Jump to content

Laxtrappan i Norrköping?

Recommended Posts

• Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Förmodligen är det fisk som leker och bara det är väl en framgång, eller? Är det sämre nu än det var innan? Frågan kvarstår fortfarande ifall pengarna ens tog från fiskevårdspott eller från "allmän" p

Tjena! Satt och funderade nyss och undrade vad som hände med projektet man höll på med i Strömparken förra året, där man skulle bygga en laxtrappa. Trappan skulle va klar senhösten 2012 men har inte

Hej.. SKÄMTARE DÄR!!INTE FAAAN!! KOLLA UPP ALLLLA INSÄNDARE OVAN HÄR,SÅ FATTAR DU ATT DU VAR FULL OCH SÅG SYNER!!!! ERKÄNN,DIN SKÄLM!!!!! mvh borano20

Posted Images

Vet ej för dagen men du ska få veta när säsongen är slut är det ett styck pris du är ute efter så kan det bli svårt efter som det kommer för hoppningsvis att vandra upp öring i många år fram över. Och du lik som jag vet att dom smolt som är upp föda i omlöpet kommer att ha mera homing och går garanterat upp i omlöpet så upp vandringen kommer inte att minska om några år. Ps har du varit på platsen och sett med egna ögon. Cirka Hälften av pengarna är från kommunen och resten EU pengar Via naturvårdsverket

Vet ej för dagen men du ska få veta när säsongen är slut är det ett styck pris du är ute efter så kan det bli svårt efter som det kommer för hoppningsvis att vandra upp öring i många år fram över. Och du lik som jag vet att dom smolt som är upp föda i omlöpet kommer att ha mera homing och går garanterat upp i omlöpet så upp vandringen kommer inte att minska om några år. Ps har du varit på platsen och sett med egna ögon. Cirka Hälften av pengarna är från kommunen och resten EU pengar Via naturvårdsverket

Det vet jag, men det jag vill veta är vart pengarna kommer ifrån/bokförda. Är det gata/park eller miljövård?

Annars håller jag med och vet att det är så. Men igen, är detta 8miljoner som är lagda på FISKVÅRD så är det ren idioti.

Det vet jag, men det jag vill veta är vart pengarna kommer ifrån/bokförda. Är det gata/park eller miljövård?

Annars håller jag med och vet att det är så. Men igen, är detta 8miljoner som är lagda på FISKVÅRD så är det ren idioti.

Sasse vill du ha pengar till fiskevård? Skapa ett projekt och sök LONA-pengar.  :)

http://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/Sv/blanketter/naringsliv-och-foreningar/Pages/lona.aspx

• Like 1

Sasse vill du ha pengar till fiskevård? Skapa ett projekt och sök LONA-pengar. :)

http://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/Sv/blanketter/naringsliv-och-foreningar/Pages/lona.aspx

Försökte under 2 år att få det. Då var jag ändå med högsta hönset på LS till regeringskansliet i Stockholm. Ändå var det lögn i h-vettet att få loss 50-100 000:- för utbildning och fiskvård... Edited by sasse

Försökte under 2 år att få det. Då var jag ändå med högsta hönset på LS till regeringskansliet i Stockholm. Ändå var det lögn i h-vettet att få loss 50-100 000:- för utbildning och fiskvård...

Medel till LONA-projekt fås i 4-årsperioder. Så just när du sökte kan det ju ha varit så att pengarna tagit slut. Så bara att kolla när de fått in nya pengar och söka igen. Dessutom så kan ju intressanta projekt bidra till att ett område kan få mer medel att jobba med. Därför borde ju LST vara tacksam över fler projekt som kan användas som ansökningsunderlag.

Edited by JesperP

Jag är inte insatt i hur fiskvägen i Norrköping ser ut eller fungerar så har ingen åsikt i saken. Vill bara flika in att när fiskvägen runt Grebbans kvarn i Hjoån byggdes var det många "experter" som uttalade sig att det var en jättefin fiskväg men att den var för brant med en lutning på 11% på det brantaste stället. De menar på att fiskvägar skall byggas med en lutning på 1-2% alltså 1-2 cm/meter....

Tur att inte öringen vet om att den är för brant för annars skulle det nog inte vandra upp hundratals öringar där årligen. 

• Like 1

Jag är inte insatt i hur fiskvägen i Norrköping ser ut eller fungerar så har ingen åsikt i saken. Vill bara flika in att när fiskvägen runt Grebbans kvarn i Hjoån byggdes var det många "experter" som uttalade sig att det var en jättefin fiskväg men att den var för brant med en lutning på 11% på det brantaste stället. De menar på att fiskvägar skall byggas med en lutning på 1-2% alltså 1-2 cm/meter....

Tur att inte öringen vet om att den är för brant för annars skulle det nog inte vandra upp hundratals öringar där årligen. 

Man bygger med en 2%-lutning för att flera fiskarter skall kunna ta sig upp. Är ofta ett krav nuförtiden om man ska få pengar (EU-pengar). Du vet gynna den biologiska mångfalden. :) Sen att det kan bli svårt på flera ställen är en annan sak.

Edited by karki

Man bygger med en 2%-lutning för att flera fiskarter skall kunna ta sig upp. Är ofta ett krav nuförtiden om man ska få pengar (EU-pengar). Du vet gynna den biologiska mångfalden. :) Sen att det kan bli svårt på flera ställen är en annan sak.

Jo det vet jag men de sa att den var för brant för öringen. :)
  • Like 1

Jag var själv väldigt skeptisk. Återigen gick mina surt intjänade kommunala skattepengar, till ett av kommunens katastrofprojekt. MEN, nu har jag försökt att tänka lite framåt och se det lilla positiva. :D

10-tals miljoner i biotopvård och funktionella fiskvägar skulle göra underverk i hela regionen. Ingen kan väl ha en annan inställning till detta. Problemet är ju just att 10-tals miljoner inte uppstår i en kommun, speciellt inte för ett smalt särintresse och framför allt inte om boll eller puck inte är inblandat.!

Nu har man bränt iväg pengarna och jag ser detta:

-Strömparken - alltså som PARK betraktat, var sedan decennier ett av stans värsta skithål, befolkad av fyllskallar, knarkare och annat löst folk. Nu är det liv och rörelse (även kvällstid). Vanligt folk promenerar, solar, leker och plaskar!!, äter på resturangerna etc. En rätt hyfsad park nära centrum alltså.! 11-19 mille kanske är billigt  i detta sammanhang? Vad vet jag.

-'Bäcken'-  är inte fulare och antagligen inte dyrare än annan dysfunktionell skit som kommunen skrytbygger. Jag hade inte blivit vare sig mer eller mindre förbannad om man ställt dit en skulptur för 11-19 miljoner.! Men - nu finns 'bäcken' där och det finns en potential och ett värde i  steg #1 upp i Strömmen.? Bieffekten att kåta öringar (med fel genetik?) leker kan jag inte riktigt överblicka konsekvensen av..

Framåt! 

Vad är taktiken för stegen närmast uppströms?

Vad är strategin eller diskussionen om fiskvägar kanske hela vägen upp till Vättern..?

Vad är strategin map vilken fisk (genetiskt) som  bör sättas i Strömmen mtp att dom nu reproducerar sig..?

Strategin är nog inte helt klar men en del information avseende ambitionen finns här: http://www.vattenorganisationer.se/motalasodra/downloads/36/protokoll_styrelsemte_v-rd_20130911.pdf

• 1 year later...
  • 5 years later...