Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kvinnor inte välkomna i FlugfiskeVM när svenska sportfiskeförbundet är arrangör??
För många år sedan startade några kvinnor en flugfiskeklubb genom Sveriges sportfiske- och fiskevårdsförbund. Utan förvarning drogs verksamheten in och pengarna på kvinnornas konto bara försvann, mitt framför näsan på de kvinnliga arrangörerna. 1996 tävlade jag som första kvinna i världen, i Flugfiske VM i Tjeckien. Det gick bra eftersom Sveriges Sportfiskeförbund inte var inblandade alls då. Några år senare ville jag anmäla mig till Flugfiske VM i Lycksle men blev stoppad av herrarna i sportfiskarnas tävlingsstyrelse med kommentaren, - vi har ingen damklass. 
Så var det ett år uttagstävlingar i Dalarna inför VM i England och en kvinnlig vän kvalade in och blev lovad att resa till VM året därpå men vad hände? Resan ställdes in. De två senaste FlugfiskeVM som jag deltagit i (skottland och Slovenien) har jag själv arrangerat efter att jag fått ge mitt ord på att inte blanda in Sportfiskarna Sverige. Förra sommaren skulle jag delta i en uttagstävling i Lappland men jag missade första deltävlingen eftersom sportfiskarnas tävlingsansvarige uppgett fel starttid, för bara mig av alla tävlingsdeltagare. I år har herrarna i Sportfiskarna bestämt att Skicka ett herrlag till FlugfiskeVM i Norge. Herrar utvalda av Sportfiskarnas tävlingsledning.
Det sägs att om man gör om samma sak, kan man inte förvänta sig ett annat resultat så jag har bar en stilla undran till slut. – Ska kvinnor som vill tävla i flugfiske VM ansluta sig till svenska Riksidrottsförbundet i stället.
Förtydligande: Det faller ingen skugga över herrarna som får åka på VM genom sportfiskarna i år. Jag känner några av dem och jag vill bara lyckönska dem. Likaså vill jag tydliggöra att den nuvarande satsningen ”Fjällorna” inte har varit inblandad i något av det jag beskrivit.

läste detta på facebook 

Posted

Kvinnor inte välkomna i FlugfiskeVM när svenska sportfiskeförbundet är arrangör??

För många år sedan startade några kvinnor en flugfiskeklubb genom Sveriges sportfiske- och fiskevårdsförbund. Utan förvarning drogs verksamheten in och pengarna på kvinnornas konto bara försvann, mitt framför näsan på de kvinnliga arrangörerna. 1996 tävlade jag som första kvinna i världen, i Flugfiske VM i Tjeckien. Det gick bra eftersom Sveriges Sportfiskeförbund inte var inblandade alls då. Några år senare ville jag anmäla mig till Flugfiske VM i Lycksle men blev stoppad av herrarna i sportfiskarnas tävlingsstyrelse med kommentaren, - vi har ingen damklass. 

Så var det ett år uttagstävlingar i Dalarna inför VM i England och en kvinnlig vän kvalade in och blev lovad att resa till VM året därpå men vad hände? Resan ställdes in. De två senaste FlugfiskeVM som jag deltagit i (skottland och Slovenien) har jag själv arrangerat efter att jag fått ge mitt ord på att inte blanda in Sportfiskarna Sverige. Förra sommaren skulle jag delta i en uttagstävling i Lappland men jag missade första deltävlingen eftersom sportfiskarnas tävlingsansvarige uppgett fel starttid, för bara mig av alla tävlingsdeltagare. I år har herrarna i Sportfiskarna bestämt att Skicka ett herrlag till FlugfiskeVM i Norge. Herrar utvalda av Sportfiskarnas tävlingsledning.

Det sägs att om man gör om samma sak, kan man inte förvänta sig ett annat resultat så jag har bar en stilla undran till slut. – Ska kvinnor som vill tävla i flugfiske VM ansluta sig till svenska Riksidrottsförbundet i stället.

