Hoppa till innehåll

SA GPX #5 Loop Optistream #5


sk36

Recommended Posts

Hej!

Har precis köpt en SA GPX lina här på forumet av Speeds, det är en klass 5.

Jag provade linan igår med mitt optistream spö och visst är linan behaglig att kasta med MEN jag känner inte att jag får bra med kraft ändå....får liksom inte iväg linan riktigt bra.

Tror ni att jag borde gå upp en linklass och köra GPX #6 på optistream spöt? Eller är det heltenkelt jag som behöver bli vän med linan?

 

Innan GPX så körde jag med Optistreamlina men tröttnade lite på de "fula"presentationerna, därav nya linan.

 

Tips och rekommendationer uppskattas.

 

Tack på förhand!

Mvh\S

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I o m att GPX är något tyngre än AFTMA så skulle inte jag personligen gå upp, men det är ju smaksak. Dom SA linor jag använt på Opti Stream har alltid passat med samma klass som spöet. Men AFTMA är ju bara en fingervisning, tycker du den är för lätt gå upp en klass, men farten och kraften är det du som sätter in, så jag tror mer det är att du kanske behöver snabba upp kaströrelsen något.

Med vänlig hälsning,

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har precis köpt en SA GPX lina här på forumet av Speeds, det är en klass 5.

Jag provade linan igår med mitt optistream spö och visst är linan behaglig att kasta med MEN jag känner inte att jag får bra med kraft ändå....får liksom inte iväg linan riktigt bra.

Tror ni att jag borde gå upp en linklass och köra GPX #6 på optistream spöt? Eller är det heltenkelt jag som behöver bli vän med linan?

 

Innan GPX så körde jag med Optistreamlina men tröttnade lite på de "fula"presentationerna, därav nya linan.

 

Tips och rekommendationer uppskattas.

 

Tack på förhand!

Mvh\S

Jag missade att du redan testat Loop's Opti (därav redigeringen). Att du inte får något tryck i kastet beror på för lätt lina. Ett säkert kort är Cortland's 444, dom kastar alltid bra.

Redigerad med Gäst
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt har jag alltid kört med Optistreamlinan som faktiskt är bra, men jag får inga fina presentationer med den. Den är bra i just strömmande vatten.

Vad har loop för "allround" lina?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får även lägga till att GPX linan funkar tydligen bäst på snabba spön. Loop opti stream är ju mellan snabb....

Kombinationen av dessa två samt mina kast gör väl att jag inte får ut 100% av linan....
 

Man börjar tröttna på denna djungel av linor och spön som inte passar osv osv.....!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skall inte gå upp till #6. Det är nog bara ovanan att kasta med en lina med lite längre klump. Optistream är på 7,5-8m beroende på om det är den gamla eller nya.

Gpx har en klump på 11,5 m. Båda linornas klumpar väger ca. 11 gram. Har för mig att gpx som jag hade vägde 11,5.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte 11,5 meter en speciellt lång klump heller, dumt att köra för länge med enbart kortklumpade linor typ Opti Stream, GL presentation etc. personligen var det tack vare Stefan Siikavaara som jag fick upp ögonen för longbellys, visst har jag fortfarande Opti Stream för trängre platser och där jag bara går och underhandskastar och inte kravet på nendningar är så stort, men för rent torrflugefiske där man måste styra linan på vattnet oxå tappar den, t o m Stillwater är för kort då i mitt tycke.

En på 11,5 som GPX låter bättre som allaroundlina så det blir nog bra när du övat in dej på den!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Jag har kört SA Textured GPX och GL 4cast (ungefär samma klumplängd) på mitt Fario #5 en del under sommaren.

 

Eftersom Fariot är djupt i aktionen har GPX funkat bättre på kortare avstånd; GPX:ens lilla övervikt laddar spöt direkt och ger ett j-a skjut jämfört med 4cast. Tyvärr blev det inte lika bra när jag vill kasta distans, känns som Fariot vill ha en lite lättare lina då. Då har 4casten funkat lite bättre

 

Har en Optistream-lina också men har tyvärr inte hunnit testa/jämföra den än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Idag testade jag GPX textured #5 och Loop Opti stream #5 med ett Opti Stream-spö (och mitt Fario som referens).

 

Kortfattat: Mer självkastande skjut i Opti-linan men jag kastar i princip lika långt med alla kombinationer, med taskig teknik, lite vind, lite regn och utan dubbeldrag, runt 22-24m (whoha, imponerande....).

 

Inte lika kortfattat: Det var första gången jag testade både Opti stream spö och lina. Linan upplevdes som ett obromsat godståg i nedförsbacke. Om man är van med den kan jag förstå att man tycker att GPX:en saknar skjutet och att linan liksom inte kastar ut av sig själv. Trots det kastade jag som sagt lika långt, kanske efter lite mer jobb men jag som är mer van med GPX sen tidigare uppskattar den då den lägger ut finare än Opti.

 

Med mitt Fario som jag är mer van med är GPX:en lite jobbigare att kasta distans med, däremot kastade kombon Fario/Opti stream nästan av sig självt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tycker ju som sagt att GPX funkar med Opti Stream och lite arbete men inget superskjut. Kanske måste beställa en Barrio och testa.

Hur presenterar Barrion förresten? Vill ha ett komplement med lugnare och finare presentation till Opti Stream-linan.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns få linor som är så lätt kastad som Opti stream. Bara att hiva iväg. Ställer inte så höga krav på tekniken. Det hår i alla lägen på ut flugan. Den korta klumpen är som att kasta en torsk pirk. Går som fasen men landar sällan så snyggt. Opti stream #3 har en diameter som en #5 lina. Opti stream #5 har diameter som en #7.a. GPX är en mycket bra lina. Speciellt om man fiskar lite större och tyngre flugor. Jag tyckte att gpx passade i vikt till opti stream spöt. Dock tycker jag att linan har för kort fram tapering samt för kraftig spets för min smak. Jag trivs med Barrio GT90. Den linan har en fram tapering på 3m. Lagom diameter på spetsen. Till tyngre flugor(större) har jag sameos 12 fots tafs. Till torrfluga 15 fot + 2-3 m spets. Med hysad teknik skjuter den linan riktigt bra. Men inte som GPX. Barrio GT90 (125) går att få å presentera riktigt fint å nätt. Men det är ju några faktorer som spelar in.........

Sent from my iPhone

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...