Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja, satt och tänkte över boobie flugorna om man kunde göra dom på något annat sätt istället.

Om man tar boobien som den egentligen är men istället för ögonen kör en "ryggsköld" i foam so borde den ju flyta men frågan är ju om detta är något som fisken skulle rata eller om det kanske inte gör någon större skillnad utan bara ser lite mindre hemskt ut :)

Om man tar en lite mindre ryggsköld och gör den lite mer som en flickslända kanske?

exempelvis som de här varianterna. satte ihop dom lite snabbt för att visa tanken.

kom gärna med idéer eller erfarenheter.

post-15918-0-30449400-1367357088_thumb.j

Posted

Jag kör den linjen :)

Senast idag fick jag tre bågar på en flicksländenymf! Jag har flicksländenymfer, montana, corixa och vanliga nymfer. Alla bundna med rygg och vingsäck i foam (förutom corixan som saknar vingsäck). Jag tycker att det är mycket roligare att fiska med dessa än med stora färggranna boobies.

Något att tänka på är att ju mindre flytkraft en fluga har ju tunnare tafsspetts behövs för att behålla boobie-funktionen.

• Like 1
Posted

Härligt att du redan testat , då vet jag ju att det funkar i alla fall :)!

Har du kanske någon bild eller beskrivning på flicksländan du kör med, hade varit roligt att se ?

Posted

Här är en variant som jag provat både som sjösandsländenymf(bilden) och i olive nyans

som flickslända. De senaste dagarna har mina sk Mini-boobies, bundna med "ögon"

av foamcylindrar i 3 eller 4mm diameter. Funkat grymt bra, fiskad strax under ytan med

handtwist.

post-6242-0-19267400-1367432992_thumb.jp

Posted

Jag drog fisk på en sådan idag, orange Marabou som stjärt, orange icedub dom kropp, gummiband och en grå foam-sköld

Posted

Swebih, ja det är i alla fall det jag hade tänkt mig på att testa i lite olika modeller och former istället för vanliga boobies.

Snyggt Dennis ! Har du testat i andra färger också eller hållt  fast vid den :)?

Posted

Jag lägger upp en bild efter jobbet, men flugan brukar se ut ungefär så här.

Bind in en stjärt av Marabou, lägg i lite

Flash.

Bind in den bakre delen av ryggskölden och ett par ben som läggs tvärs över kroken.

Dubba sedan kroppen, här brukar jag köra Ice Dub, i samma färg som Marabou'n sen binder jag in ytterligare ett par ben som läggs på samma sätt som dom bakre. Därefter borstar jag

Dubblingen neråt så att den får lite volym.

Slutligen, vik skölden över flugan, och bind fast den. Avsluta med en whipfinish, och klipp bort foamen som är överflödig.

Jag brukar lämna en liten "keps" av foam framför knuten på 2-3milimeter, det hjälper flugan att ploga vid ytfiske.

Mvh

Linus

Posted

Körde ett 2,5 timmes pass igår för att testa lite nya varianter till boobien, gick väl inte speciellt bra :(

Inte en enda fisk landad, ett lite hugg var allt som hände. Tråkigt men får väl ta mig i kragen och ge det ett pass till snart.

Posted

Finns ju massor med olika mer naturtrogna boobiemöster :) Små corixor, myggpuppor, ekorrzonkers, iglar, flick och trollsländelarver etc. Grymt effektivt året runt :)

Posted

Härligt, såg bilden i veckans fisk, bara att gratulera!

Själv hade vi vägarna förbi en regnbågsdamm i morse, väldigt tight med tid men hann med 10 kast. Började med att jag tappade två stycken på 3 kast och sen när jag stod och var förbannad över de så small de på igen ! Helt galna minuter.....

Var faktiskt på en egengjord foam variant :)