Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

hur ställer sig Sportfiskarna till att det tävlas i att bonka vild, hotad, giftig Östersjölax?

Vad danskarna gör kan vara svårt att reglera men tävlingarna som utgår från svenska hamnar, och då tänker jag närmast på två tävlingar från Simrishamn som fiskar på samma uppväxtlax, borde vara lättare att påverka?

Vilka diskussioner har ni fört med dessa arrangörer?

Edited by rensvind
  • 2 weeks later...
Posted

hur ställer sig Sportfiskarna till att det tävlas i att bonka vild, hotad, giftig Östersjölax?

Vad danskarna gör kan vara svårt att reglera men tävlingarna som utgår från svenska hamnar, och då tänker jag närmast på två tävlingar från Simrishamn som fiskar på samma uppväxtlax, borde vara lättare att påverka?

Vilka diskussioner har ni fört med dessa arrangörer?

Förra året var de ju en av huvudsponsorerna till "Trolling SM "med två deltävlingar (en i Simris...) men klev tillslut av av efter en hel del arga insändare/debattartiklar bland annat av undertecknad. 

Posted

Den här rubriken och artikeln säger väl ett och annat om sportfiskarnas inställning:

http://www.sportfiskarna.se/artikelsida/tabid/78/smid/385/ArticleID/1463/reftab/37/Default.aspx

och där blottades en otäck sanning som det hotas med "Med de nya reglerna är risken stor att delar av det svenska trollingfisket flyttar över till danska hamnar och då är lite vunnet med regleringen"

Med andra ord. VI ÄR KÖTTFISKARE!

Posted

Jonas basunerade ju storstilat ut denna arean där Sportfiskarna ska vara synliga för tydligen var inte vi på Edge så engagerade i Sportfiskarna.

Jag har väntat två veckor nu på svar så de komponerar nog ett långt detaljerat svar på deras planer att rädda vildlaxen

Posted

Skulle vara väldigt bra med ett svar på detta då jag själv funderar på att gå med i sportfiskarna mest pga alla sjöar etc som man får fiska i men om de stödjer sådana här tävlingar så nej tack.

Posted

SPF har väl en någorlunda sund syn på det hela eller ? Dessutom jobbar de aktivt med biotopförbättringar.

Tycker trollingdebatten är bra, bra att det uppmärksammas. Men glöm för allt i världen inte nedan, missar vi det är det kört...där är det tyvärr HaV som är bromsklossen.

Sportfiskarna kräver:

Stoppa utfiskningen av havet

- Minska fisketrycket till vad bestånden tål

Stoppa rovfisket efter fiskungar

- Sätt minimimåtten så fisken får chans att leka minst en gång

Stoppa utkastfisket och high-grading

- Höjda minimimått måste följas upp med större maskor, selektiva redskap etc.

Stoppa fisket i fiskens barnkammare

Inrätta skyddszoner på för fisken viktiga lek- och uppväxtområden

Stoppa fisket med högeffektiva redskap på känsliga områden

Flytta trål- och snörpvadsfisket från kustzonen

Stoppa utrotningen av känsliga fiskarter

Skydda hotade arter från fiske

Bort med näten från grundområdena

Posted (edited)

Den här rubriken och artikeln säger väl ett och annat om sportfiskarnas inställning:

http://www.sportfiskarna.se/artikelsida/tabid/78/smid/385/ArticleID/1463/reftab/37/Default.aspx

Tråkigt att Hav gynnar yrkesfiskarna med fasta redskap vid kusten att dom får behålla hälften av helfene fisk,det är ju den fisken som är ännu viktigare för stammen av vilda laxar,den är ju på väg till sin hemma vatten.

Hade varit intressant o veta hur står andel av fångsten som tidigare har varit vildlax ,översteg det 50%

om det inte gjorde det så är det ju ingen ändring för yrkesfisket med dom nya regler.

Trolling fiskare som fångar fisk med hel fena ute i havet har man ju mycket svårare att bestämma vilken älv den härstammar ifrån eller om den är odlat.

Hade dom gjort samma regler hela vägen att det gällde både kust ,hav och älvar så då hade ju det fått bra konsekvenser.

Sen har man ju väldigt svårt att förstå varför man inte kan väga fisken med håv under tävlingar

och återutsätta den ,det funkar ju under gäddtävlingar som oftast tillämpar C/R regler 

Bonka en lax som bara gubben kan äta när det längre spelar ingen roll vad man stoppar i sig.

Så borde ju en eller två laxar räcka länge för eget husbehov.

Edited by Meritaimen
Posted

Är det detta du menar?

"Tyvärr lyssnade inte HaV på Sportfiskarnas förslag om att införa enhetliga fångstbegränsningar för östersjölax i hav och älv, det vill säga en lax med fettfena per fiskare och dygn."

Låter i mina öron som ett bra förslag, vi hjälps åt att bevara Östersjölaxen oavsett var vi sportfiskare väljer att fånga den och oavsett redskap.

