Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Håven klar!

Många lärdomar har dragits, och nästa håv kommer bli mycket bättre. De viktigaste från finishen är:

Skaffa en roterande torkställning för lackning; lacken blir lugnare, och det är lättare att få ett jämnt resultat. Lacken på den här håven ser ut som en fingermålning av ett förskolebarn.

Skaffa nät innan du gör håvens form, eller skaffa åtminstånde mått på nätet. Jag gjorde inte det och det blir lite för stort nät, och hålen i håven är inte riktigt placerade rätt.

Välj kontrastmaterial mer noggrant. Jag hade lite valnöt så jag körde på det; i retrospekt skulle jag valt något med mindre kontrast, kanske t.ex. horn som jag tänkte från början.

För övrigt gillar jag den här typen av nät, det är rätt snyggt och lär väl vara vettigt för fisken också. Lite tungt kanske, men det är ju inte så att man förtar sig när man lyfter den.

Får se när nästa blir av,  har börjat rikta mina bambustrippar för splitcanebygget nu :-)

post-13474-0-93081100-1370915781_thumb.j

post-13474-0-29866200-1370915782_thumb.j

Edited by M. Engdahl
Posted

Tycker du är alltför självkritisk här.. tycker håven ser bra ut och nätet verkar inte vara för stort? min nuvarande håv har inget djup i nätet så fiskarna kan mer eller mindre hoppa ur självmant innan man lossat kroken...

Posted

Tack så mycket! Jag är väl kanske lite väl självkritisk, men man blir ju lite sur i efterhand när det inte blir som man vill. Har beställt två  nya nät från Brodin nu, kommer bli fler håvar :-)

Posted (edited)

Som sagt... 

Ritningen till nästa är klar, blir en variation på den första :-)

post-13474-0-80762500-1370999782_thumb.g

Material blir flambjörk och rödbok eller almkärna om jag kan hitta det.

Edited by M. Engdahl
Posted (edited)

Martin, du som har jobbat som svetsare och kan detta med att designa också. Vad tror du om en "rese-håv" i t.ex. rostfritt där man högst upp på håvbågen kan fälla ihop den samt att handtaget är teleskopiskt. Gör man så borde man kunna få en väldigt liten och smidig håv när man reser men fullstor när utfälld.

Man borde också kunna göra den lite retro och ha typ läderremmar som t.ex. håller in handtaget när infällt.

Jag är t.ex. ute och flyger en del och spö och rulle är ju enkelt men en håv kan vara mer otympligt.

Vad tror du, är det görligt?

Edited by NiklasViklund
Posted

Martin, du som har jobbat som svetsare och kan detta med att designa också. Vad tror du om en "rese-håv" i t.ex. rostfritt där man högst upp på håvbågen kan fälla ihop den samt att handtaget är teleskopiskt. Gör man så borde man kunna få en väldigt liten och smidig håv när man reser men fullstor när utfälld.

Man borde också kunna göra den lite retro och ha typ läderremmar som t.ex. håller in handtaget när infällt.

Jag är t.ex. ute och flyger en del och spö och rulle är ju enkelt men en håv kan vara mer otympligt.

Vad tror du, är det görligt?

Finns ju sådana håvar redan idag. Vill du bygga en själv, så jaga rätt på en och gör en liknande. Varför uppfinna hjulet igen? ;)

Posted

Hatten av!!

Vet ju hur det är när man har en målbild som man inte tycker uppfylldes men det går nog knappast att säga annat än att resultatet av din (första?) håv är lysande!

Bra jobbat!

Posted

Tackar för all uppmuntran, kul att slöjdandet uppskattas.

Hade inga bra fästen för rem till håven, så jag rotade igenom en låda med skrot hemma hos en polare: en liten påse med mässings- och stålskallar dök upp, och eftersom det satt ett passande hål rakt igenom blev det så här. Remmen är för övrigt flätad paracord.

post-13474-0-30684700-1371072519_thumb.j

:D

Posted (edited)

Finns ju sådana håvar redan idag. Vill du bygga en själv, så jaga rätt på en och gör en liknande. Varför uppfinna hjulet igen? ;)

Jag vet att det finns teleskophåvar redan idag men har inte sett någon som är fällbar upptill. De som finns är ofta jäkligt fula dessutom, så misstänker att Martin dessutom kan bidra med finess.

Själv har jag varken material, kunskap eller maskiner för något liknande. Var mest en tanke och skulle det vara görligt och bli stilfullt skulle jag också vara spekulant.

Edited by NiklasViklund
Posted

Jag vet att det finns teleskophåvar redan idag men har inte sett någon som är fällbar upptill. De som finns är ofta jäkligt fula dessutom, så misstänker att Martin dessutom kan bidra med finess.

Själv har jag varken material, kunskap eller maskiner för något liknande. Var mest en tanke och skulle det vara görligt och bli stilfullt skulle jag också vara spekulant.

http://www.wittlock.se/sv/utrustning/havar/guideline-hopfallbar-hav.html

Posted (edited)

Nu slog det mig, tänk att göra en teleskopshåv inspirerade av Christian och Anders fantastiska rulle http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/151018-en-ny-rulle-av-christian-och-anders-reelmaker-schagerström/

Handtaget i PEI och den färg de använde eller om för klen kanske aluminiumet som de använde i stativet och sen bara fortsätta inspireras. Även och jag inte är Canefiskare ännu så skulle jag väldigt gärna ha något liknande och då pratar jag definitivt om rullen men gärna en liknande håv.

Edited by NiklasViklund
Posted

Håvar är sannerligen nåt som kan utvecklas. Jag gillar inte teleskop eller kollapsvarianter. Min kompis tappade en drömöring när fjäderhåven inte vek ut sig.

Jag vill ha en aluminiumhåv som även kan funka som linkorg. En utvecklad version av Backwinder-håven, fast grundare och med stealth-nät. Typ...

:)

Posted

Fast om man använder sig av en ordentlig låsmekanism för håven i utfällt läge samt handtaget så bör man inte riskera att tappa någon fisk.

Personligen är jag främst ute efter att få den så nätt som möjligt när man fällt ihop den, sen skall den inte rosta så materialen lär vara rätt och så får den gärna vara snygg varpå jag tänkte på inspiration av din och Anders rulle för då är både material och utseende med. :)

Posted

Teleskopisk för transport menar du alltså? Normalt brukar hopfällbara håvar sitta i bältet och vara ihopfällda hela tiden. När min kamrat skulle håva öringen så fällde den inte ut. Det är alltså den automatiska utfällningen som måste funka, och det gjorde den inte. 

Men för ryggsäcken så får den gärna vara hopfällbar!

Posted

Teleskopisk för transport menar du alltså? Normalt brukar hopfällbara håvar sitta i bältet och vara ihopfällda hela tiden. När min kamrat skulle håva öringen så fällde den inte ut. Det är alltså den automatiska utfällningen som måste funka, och det gjorde den inte. 

Men för ryggsäcken så får den gärna vara hopfällbar!

Jag tänkte initialt för transport, detta för att underlätta när man är ute och flyger och vill ha lite prylar med sig. Men jag har inte lagt allt för mycket tanke eller research för att ha ett färdigt koncept för den ultimata teleskophåven men ser att Martin skriver att en idé har kläckts så vad vet man, kanske har han det :) om inte så bollar jag gärna idéer om det önskas :)