Jump to content

spö för streamers och tubflugor.

Recommended Posts

tjena är ute efter ett nytt spö till samlingen och det jag saknar är ett spö för streamers,stora som små, vill även vifta iväg tubflugor i älv.

Tänke rikta fisket mot större stationär öring i strömmande vatten, samt havsöring i älvar.

Det enda jag har kollat på är Hardy Zenith 9'6 #7 som jag fastnat lite på,dock inte klämt på det.

är en 7a overkill till detta fiske?

andra tips på spön?

tacksam för svar!

Hej!Jag tycker du skall höra av dig till Flyfishing Masters ang Snowbees nya geo spö.5an fick väldigt bra kritik i Trout &Salmons test.Jag tycker den ser snygg ut också.Hade jag tänkt investera i ett nytt spö i år,hade det blivit ett sånt här.  :)

Har du möjlighet att provkasta Sameo Ventus så tycker jag att du ska göra det..

Helt underbart om du frågar mig, och jag brukar ha svårt att falla för spön över klass 5.

Har nog inte så stora möjligheter att testa ett sånt.

Lutar mot hardy zenith eller winston bIIIx 9'6. Antingen klass 6 eller 7, om vi räknar bort älv fisket, skulle en 6a vara mer passande då eller skulle man kunna gå upp till 7 utan att det blir tråkigt på öring, skulle ju även kunna köra lättare gäddfiske..

Beslutsångest...

• 8 months later...

Kör med en CTS Affinity MX 9'6 #7 till liknande fiske. Tycker det är klockrent om man ska även dänga lite tuber. Hade en 6:a innan, vilket jag personligen tyckte blev för klent för de större flugorna vid de större vattendragen. Svärfar har ett Winston BIIIX 9'6 #7 som han använder till samma ändamål. Den är väldigt lätt i handen tyckte jag, kändes nästan som en 6:a. Tror inte du blir besviken på det spöt. Jag kör mest underhandskast/rollkast för mitt fiske med 7:an och tycker att ett inte allt för toppigt spö passar mig bäst när det kommer till det ändamålet. Den extra längden gör menandet och styrandes av linan lite enklare, men som Hammarström sa så blir det tyngre under en lång dags fiskande.

Haft mitt loop Cross s1 796 ett par dagar nu, kastar allt du knyter på tafsen. Verkar även kasta vilken lina som helst. Alltid ratat spö längre än 9' innan men det har ändrats snabbt. Rekommenderas

Pave: Vad använder du för lina? Å vikt på linan?

Hidde: Kör med en Wulff Ambush flyt på mitt CTS, grym lina för underhandskast/rollkast. Dock Ingen lina för långa överhandskast där man vill bära mycket lina lina i luften. Fungerar som sagt ypperligt för avsedda ändamålet och jag som anser mig vara en rätt medelmåttig kastare rollar ut mer lina än jag någonsin tidigare gjort:) Har inte hunnit testa andra linor än, har kört uteslutande med kast som startas från vattnet med spöt och enligt mig så är Ambush klockren för det ändamålet.

Klass #7 > 266grains= 17,2g. Klump på ca 7m.

Pave: Tack för svaret! Tänker åxå att man vill ha en lina på 17 gram för att klara av tuber... Vad säger du annars om en lina på en 15,5-16 gram, är det i lättaste laget för att fixa tuber på en 6 cm? Man kan ju även få för sej å kasta förtyngda...

Mvh/Fredrik

Hej Fredrik,

Nu är jag varken en kastguru eller expert på linor/taperingar, men tror att det även är viktigt med linans tapering. I och för sig kanske lättare att dänga iväg större flugor med en klass # 7 lina än klass #5, men läs denna tråd som det står mycket vettigt i:

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/155460-dåliga-kast/