Hoppa till innehåll

Första flugspöt


tobe

Recommended Posts

Hej, tänkte börja med flugfiske. Spöval verkar vara en djungel och ber därför om råd. Vill inte ha ett spö som är anpassat till nybörjare, extra lättkastat eller dyl.(dock ska det gå att kasta rimligt långt med om man är erfaren, vilket jag antar att de går med alla spön?) Av vad jag kunnat läsa mig till är jag just nu intresserad av ett helaktion - medelaktions spö. Vill ha ett spö som går att kasta med i vind, samt att det är en bra känsla i det gällande presentation och drillning. Ska tåla allt från havsöring till mindre gäddor varav jag tänkte mig ett klass 5 spö.

 

Budget mellan 1500 - 3500 för komponenterna spö, rulle och lina.

 

Är det något mer man bör ta i beräkning vid köp av spö?

Ni får gärna rätta mig och komma med andra förslag samt ge tips på intressanta spö/set.

 

Mvh

Tobbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen i träsket :) kolla kompletta kit här på köp och sälj. Då kan du få ganska mycket för din budget. Tror dock att du ska upp på klass 6 eller 7 för det fisket du beskriver. Jag har ett set ute på köp och sälj i klass 6. Ett tfo bvk som är riktigt trevligt. Kolla på det vetja :)

/jh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, jag kommer nog kolla lite i butiker o höra om råd, men återkommer eventuellt. Har kollat lite på guideline exp4, har även funderingar på ett snowbee diamond spö, någon som har erfarenheter utav ett sådant, eventuellt kan jämföra det med exp4 respektive BVK ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...