Hoppa till innehåll

Riktigt trög premiär i Norge?


Marlodge

Recommended Posts

Ett tydligt tecken på att det är riktigt trögt är att såna där "jag hoppas att det här kanske möjligen eventuellt skulle kunna betyda något positivit, om vi har tur"-länkar sprids med en rasande fart i alla olika media :ph34r:

 

Jag åker ju inte upp till Stjördal förrän på lördag, så tills dess hinner de komma.

 

 

 

 

...om de inte spolas ut av den stundande flommen förstås... :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul, åker också på lördag fast börjar fiska på söndag.

Vart fiskar du? Jag fiskar på Hylla, en privat vall någon kilometer nedströms flornes.

 

Ett tydligt tecken på att det är riktigt trögt är att såna där "jag hoppas att det här kanske möjligen eventuellt skulle kunna betyda något positivit, om vi har tur"-länkar sprids med en rasande fart i alla olika media :ph34r:

 

Jag åker ju inte upp till Stjördal förrän på lördag, så tills dess hinner de komma.

 

 

 

 

...om de inte spolas ut av den stundande flommen förstås... :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul, åker också på lördag fast börjar fiska på söndag.

Vart fiskar du? Jag fiskar på Hylla, en privat vall någon kilometer nedströms flornes.

 

Sjff, vite vald blir det för min del, ska bo på Flornes, var jag ska fiska har jag ingen aning om, men dä årner sä ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sett den, fast jag hade gärna jämfört den statistiken med tidigare år och har inte hittat något sätt att få fram den infon.

Vet inte om det finns? Hur som haver mer fisk i noten nu än i slutet på maj. Men det är klart när det finns dagar med 0-1 fångade laxar i hela älven då är det ingen vidare uppgång...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Treg laksestart

 

Flotte forhold i elva, men lite laks på land.

Sjelden har forholdene vært så fine 1. juni som i år. Etter en lengre varmeperiode i mai var den verste snøsmeltingen over og elva var mellomstor og ca. 12 grader varm. Optimale forhold med andre ord og ikke ulikt 2009 sesongen som bød på liknende forhold åpningsdøgnet.

Dessverre ble det med den likheten. Kun sju laks kom på land 1. juni og den første uken av sesongen har fortsatt i samme mønster. I løpet av de første sju dagene har bare 29 laks blitt tatt. Ingen har blitt gjenutsatt.

Hvis vi ser på årene 2001-2012, er gjennomsnittfangsten 98 laks - den beste åpningsuken var i 2009 da 196 laks ble tatt, i fjor ble 181 laks tatt. Årets åpning er med andre ord en del under gjennomsnittet. Det er kun første uke av 2004 som har åpnet like svakt som i år. Da ble 25 laks rapportert fanget på Laksebørsen, men på den tiden ble ikke all laks rapportert.

Vi kan bare spekulere i årsakene til den svake starten. På den ene siden kan det selvsagt være at innsiget fra Nord-Atlanteren er sein, men mer urovekkende er det at mengden lus langs Trøndelags-kysten var svært høye både i 2010, 2011 og 2012. Det kan ha tatt livet av mye av den utvandrende smolten de årene - smolt som skulle kommet tilbake som henholdsvis storlaks, mellomlaks og smålaks i år. Uansett krysser vi fingrene for en bedre fortsettelse på sesongen. Ett er uansett sikkert, man må ha snøret i vannet for å fange laks

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får se !

I natt starter fisket i Beiarelva , vi får hoppas at det er laks i elva,

Med fluefiskehilsen

Nog är det laks i älven, och ovanligt bra förhållanden för att vara Beiarpremiär, brukar ju oftast vara högt då men nu "bara" knappt 50 kubik, kanonförhållanden, så jag tror det tas en del fisk!

Men jag är skeptisk att det blir som de goda åren, som inte var så länge tillbaka, när det premiärdygnet togs ca 60 laxar, tyvärr är laxstammen i Beiarn på väg neråt rejält, dock mycket positivt med de skärpa reglerna! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har man inte haft någon flom i tröndelagsälvarna på ett bra tag. Det ser ut att vara ett regnväder på väg in och förhoppningsvis ger det hyggligt med vatten. Om fångsterna sedan fortsätter i samma takt så kan vi nog helt utesluta en kall vår.

Hoppas verkligen att norska myndigheter förstår allvaret i denna minskning.

 

Det är inte otänkbart att just denna säsongen är en dip och nästa säsong blir bra, fast jag tycker det är fel att räkna med det och bara rulla tummarna i väntan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dyster läsning som lax fiskare.

 

Gaula totalt antal lax i juni:

 

Måned        Antall     Kilo
juni 2013    804        5 745
juni 2012    2796       22 642
juni 2011    1790       13 052
juni 2010    1814       14 220
juni 2009    1861       14 266
juni 2008    2080       16 678
juni 2007    1770       13 011
juni 2006    2082       12 076
juni 2005    1824       14 296
juni 2004    1131       8 486
juni 2003    1305       10 199
juni 2002    1032       7 857
juni 2001    974         6 265
juni 2000    864         5 914

 

(tror man skall ta 2000-2004 med en nypa salt iom att rapportera in sin fisk inte var lika omfattande då)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...