Hoppa till innehåll

Ismopuppa


Gäst

Recommended Posts

3 hours ago, Ismo said:

Nu har jag loggat ut för gott! ..som Lokreparatör...59 år & 8 mån ungf...innan 60 år!

Nu kan en tälja Puppor i lugn & ro!..tänka på förbättringar m.m..kanske nått nytt mönster på en Öringtub(vilket torde bli svårt)..den MÅSTE funka i allla/nästan väder..NÄR!!!! Öringen är igång..+ att KUNNA fiska med den..på rätt sätt.

Skall bli kul.

 

Gott Nytt År på er alla.

Grattis! 

 

(Betyder det att jag kan köpa puppor av igen nu när du har tid över?) 😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Ismo said:

Nu har jag loggat ut för gott! ..som Lokreparatör...59 år & 8 mån ungf...innan 60 år!

Nu kan en tälja Puppor i lugn & ro!..tänka på förbättringar m.m..kanske nått nytt mönster på en Öringtub(vilket torde bli svårt)..den MÅSTE funka i allla/nästan väder..NÄR!!!! Öringen är igång..+ att KUNNA fiska med den..på rätt sätt.

Skall bli kul.

 

Gott Nytt År på er alla.

Grattis  och gott nytt år Ismo!!!😀

Redigerad med Matte
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
3 hours ago, Ismo said:

Artikeln med mig & G Westrin!..ang. min Puppa.

Lär komma runt i nr 6 av Fiskejournalen..ungf.

För den som är intresserad.

Jag är intresserad! :)

Men jag undrar när den kommer för de som inte är intresserade... 🤔😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska upp till sandåslandet för andra gången nu i sommar och taggad som man är så läser man på en massa och nu sett att man måste ha en ismopuppa med sig. Du verkar trött på att sälja har jag förstått så ska inte fråga om de. Jag är ganska ny och förälskad i flugfiske och har aldrig gjort en fluga innan så tar tacksamt emot tips på vad som behövs inhandlas för att klara av att göra en puppa? Material på ben? Storlek på balsaträt och kroken? Ska man göra olika storlekar? Misstag att tänka på? 

Läste nånstans att den är bra att fiska under ytan med också. Ska man göra några förtyngda?

Tänk på att jag är en rookie så förklara enkelt 🙂 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Ismo sa:

Tja!..Material till/som ben har fakstiskt folk här på Edge tagit fram sista åren här...volket jag är tacksam för.

MAXIMA Chamelon heter den...Tror den är på 17yd/spole. Finns i en massa diametrar..otroligt bra för egendel..

Nu har jag material för större Puppor.

Kroken är Kamasan B-160..men det är naturligtvis valfritt.

Likaså med balsat!..Har alltid täljt med 4-kants(finns rund) ribbor..viktiga är om kvalitet skall has,..så hård balsa som en kan köpa..

En behöver inte göra förtynda..lägg på en sjunktafs istället.. då kommer Puppan att sväva ovan botten..

Jag gör dom i kroppslängderna 15mm,..18mm,..21mm..osv ökar på med 3mm för varje strl. uppåt.

Misstag att tänka på..ja en vass kniv ger sår!:D..var noga..när du täljer, alltid roligare att fiska med nått som är snyggt gjord..

 

Lycka Till!

Balsat finns ju i olika dimensioner. 4x4 mm 5x5 mm, 6x6 mm osv. Misstänker att du kör 4 mm till dom små men ökar du storleken om du gör dom längre då också? 

har kollat lite på nätet efter balsa och verkar va svårt att hitta en fysisk butik att köpa i. har du tips på vart man kan beställa balsa som är hårt?

ikaså kroken,  kör du samma krok då för olika storlekar på puppan? 

tänker att om man ändå ska tälja så är det lika bra att ge sig på ett gäng.

gör du olika färgkombinationer också eller är det en färg som är vassast?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Simon86 said:

Balsat finns ju i olika dimensioner. 4x4 mm 5x5 mm, 6x6 mm osv. Misstänker att du kör 4 mm till dom små men ökar du storleken om du gör dom längre då också? 

har kollat lite på nätet efter balsa och verkar va svårt att hitta en fysisk butik att köpa i. har du tips på vart man kan beställa balsa som är hårt?

ikaså kroken,  kör du samma krok då för olika storlekar på puppan? 

tänker att om man ändå ska tälja så är det lika bra att ge sig på ett gäng.

gör du olika färgkombinationer också eller är det en färg som är vassast?

