Jump to content

Verktyg för att få bort bubblor i lacken

Recommended Posts

Note to international customers: Due to the highly flammable properties of this product, FedEx and USPS prohibit the shipment of this product outside of the United States. We are sorry for the inconvenience. :(

Går väl säkert att hitta i Svergie iofs.

Tändare funkar fint, snabb förbisvepning

och bubblan är borta:-)

Skickat från min GT-I9300

Finns det några nackdelar med att bara använda en vanlig tändare.

hårfön!

/ C

Snabb översvepning där också? Några nackdelar?

Note to international customers: Due to the highly flammable properties of this product, FedEx and USPS prohibit the shipment of this product outside of the United States. We are sorry for the inconvenience. :(

Går väl säkert att hitta i Svergie iofs.

Finns det några nackdelar med att bara använda en vanlig tändare.

Snabb översvepning där också? Några nackdelar?

Du måste ha spötdelen i snurr, för lacken blir ju mer lättrinnade, men du kan ju köra på ett tag. se bara till så att det är någorlunda dammfritt i rummet.

/ C

Blås med ett sugrör. Koncentrerad kraftinsats. Ingen värme. Bara enkel mekanisk bearbetning. Funkar fantastiskt bra. Jag kör det även när jag skall ta bort bubblorna i lacken efter att ha rört. Se till att inte dregla i röret bara. Det har jag gjort, och fått saliv i lacken. Inte bra. Billig och funkis metod. 

Hårblås skulle jag avråda att använda. En fet jetstråle med gud vet vad för damm och partiklar på en nylackad yta. Inte bra alls. Men jag har läst att vissa använder det. 

Tändare är ok, men spritbrännare är bättre. Det är viktigt att lågan är ren och inte innehåller sot eller skit. Jag har kört tändare och fått sotning mot ljusa klingor. Inte så kul. Spritbrännare med rödsprit brukar funka bäst, om man vill ha värme. 

Jag kan tillägga att jag använder Light-lack. Den är lättare att blåsa ren än tex Flexcoat regular, som bubblar nåt förbannat. 

:)

Om man späder ut lacken med en liten mängd K-sprit brukar en del av blåsorna försvinna. Nackdel: en del hävdar att epoxylacken blir svagare av detta förfarande då den härdat. Jag vet inte men tror att försvagningen i så fall är obetydlig. Tändare, K-sprit och särskilt aceton är ju en risk ur brandsynpunkt. så en eldsläckare bör nog finnas i närheten.

Späd ut lacken med sprit, blanda och ha tålamod så finns inga bubblor kvar dvs applicera ingen lack när bubblor finns kvar i lackmixen. Uppstår bubblor så ändra metod för applicering. Späd lite till efter hand om så behövs så har du lättjobbad lack över hela spöt. Det härdar i alla fall, men långsammare... Tändare etc funkar bra för jämna ut långa signaturlackeringar etc men på ringarna ska man inte behöva bränna, tycker jag :)