May 16, 201313 yr comment_1669642 Länstyrelsen inventerade först alla skånska kraftverk. nu följer den logiska konsekvensen: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/skansk-vattenkraft-hotad Värna våra strömmande vatten - Bli medlem i Älvräddarna! http://www.alvraddarna.se/medlem/ Report
May 16, 201313 yr comment_1669666 Fantastiskt! Det känns som det börjat röra på sig överlag när det gäller miljön, även om det går långsamt så är bollen i rullning! Report
May 16, 201313 yr Author comment_1669669 Såhär står det på LS hemsida inkl kommentar från Wagnström http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/nyheter/2013/Pages/skarpta-miljokrav-pa-gamla-vattenkraftverk-i-skane-.aspx Värna våra strömmande vatten - Bli medlem i Älvräddarna! http://www.alvraddarna.se/medlem/ Report
May 16, 201313 yr comment_1669687 Vad bra! Går det att få reda på vilka ställen i Kävlingeån som berörs? Report
May 16, 201313 yr comment_1669707 Häftigt! Det rör på sig! Hoppas fler inventeringar följer över landet. Piscator non solum piscatur Report
May 16, 201313 yr Author comment_1669727 Vad bra! Går det att få reda på vilka ställen i Kävlingeån som berörs? Bara att maila eller ringa Länstyrelsen. Värna våra strömmande vatten - Bli medlem i Älvräddarna! http://www.alvraddarna.se/medlem/ Report
May 16, 201313 yr comment_1669807 Wow. Jag var tvungen att skrolla upp för att kolla att jag verkligen läste på Länsstyrelsens hemsida, formuleringarna kunde lika gärna varit skrivna av älvräddarna. Mycket bra. Hoppas helhetsgreppet i tillsynen av vattendragen sprider sig till våra andra län. "If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct. Fortunately, most people are morons." Report
May 16, 201313 yr comment_1669810 Läste bara som hastigast, men fattade jag det hela rätt?! De kraftverk som idag saknar tillstånd har alltså tre år på sig att söka nya?? Har jag missuppfattat något eller? De får alltså fortsätta driva kraftverken i tre år trots att de inte har tillstånd för driften? "The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..." "Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..." Report
May 17, 201313 yr comment_1669830 Kul! Härligt att kunna se lite lön för mödan? Hoppas arbetet blir vägledande och fler länsstyrelser hakar på! There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report
May 17, 201313 yr comment_1669831 Wow. Jag var tvungen att skrolla upp för att kolla att jag verkligen läste på Länsstyrelsens hemsida, formuleringarna kunde lika gärna varit skrivna av älvräddarna. Mycket bra. Hoppas helhetsgreppet i tillsynen av vattendragen sprider sig till våra andra län. Mailade precis "vår" länsstyrelse och frågade hur det ser ut här och vad de gör i frågan. There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report
May 17, 201313 yr comment_1669840 Slänger in en bild på hur det kan se ut när den miljövänliga och klimatneutrala småskaliga vattenkraften fungera som sämst! Edited May 17, 201313 yr by trigger hammer En anings piggare samt några hg lättare Report
May 17, 201313 yr comment_1669841 Vad bra, nu kan ju barn leka i gruset. Vad är det vits med lekgrus om ingen kommer åt att leka i det? Det kan väl inte vara meningen att det skall vara under vattnet... "If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct. Fortunately, most people are morons." Report
May 17, 201313 yr comment_1669842 Läste bara som hastigast, men fattade jag det hela rätt?! De kraftverk som idag saknar tillstånd har alltså tre år på sig att söka nya?? Har jag missuppfattat något eller? De får alltså fortsätta driva kraftverken i tre år trots att de inte har tillstånd för driften? Du har inte missuppfattat. Det som är positivt är att de måste ansöka om nya tillstånd och att det finns en tidsbegränsning över huvudtaget. Tidigare har man generellt sett inte brytt sig om att utöva förvaltning på detta sättet. "If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct. Fortunately, most people are morons." Report
May 17, 201313 yr comment_1669843 Bra att Lst agerar. Tycker som lill-peter att det är märkligt att man inte omedelbart stänger ner verk som inte har tillstånd direkt. Sen kan de efter de fått tillstånd (om de nu får det) starta upp dem igen. Denna slapphet har skickat fel signaler till minikraftverksförespråkare under lång tid att det inte är så noga. Varför har Vattenkraftsbranchen denna gräddfil när det gäller drift utan tillstånd och få tillstånd efter byggnation? Lathet från kontrollmyndigheterna eller är lagarna otydliga? Kanon Jesper ligg på Lst! Ska skicka ett mail jag med. Om det ingår i Länstyrelssens jobb i Skåne borde väl det gälla över hela landet? Report