Jag gjorde en SBS för många år sedan och Ismo har godkänt den, så jag hoppas att den fortfarande funkar. Där ser du den färg Ismo själv föredrar.
http://www.bigsalmon.se/ismo/

orginalet[1].jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Ismo sa:

Ja du! Gör du flugor UTAN!!.Bindstäd..så gör en video.

Fanns en klassisk Laxflugebindare ..Sven-Olof Hård!! Han band stundtals utan städ.

Haha låter som att det mer eller mindre är ett krav då om man inte är jäkligt fingerfärdig med andra ord.

Hittade ett snorbilligt städ. Tror du det kan funka för det här ändamålet. Fastnar man för den här konsten och vill göra fler så får man väl köpa ett bättre. Men nu är det bara för att göra dom här.

 

Screenshot_20220228-185041_Chrome.jpg

Screenshot_20220228-185018_Chrome.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Simon86 said:

Jag ska upp till sandåslandet för andra gången nu i sommar och taggad som man är så läser man på en massa och nu sett att man måste ha en ismopuppa med sig. Du verkar trött på att sälja har jag förstått så ska inte fråga om de. Jag är ganska ny och förälskad i flugfiske och har aldrig gjort en fluga innan så tar tacksamt emot tips på vad som behövs inhandlas för att klara av att göra en puppa? Material på ben? Storlek på balsaträt och kroken? Ska man göra olika storlekar? Misstag att tänka på? 

Läste nånstans att den är bra att fiska under ytan med också. Ska man göra några förtyngda?

Tänk på att jag är en rookie så förklara enkelt 🙂 

Här är en video på när jag tillverkar en. Ingen proffsproduktion, men jag tror att jag lyckas förklara hyfsat hur jag gör. Jag säljer även puppor om du är intresserad av det. Kanske inte riktigt i klass med Ismos egna, men mkt väl fungerande. 

 

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago YoSki sa:

Här är en video på när jag tillverkar en. Ingen proffsproduktion, men jag tror att jag lyckas förklara hyfsat hur jag gör. Jag säljer även puppor om du är intresserad av det. Kanske inte riktigt i klass med Ismos egna, men mkt väl fungerande. 

 

Fan va grymt. Blir perfekt att kolla på när man ska snida själv. Hade jag inte nu redan hunnit beställa lite material så hade jag beställt direkt av dig. Får väl se hur det går. Kanske slutar med att jag får göra det ändå. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Simon86 said:

Fan va grymt. Blir perfekt att kolla på när man ska snida själv. Hade jag inte nu redan hunnit beställa lite material så hade jag beställt direkt av dig. Får väl se hur det går. Kanske slutar med att jag får göra det ändå. 

Mitt nöje, bara kul om någon får användning av klippet. Bara att säga till om du behöver en puppa eller två. Har ett gäng färdiga. Inte så tokigt med en mall då man börjar. Fick tag i ett original själv, och har utgått från det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Ismo sa:

För att var din 1:a!..så får du fullt GODKÄNT...som Puoltsa 19 sa..den kommer ta fisk..tycker bara ..dom som "bara" väljer att tuscha..var inte snål att bredda med det svart mera  undertill!

 Å 2:a sidan..har aldrig testa med ett snålt svart band/vinganslag..Bra jobbat..kom bara ihåg. Dom bakre benen!..få dom så uppåt riktade som möjligt..lr. alla benen..gör bra streck  i ytan.

SEN!..en rätt gjord Puppa. Den skall ALLTID..ALLTID vända sig med ryggen uppåt..även om en dränger den hårt i vattnet utan tafs...så glöm Torrflugekrokar..gjorde den missen när jag skulle testa ett å samma märke för några år sedan..

Puppan vände sig inte!..Minns en som köpt av mig sen många år tebaks!..sa det...tror det var J:son Dry fly hook..nått

Så våtflugekrokar är det som gäller.

Kör hårt.

 

Kul att man fick godkänt! 

Så jäkla ostadig på handen så tänkte att märkpenna va smartast att börja med tills man fick in snitsen lite. Men ska prova måla sen också och se hur det blir. Kul att jämföra sen när man åker upp.

