Hoppa till innehåll

Laxtrappan i Norrköping?


swebih

Recommended Posts

Hej.. Lätt å raljera över det här,men före ni låter pennan löpa,så kan ni ju kolla upp vad EU anser om fisken som baseras på utsättningar?? Stockholms ström?? Just det,ska också fasas ut.. "Höhö,lägg ner hela skiten,höhö".. Lätt att säga för de som har jobb,kontakter å körkort.. Allthop kanske är ett sätt att runda EU?? Eller?? mvh borano20 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Berätta då för mig vad meningen är med att låta fisken komma till en nedskiten ankdamm, fisk kommer aldrig stiga ändå, mynningen är satt bakom en bropelare där det ibland är näst intill torrlagt. Fisken kommer fortsätta förbi. Sen har du ett antal nattklubbar bara 10m från "lekbäcken", så ingen fisk kommer stiga, ingen fisk kommer leka. Slöseri med mina skattepengar... Hade se istället byggt trappan som skulle byggas innan stjärnskottet kom på denna idé så hade fisken haft 15-20km strömmande vatten att röra sig på samt lekbottnar... Och det hade kostat betydligt mindre och gett resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Berätta då för mig vad meningen är med att låta fisken komma till en nedskiten ankdamm, fisk kommer aldrig stiga ändå, mynningen är satt bakom en bropelare där det ibland är näst intill torrlagt. Fisken kommer fortsätta förbi. Sen har du ett antal nattklubbar bara 10m från "lekbäcken", så ingen fisk kommer stiga, ingen fisk kommer leka. Slöseri med mina skattepengar... Hade se istället byggt trappan som skulle byggas innan stjärnskottet kom på denna idé så hade fisken haft 15-20km strömmande vatten att röra sig på samt lekbottnar... Och det hade kostat betydligt mindre och gett resultat.

Hej.. BRA frågor. Tyvärr så får du nog inga initierade svar här. Ta kontakt med kommunens ansvarige,och ställ dom där. Någon måste ha totalansvar. Och ställ samma frågor till vederbörande. Posta gärna svaren här,så kan vi ha de som grund för en senare utvärdering,när verkligheten har sagt sitt.. Är det inte så man gör?? Seriöst,alltså?? Eller??  mvh  borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gallery_7412_542_84635.jpg

 

Tivoli.... Kuuuuuuul... Sluta slösa med mina skattepengar....

jag slår vad om att familjerna som är på bilden med sina barn tycker att det är bra att det görs något för dem för deras skattepengar. Att synliggöra vandringsfiskars strapatsrika resa för att kunna föröka sig är viktigt för att fler än de fåtal som är "riktiga fiskare" ska bry sig öht. Hur skulle kommunen kunna rättfärdiga för invånarna att lägga dessa miljoner på obskyra bäckar djupt inne i kolmårdsskogarna? Detta kan vara ett steg för att engagera samhället i vandringsfiskarnas problematik och få till fler långsiktiga projekt. Att de kommer till en nedskiten ankdamm bryr sig nog inte fisken om, det kanske byggs fler vandringsvägar så småningom så att de kommer längre upp, projekt som kanske finansieras och utförs av de lekande familjerna. Visst hade det varit bra att bygga en sjudundrande faunapassage och lagt miljarder på att förbättra lekplatser för fisken, men hur ska politikerna motivera det för de 99% av skattebetalarna som inte ens vet att det finns öring och lax i strömmen? Kanske är det så att pengarna kommer från parkförvaltning/fritidspotten och att faunapassagen kunde komma med på köpet? Fråga kommunen vart finansieringen hämtats ifrån.

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Var tvungen att åka dit igår och se eländet och det är som jag bevittna på bilderna, ett skämt mot rakt av! Fisken börjar med att gå upp i betongfåran som sen rinner ut igenom en lekpark där barn plaskar i...sen fortsätter den upp för en betongdel tills den kommer upp i den övre delen. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte en enda fisk kommer ta sig upp dit och om den kommer in halvvägs så är jag imponerad, bara placeringen gjorde mig fundersam, fisken måste svänga 90 grader för att komma hitta in och rutten följer inte ens den vanliga strömlinjen. Snacka lite med två flugfiskare där men dom verkade inte ha något emot trappan...hmmm skumt. Tyvärr Norrköpingsbor men ni är lurade!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

Till ALLA tvivlare!!!

 

FULL LEK PÅ HAVSÖRINGEN NU I KVÄLL!!! 

observerade ett X antal stora havsöringar som hade gjort ett flertal lekgropar i det endast ett ½ år gamla omlöpet!!!

Hej.. SKÄMTARE DÄR!!INTE FAAAN!! KOLLA UPP ALLLLA INSÄNDARE OVAN HÄR,SÅ FATTAR DU ATT DU VAR FULL OCH SÅG SYNER!!!! ERKÄNN,DIN SKÄLM!!!!! mvh borano20
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till ALLA tvivlare!!!

 

FULL LEK PÅ HAVSÖRINGEN NU I KVÄLL!!! 

observerade ett X antal stora havsöringar som hade gjort ett flertal lekgropar i det endast ett ½ år gamla omlöpet!!!

 

Jättebra och kul.

 

Hur många gropar? 5-10st? Blir ca 1-3 miljoner per grop då bara :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Bra sasse,då är groparna betalda redan i år. Alltså kostar de noll kronor från och med nästa år. Det kallar jag en avskrivning.. mvh borano20

Mmmmm. Hade helre sett de.pengarna.satsade på vilda öringar i vilda bäckar/åar. Nu är det.gensoppa delux.som ev leker

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande! Jag tror det här med att synliggöra och skapa medvetenhet om är otroligt viktigt just nu. Att fler förstår att fisk inte kan leka i betomgmurar. Låt gå för att det är lite tivoli men att på detta sett synliggöra att öringen är mer än en fiska som magiskt bara existerar i en stad. Vad häftigt. Det kommer nog kunna skapa opinion för ytterligare insatser även där de är i skogen. Som sagt jag gissar att 11 miljoner satsade här kan ge bra opinion för att skapa lekplatser. I slutändan bättre för öringen.

Skickat från min C6603 med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Spännande! Jag tror det här med att synliggöra och skapa medvetenhet om är otroligt viktigt just nu. Att fler förstår att fisk inte kan leka i betomgmurar. Låt gå för att det är lite tivoli men att på detta sett synliggöra att öringen är mer än en fiska som magiskt bara existerar i en stad. Vad häftigt. Det kommer nog kunna skapa opinion för ytterligare insatser även där de är i skogen. Som sagt jag gissar att 11 miljoner satsade här kan ge bra opinion för att skapa lekplatser. I slutändan bättre för öringen.

Skickat från min C6603 med Tapatalk

Hej.. Just så. Lite framåtseende skadar nog inte. Helt enkelt så kan resultatet i det här fallet vara sekundärt,bara det faktum att det har fungerat SÅ HÄR LÅNGT,kan underlätta nästa projekt. Någon annan stans. Någon annan å/bäck. Ska vi också konstatera,att badande barn och lekande havsöringar ockuperar samma vatten,men vid heelt olika tidspunkter på året. Inte sant?? Ska man raljera,så kan man lägga in växeln i hjärnan FÖRE man skrider till verket.. Kanske var smart av Cityfiske,att INTE skriva ut plakat: Inga barn i vattnet! Växeln i,där?? mvh borano20
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...