May 17, 201313 yr comment_1669845 Bra att Lst agerar. Tycker som lill-peter att det är märkligt att man inte omedelbart stänger ner verk som inte har tillstånd direkt. Sen kan de efter de fått tillstånd (om de nu får det) starta upp dem igen. Denna slapphet har skickat fel signaler till minikraftverksförespråkare under lång tid att det inte är så noga. Varför har Vattenkraftsbranchen denna gräddfil när det gäller drift utan tillstånd och få tillstånd efter byggnation? Lathet från kontrollmyndigheterna eller är lagarna otydliga? Kanon Jesper ligg på Lst! Ska skicka ett mail jag med. Om det ingår i Länstyrelssens jobb i Skåne borde väl det gälla över hela landet? Om du stänger ner kraftverket med omedelbar verkan så kommer ju aldrig det småskaliga kraftverket klara processen med att ansöka om ett nytt tillstånd ekonomiskt. Om kraftverket dukar under så kommer ju kraftuttaget försvinna men väggen står kvar. Det vinner ju ingen på.... Det är min teori. Dessa saker tar ju tid. Handläggningstiden i sig är ju sjukt lång så tror även att treårs perioden finns även för att LST tar lång tid på sig. Det skulle ju inte se bra ut om man måste söka nytt tillstånd med omedelbar verkan och så har LST en handläggningstid på 1 år... Edited May 17, 201313 yr by JesperP There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report
May 17, 201313 yr comment_1669848 Jo helt rätt i och med att det ofta redan är en gammal damm vars gamla kvarn aldrig behövt några tillstånd. Och då det inte varit tuffare regler redan från början vid ombyggnation från kvarnar till kraftverk så blir det mer jobb nu i efterhand tyvärr. Report
May 17, 201313 yr comment_1669852 Jo helt rätt i och med att det ofta redan är en gammal damm vars gamla kvarn aldrig behövt några tillstånd. Och då det inte varit tuffare regler redan från början vid ombyggnation från kvarnar till kraftverk så blir det mer jobb nu i efterhand tyvärr. Det är ju bara min teori om LST:s beslut. Jaja kul att det händer något i alla fall There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report
May 17, 201313 yr comment_1669870 Det som står i utskicken om tillsyn är att tillstånd ska finnas inom tre år. Eftersom processen att få tillstånd tar några år så är det ganska rimligt. Ett fel i webbnyheten med andra ord… Report
May 17, 201313 yr Author comment_1669877 Bra att Lst agerar. Tycker som lill-peter att det är märkligt att man inte omedelbart stänger ner verk som inte har tillstånd direkt. Sen kan de efter de fått tillstånd (om de nu får det) starta upp dem igen. Denna slapphet har skickat fel signaler till minikraftverksförespråkare under lång tid att det inte är så noga. Varför har Vattenkraftsbranchen denna gräddfil när det gäller drift utan tillstånd och få tillstånd efter byggnation? Lathet från kontrollmyndigheterna eller är lagarna otydliga? Kanon Jesper ligg på Lst! Ska skicka ett mail jag med. Om det ingår i Länstyrelssens jobb i Skåne borde väl det gälla över hela landet? Gräddfilen fick de genom tunga lobbypåtryckningar om att vattenkraften skulle fortsätta ligga under 1918 års vattenlag. Men det är nog slut på det roliga snart. Värna våra strömmande vatten - Bli medlem i Älvräddarna! http://www.alvraddarna.se/medlem/ Report
May 17, 201313 yr Author comment_1669879 Det fina med kråksången är att miljöanpassning/fiskvägar kostar så mycket att småskaliga kraftverk blir olönsamma. Då återstår utrivning Värna våra strömmande vatten - Bli medlem i Älvräddarna! http://www.alvraddarna.se/medlem/ Report
May 17, 201313 yr comment_1669930 Det fina med kråksången är att miljöanpassning/fiskvägar kostar så mycket att småskaliga kraftverk blir olönsamma. Då återstår utrivning Vi får hoppas på det bästa Report
May 18, 201313 yr comment_1670059 Bara att maila eller ringa Länstyrelsen. Fick ett snabbt svar ang. Kävlinge-/Löddeån: De kraftverk som det är fråga om är Farina, Bösmöllan och Kvarnviks valskvarn i Kävlingeån. Farina och Bösmöllan ligger söder om Lilla Harrie och Kvarnvik ligger mellan Lilla Harrie och Örtofta Där finns fisktrappor, men nedvandring mm fungerar inte optimalt idag. Edited May 18, 201313 yr by Flies'n'Fishes Report
May 21, 201313 yr comment_1670901 Nu har jag fått avr från länsstyrelsen i Västra götaland: "Hej I Västra Götalands län försöker vi att arbeta lite på samma sätt som Skåne. År 2012 sjösatte vi projekt målstyrd tillsyn som syftar till att vidarutveckla Länsstyrelsens tillsyn över dammar och vattenkraftverk. Sedan dess har tillsyn bedrivits inom flera vattensystem i Västra Götalands län bl.a. Flian och de övre delarna av Säveån under år 2012. Under vecka 17 2013 genomförde Länsstyrelsen i Västra Götaland en tillsynskampanj gentemot 40 vattenkraftverk och dammar. Anläggningarna som besöktes ligger i vattendragen Lidan, Nossan, Valboån, Häggån, Mölndalsån och Ätran. Länsstyrelsen konstaterar att anläggningarna är i mycket varierande skick. I länet finns totalt ca 300 aktiva vattenkraftverk. Under tillsynsveckan besöktes 40 anläggningar varav: • 16 inte kunnat uppvisa några tillstånd där vi sannolikt kommer att ställa krav på tillståndsprövning • 1 kräver omedelbara åtgärder map dammsäkerhet m.m. dessutom osäkra ägandeförhållanden på plats • 2 har högt tveksam laglighet och dessutom mycket olämplig lokalisering map fisk • Ca 5 har mindre avvikelser från gällande tillstånd • 10-15 behöver ingen åtgärd, endast protokoll och arkivering En uppföljning och utvärdering av tillsynsveckan kan göras först i höst." Rätt chockerande att BARA ca 50 % av de kraftverk man har gjort tillsyn mot bara avviker lite eller inte alls från tillståndet.... There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report