"Sportfiskarna jobbar mycket målmedvetet för vildlaxens bästa, att vi grundar en särskild stiftelse för att kunna finansiera åtgärder och köper ut fiskerätter utanför vildlaxälvarna är bara några av många steg för att förbättra laxens situation. Samtidigt är det viktigt att poängtera att laxen utnyttjas bäst som resurs via sportfiske. Detta gäller både i älvdalarna och i Simrishamn."

Detta ställer jag också upp på.

Sportfiskarna är en bred organisation som stödjer vildlaxen oavsett redskap man väljer för att utöva sitt sportfiske.

Läs gärna ett nummer eller två av deras medlemstidning så får man en mer nyanserad bild.

Vi måste jobba tillsammmans och försöka påverka beslutsfattarna, inte kivas internt om hur vi sportfiskare ska få fiska på laxen för att det ska vara etiskt rätt..

P.S  I Kalix älv finns bla något som kallas laxens dag också en tävling på vildlax..

Vänligen

medlem i Sportfiskarna samt Älvräddarna ;)

• Like 1
Posted (edited)

Är det detta du menar?

"Tyvärr lyssnade inte HaV på Sportfiskarnas förslag om att införa enhetliga fångstbegränsningar för östersjölax i hav och älv, det vill säga en lax med fettfena per fiskare och dygn."

Låter i mina öron som ett bra förslag, vi hjälps åt att bevara Östersjölaxen oavsett var vi sportfiskare väljer att fånga den och oavsett redskap.

"Sportfiskarna jobbar mycket målmedvetet för vildlaxens bästa, att vi grundar en särskild stiftelse för att kunna finansiera åtgärder och köper ut fiskerätter utanför vildlaxälvarna är bara några av många steg för att förbättra laxens situation. Samtidigt är det viktigt att poängtera att laxen utnyttjas bäst som resurs via sportfiske. Detta gäller både i älvdalarna och i Simrishamn."

Detta ställer jag också upp på.

Sportfiskarna är en bred organisation som stödjer vildlaxen oavsett redskap man väljer för att utöva sitt sportfiske.

Läs gärna ett nummer eller två av deras medlemstidning så får man en mer nyanserad bild.

Vi måste jobba tillsammmans och försöka påverka beslutsfattarna, inte kivas internt om hur vi sportfiskare ska få fiska på laxen för att det ska vara etiskt rätt..

P.S  I Kalix älv finns bla något som kallas laxens dag också en tävling på vildlax..

Vänligen

medlem i Sportfiskarna samt Älvräddarna ;)

Det är delvis det du citerar som jag menar. Jag tycker också att det borde vara samma regler i älv. Fiskar själv inte lax men ser ett egenvärde i att bevara de natruliga popuationerna. Jag tycker det är synd att bland annat stefan nyström i artikeln gnäller på regler som kan vara ett steg framåt för bevarandet. Man skyller ifrån sig ansvaret hos trollingfisket och vill inte gå i spetsen för nya regler, - borde dessutom finnas en del fenklippt lax o bonka? När trollingtävlingen på bornholm tar upp mer lax under några dar än vad som tas i flera av östersjöälvarana en hel säsong så blir det mer tydligt vad som har störst påverkan. Ok, nu kan man göra det i danmark men jag tycker det är bra att HAV sätter stopp för denna idioti i sverige.

Sportfiskarna är en bred organisation och jag citerar längre ner i artikeln "Det är positivt att kustfisket inriktas mer mot odlad lax samt att fritidsfisket med fasta redskap begränsas i tid så att merparten av den vilda laxen hinner passera dessa redskap säger Anders Karlsson, fiskevårdsansvarig på Sportfiskarna.".   Alltså lite väl lätt att dissa organisationen som helhet, men nämnda artikel med sin feta rubrik har ju fått stor plats på hemsidan och det borde säga något.

sporfiskarna gör mycket vikitgt fiskevårdsarbete men min egen bild är att det också ofta är fisket som är A och O för åtgärderna. Andra inställningar jag tycker mig ana här i chattråden på edge om eventuella ändringar av havsöringfiskeregler är att man får inte trampa spököttfiskarna på tårna(även om hänsyn till "vanligt folk" såklart bör tas med). Själv jobbar jag en hel del idéelt i olika fiskevårdsprojekt varav sportfiskarna är inblandade i några. Är medlem i Älvräddarna då de verkar ha en mer enhetlig bild av att värna om allt liv snarare än att ha "bättre fiske" för egen del som enda drivkraft.

Självklart bör man jobba gemensamt men jag har otroligt svårt att sympatisera med inställningen i den artikel som ligger ute på deras hemsida. Sportfiskarna är viktiga och gör som sagt mycket bra, och mer skillnad hade man väl gjort som medlem och försöka påverka riktningen hos organisationen istället för o sitta här o gnälla. Kanske snarare därför jag blir upprörd över artiklen också, att det finns så mycket  bra jag vill ställa mig bakom men så finns det båkåtsträvare också.

Peace

Edited by Tiger
Posted (edited)

Detta är ju fantastiskt initiativ från Sportfiskarna, men HaV borde ju ha rensat upp bland detta galna fiske först o främst, för länge sen

http://www.sportfiskarna.se/artikelsida/tabid/78/smid/385/ArticleID/1469/reftab/37/Default.aspx

I samarbete med lokala älvföreningar har Sportfiskarna nu arrenderat fiskerätter utanför Västerbottens kust. I och med arrendet kan vildlax som ska norrut nu under fem år fritt passera Gammelbyns vatten.