Förtydligande: Det faller ingen skugga över herrarna som får åka på VM genom sportfiskarna i år. Jag känner några av dem och jag vill bara lyckönska dem. Likaså vill jag tydliggöra att den nuvarande satsningen ”Fjällorna” inte har varit inblandad i något av det jag beskrivit.

läste detta på facebook 

Vad är det för jälva skit?!?!?!?! Klart kvinnor ska få tävla! Vad säger att män fiskar bättre än kvinnor?!?!?!?!

Kan du länka till inlägget så man kan kommentera?

Posted

En stilla undran är varför det ens finns en delning mellan män och kvinnor i en "sport" som denna? Känns spontant som könet har en otroligt liten (nano) inverkan på hur duktig flugfiskare man är. 

• Like 1
Posted (edited)

eh...va?...jag har för mig att My i fjällorna kvalificerade in sig ?...herrlag/damlag känns väldigt förlegat o fel...De som är bäst på att fiska ska tävla, oavsett kön, ras eller religös övertygelse...Är det verkligen herr och damklasser?

Edited by Ken
Posted

Vilken j*vla stil.  Fiske känns ju iaf för mig som den saken där du absolut inte kan göra skillnad på varken kön, hudfärg religion eller annan skit som folk annars tycker om att påpeka! Pinsamt av Sportfiskeförbundet är väl bara förnamnet.....

Posted

eh...va?...jag har för mig att My i fjällorna kvalificerade in sig ?...herrlag/damlag känns väldigt förlegat o fel...De som är bäst på att fiska ska tävla, oavsett kön, ras eller religös övertygelse...Är det verkligen herr och damklasser?

har för mig att det inte är det iaf

inte när jag var i lycksele och kollade på vm iaf

hur som helst känns detta jävligt 1800 tal om inte ännu längre tillbaka

skulle va skönt att få en kommentar från tävlingsansvariga hur dom tänker

ett rakt svar och inte nå jävla politiker svar 

Posted

Att inte kvinnor får delta är väl nästan lika korkat som själva idén att tävla i fiske!

tävla i fiske kan väll vara lite kul

har du aldrig lite tävling med dina kompisar om vem som får första/största/flest????

Posted

tävla i fiske kan väll vara lite kul

har du aldrig lite tävling med dina kompisar om vem som får första/största/flest????

Nä, det finns ingen som ställer upp på sånt längre, alla mina kompisar är för dåliga förlorare  ;)

• Like 1
Posted

Är detta verkligen sant?! Låter helt osannolikt i mina öron 201, även om sportfisket för väldigt många mest verkar vara ännu en form av k*kmätning (kolla in min på FB,, den är större än din!").;-)

Posted (edited)

Att inte kvinnor får delta är väl nästan lika korkat som själva idén att tävla i fiske!

Håller med dig.... och om berättelsen stämmer så luktar ju hela storyn lite fis... <_<

Edited by jani
Posted (edited)

Tyvärr är jag själv ganska dålig på att skriva ihop saker, men jag vet att det finns flera här på Edge som är duktiga på att skriva.Mitt förslag är: Sätt ihop ett brev till sportfiskarna som förklarar att dom borde lämna 1800-talet efter sig och inse att vi lever 2013. Jag skriver med glädje under!

Tjejer får inte tävla....jävla idioti på ren svenska!

// Christian

Edited by Wombat
Posted

Hej här kommer Sportfiskarnas kommentar på detta:
Det är mycket olyckligt med den situation som nu uppstått med bland annat deltagande på VM i flugfiske där Inger Svedvall känner dig förbigången. Sportfiskarna strävar självklart efter att främja fler kvinnliga flugfiskares tävlande internationellt. Det är en uttalad strävan från förbundet att främja kvinnors fiske på alla plan och alla kvinnor är välkomna att delta i alla tävlingssammanhang.

Se denna nyhet sen tidigare om EM i flugfiske 2014: http://www.sportfiskarna.se/Aktiviteter/Tävlingssidorna/Nyheter/tabid/492/smid/385/ArticleID/1384/reftab/492/Default.aspx

I det specifika fallet med deltagandet på VM i Norge 2013 inkom en förfrågan till tävlingskonsulenten tidigt hösten 2012 från sex flugfiskare vilka var intresserad av att fiska VM 2013 i Norge. Syftet med detta lag är främst att förstärka och fördjupa kunskaperna i tävlingsflugfiske på internationell nivå inför det stundande EM i flugfisket i Ammerån 2014.

