fiske,

började förra sommare så är lite halvtaskig på att veta vad jag berhöver.

har hittills bara fiskat med ett klass 8 spö, känner att jag vill ha någonting mindre uppe i fjällvärlden,

så då kommer jag till min fråga vad ska jag ha?

klass 3? 4? 5? 

längd? 

hur många delar? kommer gå ganska mycket så fler delar?

Min budget är upp mot 3000 om det är så att ni känner er manade att tipsa om ett spö.

Tackar och bockar för alla möjliga tips

Finns inga FJÄLL-fiskespön! ...allt mellan #4-7 beroende på hur vädret är!..är bra...så 2st spön räcker...#4-5 ..å #6-7...då täcker du allt.

Finns säkert BRA spön för runt 1500:- klassen!....men då får andra flika in.

Kolla om du kan hitta ett begagnat Sage Z-axis 9´#5  4-delat.  Det spöt kommer du långt med!

Ska du vandra mycket och är mån om packbarhet & prestanda är nog ett Sameo Globetrotter #6 8,6 ft något för dig.

Ismo slår huvudet på spiken i sitt inlägg. Fjället är lynnigt, vindarna får snabbt fart och det är ont om lä. Då kommer du inte långt med låga linklasser. Ett #6 hade jag tidigare som allround, i år åker nog sjuan med. En fyrdelad niofotare har jag inga betänkligheter om, spöt fästes ju enkelt på ryggan.

Skitfiske!

Åker alltid med 2 spön, ett 8' #4 (torrflugor) o ett 9' #5 (nymph/streamer) o till detta har ja två linor beroende lite på väder, blåsigt = kort klump, bra väder så sitter de en Rio gold el en Gl Highwater på! Detta är enligt mitt tycke!!

Jag kör endast med 9" 5or och jag har aldrig kännt att jag har behövt nått annat på fjället, blåser det för mycket tar jag hellre en tupplur, en bira eller ger mig ut på äventyr i närområdet till fots. 

Forslöf

• Like 1

Kör oxå 

Jag kör endast med 9" 5or och jag har aldrig kännt att jag har behövt nått annat på fjället, blåser det för mycket tar jag hellre en tupplur, en bira eller ger mig ut på äventyr i närområdet till fots. 

Forslöf

kör också nästan bara 5a spö fast 8fot, vad är för och nackdelarna 8`kontra 9` , äger bara ett 8 fot, försöker att få en anledning att skaffa ett 9 fot  :)

Kör oxå 

kör också nästan bara 5a spö fast 8fot, vad är för och nackdelarna 8`kontra 9` , äger bara ett 8 fot, försöker att få en anledning att skaffa ett 9 fot  :)

Jag är så invand på nio fotare och tycker att det känns bäst bara, jag tror skillnaden på en 8 & 9" sitter i huvudet. Smaksak :)

Forslöf

Håller med föregående talare om att två spön är optimalt. Skulle jag bara använda ett spö skulle jag satsta på ett TFO BVK 8.6 fot #4. Detta spö är enligt mig ett riktigt fint och extremt prisvärt allround spö som klarar de mesta flugorna och förhållanden för fjällvärldens fiske. Vill dock poängtera vilka fler säkert också kommer göra att spösmaken är väldigt personlig och vad som passar mig behöver nödvändigtvis inte passa dig.