– Detta är ett strategiskt mycket viktigt område att skydda då alla vildlaxbestånd som ska norrut passerar området, exempelvis från Kågeälven, Byske älv, Åby älv, Pite älv, Råneälven, Kalix älv och Torneälven, berättar Thomas Johansson

Edited by Fishdoctor
  • Like 1
Posted

Väntar fortfarande på svar. Jonas: du kanske kan puffa lite så att det blir någon fart på denna envägskommunikationen?

Tror inte du kommer få något annat svar än från deras webb, närmaste tiden.

Kom ihåg att det är HaV som sätter fiskeregler efter lax, inte Sportfiskarna eller Älvräddarna.

Posted

Tror inte du kommer få något annat svar än från deras webb, närmaste tiden.

Kom ihåg att det är HaV som sätter fiskeregler efter lax, inte Sportfiskarna eller Älvräddarna.

med tanke på att arean beskrivs "I den här arean informerar Sportfiskarna - Sveriges Sportfiske- och Fiskvårdsförbund, om sin löpande verksamhet samt att vi Edgemedlemmar har möjlighet att ställa frågor och diskutera deras pressrelesaser och aktiviteter direkt med representanter från Sportfiskarnas organisation" tycker jag nog att vi bör förvänta oss svar, vad är det annars för mening? Även om det är uppenbart är HaV som skriver reglerna så borde det finnas en tanke och mening att föregå med gott exempel innan man tvingas med laga kraft. Det förväntar jag mig. Om de inte ens bemödar sig att diskutera sin ställning är denna organisation ett skämt. Och denna arean också.

Posted

med tanke på att arean beskrivs "I den här arean informerar Sportfiskarna - Sveriges Sportfiske- och Fiskvårdsförbund, om sin löpande verksamhet samt att vi Edgemedlemmar har möjlighet att ställa frågor och diskutera deras pressrelesaser och aktiviteter direkt med representanter från Sportfiskarnas organisation" tycker jag nog att vi bör förvänta oss svar, vad är det annars för mening? Även om det är uppenbart är HaV som skriver reglerna så borde det finnas en tanke och mening att föregå med gott exempel innan man tvingas med laga kraft. Det förväntar jag mig. Om de inte ens bemödar sig att diskutera sin ställning är denna organisation ett skämt. Och denna arean också.

Kan det inte va så simpelt o enkelt att hos Sportfiskarna finns en massa medlemmar som trollar efter lax och man vill inte stöta sig med dom för att tappa medlems antal och då är frågan svår att besvara på en öppen area

Posted

Kan det inte va så simpelt o enkelt att hos Sportfiskarna finns en massa medlemmar som trollar efter lax och man vill inte stöta sig med dom för att tappa medlems antal och då är frågan svår att besvara på en öppen area

Förmodligen är det som du skriver men om man som förbund inte tar ställning

för eller emot så tappar man väl trovärdighet och i förlängningen ännu fler medlemmar!?

Det går inte att vara alla till lags om man vill uträtta något......      ;)

• Like 1
Posted

Stora pengar i omlopp runt trollingen och man aktar sig nog sig för att stöta sig för mycket trots att det är ett rörligt massfångstredskap med omfattande svartförsäljning av fisk i släptåg,trollingen folket är med i förbundet mycket på grund av SM statusen det ger vid tävlingar och utan denna kollektiv anslutning skulle bara en bråkdel av dom vara med i förbundet.

Posted

Stora pengar i omlopp runt trollingen och man aktar sig nog sig för att stöta sig för mycket trots att det är ett rörligt massfångstredskap med omfattande svartförsäljning av fisk i släptåg,trollingen folket är med i förbundet mycket på grund av SM statusen det ger vid tävlingar och utan denna kollektiv anslutning skulle bara en bråkdel av dom vara med i förbundet.

Lite svår dilemma där.Man skriver i remissen att väldigt stor del av fisketurismen försvinner (Jag tror att det är så)till Danmark men är det hela sanningen.Kanske är det lite egen ekonomi som är i farzonen också

Posted

Det enklaste är nog att vara ärlig och redovisa sin hållning? Det bör inte vara svårt.

Posted

Visst vore det önskvärt med tydligt förhållningssätt fån SF i denna fråga, men som sportfiskeförbund med många olika viljor och intressenter så är frågan inte helt enkel att ta klar ställning till. Inom trollingen finns en lång grabbig köttfisketradition och mycket pengar och prylar som skall ge avkastning (i fångad fisk, sportfiskenöje, priser, vinst osv), viket inte är så lätt att ändra på och inget som Sportfiskarna förtjänar speciellt stor kritik för. Att hålla ihop en grupp där vissa starkt vurmar för tex hullinglöst fiske med 18-krok i en fjällbäck och andra med 15 spön och utrustning i en båt för en halv miljon där varje kilo lax är värt sin vikt i prisguld, är nästan en omöjlig uppgift.