Hoppa till innehåll

Riktigt trög premiär i Norge?


Marlodge

Recommended Posts

Har sedan i går morse skannat fångstrapporter från främst Tröndelagsälvarna. Det ser märkligt tomt ut. Med fri lejd för laxen genom Gaulffoss sedan kanske en vecka borde mer ha skett på Gaula, även uppåt Stören. Stjördal som har kanonförhållanden rent vattenmässigt redovisar också lite fisk. Detsamma för Orkla och Namsen. Detta känns deppigt! Fyll gärna på här vad ni hör från kompisar som är över och krigar. Kanske bilden på plats är ljusare?

 

M

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är första gången så vitt jag kan minnas som jag har sett brandvarning i tröndelag under denna tiden på året.

De sista veckornas temp har varit ovanligt hög och vattnet ganska lågt för årstiden. Just nu regnar det rejält på sina håll och många älvar lär flomma imorgon, ska bli intressant och se om fångsterna sticker iväg de närmaste dagarna. Hittills så har det varit ruskigt magert enligt rapporteringssidorna och om det inte accellererar med detta regn så är det dags att bli orolig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy det låter oerhört illa.

Japp, så är det, såg att Janne nämnde de på förhand som något som kan försämra fisket.

Tanken var väl att den skulle bytas ut i början av säsongen när det är mycket snösmältning ändå som höjer vattennivån , men de verkar ju vara si o så med den delen också i år.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gaula går på över 500 kubik/sek nu och Stjördal på runt 300. Drar det inte igång när detta börjar falla undan, då är allt väldigt sent i år......

En så kall vinter, även sent in på våren, kan ju påverka mer än vi tror. Tur att man numer är luttrad och fokar på julifiske....... ;)

 

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2012-06-01 fångades i stjördal 42 laxar, snittvikten var 8,14 kg.

2013-06-01 fångades 7 laxar med snittvikt 8,99 kg.

 

För stjördal känns snittvikten alltså ganska lik de 2 föregående åren (tittar man längre tillbaka sjunker snittvikten en del). Däremot känns antalet fångade fiskar alarmerande lågt. Vi får väl se vad som händer efter flommen. Men fortsätter det på samma sätt lär nog ett antal älvar stängas ganska omgående.

 

Dessutom så tycker jag att medelvikten på fångad lax verkar vara ganska låg, det tas ju en del mellanlax.... kanske inte mer mellanlax än vanligt, men definitvt en högre andel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst stod fiskarna och tryckte nedanför gaulfossen, men om man bara tittar på 1/6 så gör det ingen större skillnad. Faktum är att man får gå tillbaka till 2000 & 2001 (dessutom vet man att merparten av data saknas för 2000 och även 2001 års data är opålitlig) för att hitta säsongsstarter som påminner om denna. 2004 var också en dålig start och där kan man nog lita på det data man har. 

 

Som du kan se i statistiken nedan så var premiären 2012 absolut inte extrem om man ser till antal fångade fiskar, det enda extrema var att de fångades på en kort sträcka. Däremot är årets säsongstart extrem med det låga antalet fångade fiskar.

 

Gaula (både lax och öring, fast merparten är lax):

2000: 2

2001: 35

2002: 135

2003: 149

2004: 41

2005: 100

2006: 94

2007: 63

2008: 130

2009: 120

2010: 93

2011: 150

2012: 132

2013: 17

 

 

Det blir ju väldigt fel att jämföra Gaula med förra året med tanke på att förra året så var all fisk nedanför gaulfosen, i år så har den ju ytterligare fem mil älv att sprida ut sig över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, mina laxveckor är det jag verkligen behöver för att ladda om för ännu ett arbetsår. Skulle laxveckorna gå i stöpet vete sjutton hur jag skulle klara den kommande vintern... Så jag slutar inte att hoppas helt utan vidare :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite positivare info från orklaguide.com idag :ph34r:

 

"I forsøksnota i innløpet til Trondheimsfjorden har det nå kommet positive nyheter. Etter et moderat- / under middels-fiske så langt var det i går gode fangster. Disse laksene vil etter noen dager gå opp i elvene."

 

Dessa laxar kommer perfekt när vi är på plats den 6:e juni ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite positivare info från orklaguide.com idag :ph34r:

 

"I forsøksnota i innløpet til Trondheimsfjorden har det nå kommet positive nyheter. Etter et moderat- / under middels-fiske så langt var det i går gode fangster. Disse laksene vil etter noen dager gå opp i elvene."

 

Dessa laxar kommer perfekt när vi är på plats den 6:e juni ;)

 

 

Hahaha den där är ju lika ny som nåt som visas i Stefan å Krister  :unsure:  :unsure:  :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Namsen har gått mycket bättre än vad jag först såg, om än inte strålande. Idag passerades ett ton med totalt 144 rapporterade laxar. Fisk tagen uppåt Grong men knappast ovanför sammanflödet med Sandöla. Största fisk 17kg. Snittvikt dryga 7 kg.

Mest slående är nog att inte en enda av dessa 144 fina junilaxar har återutsatts. Skärpning!!

 

M

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...