Att denna process varit dåligt kommunicerad beror bland annat på att Sportfiskarna inte har haft ett officiellt landslag i flugfiske under en längre period och inte deltagit i internationella tävlingar. Hela tävlingsverksamheten genomgår just nu en utvärdering och förnyelse. För närvarande pågår en process att skapa ett landslag i flugfiske inför framförallt EM i flugfiske i jämtländska Ammerån 2014. Syftet är att på sikt bygga bästa tänkbara landslag oavsett kön på deltagarna för att framgångsrikt tävla internationellt. Tyvärr har det varit lite svårt att få tag på tävlingsflugfiskare som har velat engagera sig i förbundets arbete med att ta bygga upp ett landslag. Platsen som tävlingsansvarig för flugfiske i tävlingskommittén är vakant och Sportfiskarna önskar gärna få in förslag på ambitiösa och drivna flugfiskare som vill ta sig an uppgiften att bygga svenskt tävlingsflugfiske från grunden för att få ett levande och starkt landslag.

Deltagare på VM 2013 är dock inte på något vis direktkvalificerade till EM 2014, inför EM kommer landslagsuttagningen att baseras på kvaltävlingar och Sportfiskarna välkomnar deltagande från alla intresserade flugfiskare, kvinnor som män.

Inför årets VM i Norge lämnade det norska sportfiskeförbundet in en motion för beslut på Fips Mouche årliga kongress med syftet och ambitionen att få möjligheten att anmäla ytterligare ett lag bestående enbart av kvinnor på EM och VM framöver. Motionen vilken Sportfiskarna och ett antal andra nationella förbund ställde sig bakom, röstades tyvärr ned med knapp marginal.

Tävlingsverksamheten har dock mycket goda förhoppningar om att det inför EM 2014 finns möjlighet att som arrangörsland anmäla två lag vilket då innebär att förbundet kan anmäla ett renodlat herrlag och ett renodlat damlag.

För mer info kontakta: Jesper Taube, chef för främjandefrågor, 08-410 80 633, jesper.taube@sportfiskarna.se

Posted

Ok, tävla kan man väl få göra även om strider mot mina principer, men varför i hela världen dela upp det i två lag?

Det skulle jag också vilja ha svar på - om en dam kvalat in i laget så borde ju hon ha den platsen. Punkt.

Posted

Det skulle jag också vilja ha svar på - om en dam kvalat in i laget så borde ju hon ha den platsen. Punkt.

Så sant så sant. 

Känns lite som på idrottslektionerna på lågstadiet när killar inte ville va med i samma lag som flickor och flickor inte ville va med killar....

• 10 months later...
Posted

I Norge (bor i Nord-Norge) så har dom som tävlar i flugfiske startat ett eget förbund som tar sig av allt sånt.

Detta blev gjort för att ta vara på och främja intresset til dom som tävlar i flugfiske.

Verkar som att det fungerar väldigt bra (nu är det ju lite större intresse för detta i Norge)

Det irriterar mig lite att Normännen är bättre organiserade än oss på detta.

Nu är ju inte tävling i flugfiske något som passar alla, men detta är väl inte rätt tråd för det.

Vi Svenskar som är intresserade av detta skulle hellre försöka komma överens än å hålla på några barocka åsikter.

Den som är livrädd för att en kvinna ska fiska brallorna av en borde kanske hitta nåt annat att hålla på med.

Tävlingsfiske med fluga är otroligt utvecklande och flera borde prova, innan man uttalar sig negativt eller positivt.

Jag bor tyvärr lite för långt bort för att kunna delta i de flesta tävlingar. Och sportfiskarnas hemsida berättar nästan aldrig när det är tävlingar. Så där har sportfiskarna ett jobb att göra.

Det bästa hade varit om man hade haft Fips Mouche som huvudorgan över sig. Inte Sportfiskarna om det ska vara som det är nu.

Här är en länk til Norges Konkurransefluefiskeres Forbund

http://www.nkff.net/

• 2 weeks later...