Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag undrar vart jag kan få köpa ismopuppor helst orginal?

Någon som kan ge tips och vad dom kostar på ett ungefär. :D

Posted

Hur får jag kontakt med Ismo,då jag inte är så bra på detta med forum å datorer?

Posted

Får inget svar av Ismo har jag gjort fel när jag mejlade eller har han inte varit inne än å kollat kanske?

Posted

Hej

Jag undrar vart jag kan få köpa ismopuppor helst orginal?

Någon som kan ge tips och vad dom kostar på ett ungefär. :D

Märkligt! Har svarat dig 2ggr...lr. var det 3.. :blink:

Prova fiskeflugor.se de har jättefina kopior för en tia styck.

• 6 years later...
Posted
1 hour ago, Ismo said:

2 snabba Harrar av min Arbetskompis...1st på första kastet för säs. Puppan naturligtvis. Tanken är att Hö-Gös & Freak skall få fiska en natt hos/med honom..för en billig penning...helt ostört fr. andra fiskare..helt upptill dom.

Harr Micke.jpg

Härligt! :)

Posted
1 hour ago Ismo sa:

2 snabba Harrar av min Arbetskompis...1st på första kastet för säs. Puppan naturligtvis. Tanken är att Hö-Gös & Freak skall få fiska en natt hos/med honom..för en billig penning...helt ostört fr. andra fiskare..helt upptill dom.

Harr Micke.jpg

Det ser ut som båtfiske?

Posted
1 hour ago Ismo sa:

Han orkar nog inte gå:lol:.. men kanon fiske nära hans stuga!..en behöver inte ha båt.

Det låter spännande?

Posted

Efter 30 år! har jag gjort egna. De är inte vackra men någon klenbegåvad harr ska väl kunna ta en, om jag går igenom hela sortimentet. @Bobbilon har gjort en bra SBS som finns på FiN:s sida, den följde jag på de delar som jag hade kvar. Nästa gång ska jag köpa rundstav och bättre tuschpennor. Det blev för mycket täljande den här gången. Ibland kändes det som att putsa riskorn med en kökskniv, lite för jobbigt.  

• Thanks 1
Posted
3 hours ago MathiasL sa:

Efter 30 år! har jag gjort egna. De är inte vackra men någon klenbegåvad harr ska väl kunna ta en, om jag går igenom hela sortimentet. @Bobbilon har gjort en bra SBS som finns på FiN:s sida, den följde jag på de delar som jag hade kvar. Nästa gång ska jag köpa rundstav och bättre tuschpennor. Det blev för mycket täljande den här gången. Ibland kändes det som att putsa riskorn med en kökskniv, lite för jobbigt.  

http://flugfiskeinorden.se/

Posted
3 minutes ago, Ismo said:

Minns jag skicka dig en enkel paint-tecknad puppa..som visade ungf. form + färg...sen fixade du snabbt egna.Utan krussiduller.

Och några puppor! :)

Posted
20 hours ago, Bigsalmon said:

Bra och detaljerad beskrivning! ?

Jag gjorde också en för många år sedan: http://www.bigsalmon.se/ismo

Den har jag tittat på förut. När jag började att tälja dem i vintras var den beskrivningen jag gick efter men nu poppade Wilsons upp på Fejan och då utgick jag från den. Jag hade nästan glömt bort att göra klart dem. 

• 2 weeks later...
Posted

Så här långt i år, ett fantastiskt harrfiske och jag är ganska säker på att jag fått fler harrar över kilot än under (tappat räkningen).

Stor del av den fisk jag fått har tagit när jag fiskat uppstöms, med eller utan sjunktafs, tidigare i år sjunktafs och nu enbart nylon.

När jag var ut på fredag EM började jag med streaking caddis och goddard caddis, fiskade på i kanske en halvtimme, inte så mycket som ett napp (stor harren brukar stiga till stora torrisar fast dom inte vakar)

Knöt på en liten puppa, första uppströmskastet satt det en dryga kilosharr, hann inte mycket mer än kroka av och kasta några kast och nästa satt :) och så fortsatte det.

Merparten av sommarens storharrar har jag fått på små "Ismo puppor 13-14 mm", i stället för storlek 14 på kroken har jag använt Tiemcos korta 12 or och det funkar kanon.

Gjorde i vintras några puppor med silikonben och så här långt ingen hit.

Gjorde även lite större puppor som jag ska pröva på storöring i mörkret, borde ge en fin siluett när den flyter fram på lite lugnare partier i älven men det får hösten utvisa om jag har tänkt rätt.

Bifogar lite aptitretare :) 

IMG_1595.JPG

Harr.JPG

• Like 7
Posted
1 hour ago, Ismo said:

Ska börja köpa fr. Mistpool MAXIMA tafsmaterial(efter tips) för ben/som material framöver. Mycket bra material..& är brunt fr. början..dessutom kan den färgas!!..finns i olika diametrar..PERFEKT! ..speciellt för att göra större Puppor mot 25mm långa.

Tafsmaterialet är dessutom,..förrutom slitstarkt..bra mjukhet har den..mjukare än "orginal" jag använder nu..tills allt har sinat..till sist.

Vissa som gör Puppan använder den redan...sent skall en vakna.

Kommer framöver fiska mer & mer med stora Puppor,..andra som velat ha engång stora Puppor..har sagt! " Ju större Puppa!..dessto större Harr " b la. Har aldrig egentligen tänkt tanken att det faktiskt kläcker rejäla Nattsländor..att dom ser ut EXAKT! ..som Puppan min, ..lite dovare färger kanske..brun-gula under/bak/kropp t ex...FRÄNT!

Jag tror att det är Maxima nylon jag har, etiketten har lossnat så jag är inte säker.

Beställde från nån kinesisk sida brun nylon, tror att det är 0,35 eller 0,40 var det enda dom hade men det har funkat bra för mig.

Sen att stora puppor är bättre än små stämmer inte alla gånger, har fått runt 40 harrar över kilot i år med toppar på 55-56 cm och dom absolut största har jag fått på små puppor.

gjorde på skoj en lite större variant på dubbelkrok 24 mm som ska testas nu när det blir mörka kvällar, målade bakkroppen med fluo yellow lack, ska tydligen synas i mörkret.

image.jpg

Posted
1 hour ago, Ismo said:

Rätt fränt! ..1:a människan på Månen -69 ..nu/har/det/vart det rätt svårt att hitta material till en sketen Puppa som går att färga....:lol:

Vem har sagt att det ska vara lätt

Posted

Det gör vi, för mig är 14 mm som funkat bäst.

Testade som hastigast men den stora gjort utan framgång, men kanske med lite annan färgsättning börjar det hända grejer.

Ska måla om en av de stora och testa.

Men oavsett puppa, dänger du bara ut den är den som vilken fluga som helst, men fiskar man den driftande börjar det hända saker?

Posted

Det kan vara Elmer som kliver upp från djupet och tar.

När jag fiskar storöring har jag stora flugor och jag brukar filosofera, en 130 kg basketspelare köper inte en 45 grams hamburgare utan en halvkilos, där av stora flugor för öringen och kanske det samma för stor harr.

Posted

Jag har oxå gjort 11 mm puppor i rödbok (rundstav) har inte testat den än men får lov att knyta på spröten och prova.

I och med att den är i rödbok lär den sjunka rätt bra, men det kan nog vara positivt i vissa lägen