Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jo det måste man!

Då min onda vovve åt upp min trähåv inför förra fiskeäventyret, ser jag ingen annan utväg än att bygga en egen. Blev inspirerad av en bild som Kabuto postade på Facebook, och tänkte att det kunde vara skoj att göra något liknande.

Då jag beställt ett "ghost" net från Brodin, blir det att köra på ljust trä. Valet föll på al, som trots sin mjukhet är riktigt ljust och fint. Jag ska köra ett par lager epoxy på håven, hoppas det håller. Jag kommer också testa en idé om hur nätet ska fästas; rostfria trådar limmas in i lamineringen, så vill man byta nät är det bara sy fast ett nytt runt trådarna.

Har bara mallen klar, men den är väl kanske det viktigaste.

post-13474-0-32129900-1369757910_thumb.j

Blir mer imorgon!

EDIT:  Såhär ser Kabutos håv ut. Har ingen pretention att min ska bli lika gudomligt snygg, men ska bygga en i alla fall!

Edited by M. Engdahl
Posted

Har kommit en bit idag, och gjort en del insikter:

- Använd inte al. Det är ett tråkigt träslag.

- Gör håven lite större än normalstor om du gör en oregelbunden håv, blir lite liten annars.

- Gör mallen tjockare än håvens väggar, trycket fördelas bättre

- Gör dubbel uppsättning material när du gör din första håv. Jag gjordet det och är glad, då jag kan göra en förbättrad version imorgon om limningen blir så kass som den ser ut att bli

Tänkte använda horn i handtaget, men det visade sig att hornet var rätt dassigt i färgen så det blir inget. Annars är det 6x2mm remsor, 150cm långa. Imorgon blir det handtag samt finish om jag har tid. Nätet har inte kommit än.

post-13474-0-04928200-1369844136_thumb.jpost-13474-0-68168000-1369844136_thumb.j

Posted

Ser lovande ut!

Finns det någon praktisk funktion i den oregelbundna formen eller är det endast av estetiska skäl?

Att förvirra mig själv för att öka utmaningen att landa fisken!

Nä, det är nog bara estetiskt... eller i mitt fall i alla fall. Kanske blir lättare att komma åt den när handtaget hänger åt rätt håll?

Posted

Jag frågade Kab om den där håvformen för några år sedan. Det är inte han som byggt den för övrigt, men teardrop är en traditionell håvform i Japan. Dom görs även väldigt små för bäckfisket efter Yamame. Formen har nån slags andlig betydelse, men jag minns inte riktigt på vilket sätt. Det gäller ju många saker i Japan. Den andliga laddningen alltså...

Snyggt jobbat, M!

Posted

Ah, mycket intressant info! Får nog läsa på lite, gillar backstory.

Den har faktiskt samma mått som en vanlig Brodin trout, men pga formen känns den mycket mindre. Hoppas att slutarbetet tar fram något fint i den här dock, den ser inte riktigt bra ut i verkligheten. Formen funkar, men fel trä samt lite för mycket material. Fortsättning följer.

Posted

Plitade lite på handtaget: jag skäms lite grann (men inte så mycket) men jag snodde Kabutos håvs look rakt av... eller nästan. Good artists borrow, great artists steal  :ph34r:

post-13474-0-30113900-1369861905_thumb.j

Posted

Det ser ut som om jag kanske gjort håven lite för liten; det gör inget, jag får aldrig någon fisk i vilket fall  <_<

post-13474-0-23753100-1369889987_thumb.j

Posted (edited)

Ett tips för limningen är att göra en hög med små kilar som du knackar dit där det behövs för att få jämt tryck över hela formen. Sen har du gjort lite galet i min åsikt när du har sågat formen i bitar som du har gjort..gör en ny form där du sågar ut formen för håven, sen använder du den inre biten (där du kapat bort motsvarade tjocklek på din håv, som på din första bild)samt kilar för att pressa ut håvfaneren mot yttre kantformen där du har slarvat med sticksågen. Sen använder du polyuretanlim för bästa resultat! Så gör man vanligtvis en håv..

Edited by Greyline
Posted

Bra tips!

Inget slarv med sticksåg, har inte använt en sticksåg över huvud taget; det är jag som stoppade CNC-körningen innan den tog bort de extra 4mm som jag tänkt ta bort från början ;-)

Problemet med limningen var inte trycket, utan att jag inte använde polyurethanet rätt. Jag har fått beskrivet för mig för mycket länge sedan att man skulle blöta trä som ska limmas med PU. Hade jag bara läst på baksidan av flaskan kanske jag hade insett att så inte är fallet. Dessutom använde jag alldeles för lite lim, det har jag rättat till nu. Den nuvarande limningen ser bra ut, förhoppningsvis har jag i alla fall delar av håven klara imorgon. Handtagsämnet sitter i spänn:

post-13474-0-65275900-1369924115_thumb.j

Posted

Det var ett antagande och inte ett iaktagande att du skulle ha slarvat med sticksågen;)

På de flaskor jag använt med polyuretanlim så står det då att en vattendimma skall påföras..

Posted (edited)

När jag limmade björknäver lät jag nävret ligga i blöt en liten stund och skakade av varje bit innan limning så att den inte dröp av vatten men ändå var fuktig.

Sprayar med blomsterspruta  en stund innan jag limmar vanligt trä.

Fukt sätter fart på PU-limmet!

Snygga former på håven förresten!

Rickard.

Edited by salmo prutta
Posted

Det var ett antagande och inte ett iaktagande att du skulle ha slarvat med sticksågen;)

På de flaskor jag använt med polyuretanlim så står det då att en vattendimma skall påföras..

Haha, sorry, hade jag använt sticksåg hade mallen sett ut som en utbränd julgran: inte mitt starkaste verktyg :D

Posted (edited)

Efter lite harvande och pillande sitter nu håven i tving; jag kommer kunna landa fisk i alla fall, nu är bara frågan hur ståndsmässigt :-)

Bild på laserskärning av fräsmall samt bitarna innan tving.

post-13474-0-55032100-1370003958_thumb.j

post-13474-0-87810400-1370003957_thumb.j

Edited by M. Engdahl
Posted

Limningen gick bra, har filat fram profil idag; hoppas nätet kommer snart då jag ska till fiskevattnet för vulgatafrenzy på torsdag! Imorgon fixas insidan av håven, samt kanske möjligen första lagret epoxy.

post-13474-0-07567100-1370285726_thumb.j

post-13474-0-83822700-1370285726_thumb.j