Köpte dom krokarna du rekommenderade men dom kommer med benen innan helgen hoppas jag, så nu körde jag med En Partridge nymph krok som följde med när jag köpte lite grejer

Ja benen ska bli jäkligt spännande att få på. Lär svära ett par gånger innan man lär sig att få till dom

Köpte ett kit med lite grejer och provade binda en red tag och e12:a. Svårt och pilligt men jäkligt kul 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Ismo said:

Ursäkta om jag inte kommenterat Flugbind.städet!..det enda uppgiften den har..är!

Hålla tag om kroken när du binder...där är KVALITEN.

En ev. Fluga blir varken snyggare lr. BÄTTRE!..med nått som kostar 150-300 Pix..än med en som kostar 5000pix! 

Tro mig!

Skulle påstå att ett städ med roterande huvud/käft helt klart bidrar till ett bättre resultat, och det får man inte för 300kr 😉

Edit: Kanske inte när det kommer till just ismopuppan... men vid traditionell bindning!

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-03-03 at 21:43 Ismo sa:

För att var din 1:a!..så får du fullt GODKÄNT...som Puoltsa 19 sa..den kommer ta fisk..tycker bara ..dom som "bara" väljer att tuscha..var inte snål att bredda med det svart mera  undertill!

 Å 2:a sidan..har aldrig testa med ett snålt svart band/vinganslag..Bra jobbat..kom bara ihåg. Dom bakre benen!..få dom så uppåt riktade som möjligt..lr. alla benen..gör bra streck  i ytan.

SEN!..en rätt gjord Puppa. Den skall ALLTID..ALLTID vända sig med ryggen uppåt..även om en dränger den hårt i vattnet utan tafs...så glöm Torrflugekrokar..gjorde den missen när jag skulle testa ett å samma märke för några år sedan..

Puppan vände sig inte!..Minns en som köpt av mig sen många år tebaks!..sa det...tror det var J:son Dry fly hook..nått

Så våtflugekrokar är det som gäller.

Kör hårt.

 

Ett helvete att binda ben och limma fast när man aldrig har gjort det förut. Tog säkert lika lång tid för mig att få på benen som det tar för er att göra 10 färdiga puppor från scratch. Men ser det ut att va någorlunda nära?

20220308_175504.jpg

20220308_175451.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/7/2022 at 2:49 PM, Ismo said:

Var tvungen att kapa upp flera kroppar nyss till str.12

av 170st ca. ..när jag väl räknat dom ..så återstod 123st!..resten vart kasserade pga för mjukt balsa..RUNK!

Blev "balsan" mjuk efter runk? Ett inte helt ovanligt problem bland er pensionärer tror jag. 🙂

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago, Ismo said:

Jag limmar huvena med Epoxy Strong Professional.

Håller i ena av benen som sticker ut..RAKT ut!..tar pytte lite epoxy..stryker mera mot var kroppen slutar farmtill..utan att gå för nära kroköglan..vrider runt Puppan..å gör lika dant där..

Sen så skall Puppan ALLTID!!! ALLTID torka liggandes mot bordet..med ryggen neråt.

Limmet sprider sig då snyggt..på ett bra sätt. En lär sig hur mycket/liten dutt lim en skall ta..använder typ av dubbingnåls aktig spets...ingen spackelspade Tack!

https://www.intheriffle.com/in-the-riffle-blog/ismo-pupa
 

Följ länken och ni hittar en video på tillverkningen🙂

Puppan har fått bra spridning, sen kan man ju ha lite åsikt om utseendet på puppan dom tillverkar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Säljer ett ovanligt, mycket eftertraktat flugbindningsstäd designat av den legendariska Lawrence Waldron som främst gjort sig känd för sitt LAW-vise. Det här städet designade han åt Snowbee och resultatet är mycket lyckat! Städet är i gott använt skick (se bilder), förvaringsväska och papper medföljer.  Se länk för en review av städet: https://discover.hubpages.com/sports/Product-Review-Snowbee-Waldron-Fly-Tying-Vise Kan tänka mig byte mot ett C&F Marco Polo CTF1000.   Pris: 3800:-
    • Har en obetydligt använd Danielsson Control 11-infinity med 600m backing och ny skjutlina på om det är intressant. 
    • Tänkte testa lite nytt så om du har klumpar i ovan nämnda vikt så skriv gärna vad du säljer och pris.  
    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...